Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser
ASETEK SIMSPORTS

Formel 1

Australiens GP - teams preview

Formel 1 
04/03/04 

- de øverste 5
Den nye sæson er klar til at gå i gang. De øverste 5 placerede fra sidste sæson har alle varslet forbedringer. Kan de leve op til det?
 

Noget som alle teams skal indordne sig under er reglementsændringer. I år er det således et ændret motorreglement hvor der kun må anvendes en motor pr. kører pr. weekend. Der må nu kun være to elementer på bagvingen mod tidligere tre. Det er lavet for at skabe en dårligere aerodynamik, hvilket især vil kunne mærkes i sving og ved nedbremsninger. Skal vi til at se flere nedbremsningsdueller i Formel 1 i år?

Kvalifikationen er også ændret så begge sessioner nu køres med få minutters mellemrum. Nu er spørgsmålet så om de nye tiltag kan skabe en lige så spændene sæson som 2003 sæsonen gik hen og udviklede sig til? Første kapitel af den føljeton starter på søndag kl. 4 dansk tid.

Ferrari:
Ferrari har i lighed med tidligere år testet på livet løs. Både kørerne og testkørerne har haft virkelig travlt. Ferrari motoren har vist sig at være ganske pålidelig, men har teamet kunnet overføre det i forhold til det nye reglement? Det mener i hvert fald Michael Schumacher, som har udtalt at det ikke har vist sig så vanskeligt at få motorerne til at holde den dobbelte distance som man havde frygtet. Ferrari har tilsyneladende udviklet mange ting som har gjort bilen endnu hurtigere. I hvert fald har både MS og Rubens Barrichello slået flere gamle banerekorder undervejs i testforløbet. Og det med op til et par sekunder. Bilen er en videreudvikling af sidste års F2003-GA, hvorimod motoren har undergået rigtig mange ændringer for at tilpasse den til det nye reglement. Kan Ferrari holde konkurrenterne bag sig igen i år, også selv om det kneb en hel del sidste år hvor konkurrenterne for alvor kom tæt på? Eller var det pga. dækkene at det skete?

Williams:
Williams har i lighed med Ferrari testet rigtig meget i vinterens løb. I alt 33 dage og over 20.000 km. er det blevet til. Williams har også ændret en del på designet. Mest markant er den nye retro næse som nogle ynder at kalde den. Den nye frontvinge har i hvert fald ikke gjort bilen langsommere. Kørerne har været med helt fremme i stort set alle tests. Det bliver interessant at se bilen i praksis - live eller på tv - kan den markante forskel gøre udslaget for Williams i år? Noget som Williams eller rettere BMW har været kritiseret for med mellemrum er motoren. Den nye P84 motor har dog kørt masser af kilometer. Den blev faktisk anvendt første gang på Monza i september sidste år og siden er det blevet til masser af testkilometer. Det lader til at BMW har fået styr på holdbarheden. Nu skal man bare undgå en masse dumme smådefekter. Begge kørere glæder sig til at komme i gang for alvor. Albert Park er altid meget spændene fordi der er første gang i sæsonen, man direkte kan sammenligne med konkurrenterne. Især Montoya vil gerne i gang. De seneste 2 år er sluttet to'er og vil gerne forbedre det resultat. R. Schumacher har i vinterens løb arbejdet utrolig meget med styrketræning, så han møder op i en bedre form end tidligere.

McLaren:
McLaren har måttet springe et model nummer over efter fiaskoen med MP4-18. Den nye MP4-19 er en videre udvikling af de to foregående modeller. Mange venter sig meget af denne bil, især McLaren selv. Spørgsmålet er nu om McLaren har overvundet de mange små og store fejl der har vist sig undervejs i testkørslerne. Kimi Raikkonen har ved en enkelt lejlighed måtte forlade bilen i al hast da der gik ild i den under en pitstop øvelse. Men der har også været andre vanskeligheder at overvinde. Men tilsyneladende er alt nu klart til årets første GP. Kørerne er spændte på at komme i gang. Kan man leve op til de mange forventninger? Regelændringer gør sit til at øge spændingen. Kvalifikationen skal nu afgøres samme dag modsat sidste år, hvor det blev afgjort over to dage. McLaren har sat ny testrekord når det gælder testkilometer, man halter dog noget bagefter de to værste konkurrenter. McLaren har kørt godt 14.500 km hen over vinteren. Teamet er ret begrænset i deres udtalelser om deres forventninger. Man håber selvfølgelig altid det bedste, men måske gav sidste års problemer med MP4-18 en del tilbageholdenhed. Modsat kan det også være tilfældet at man virkelig er kommet længere end de fleste tror og "blot" holder sig tilbage med udtalelserne.

Renault:
Hvad sker der hos sidste års bedste team - efter de tre førende? Jo, Renault har udviklet en helt ny motor. Den er udviklet efter to vægtige ting. Først og fremmest i erkendelse af at den store motorvinkel fra de seneste 2 - 3 år ikke var god nok. Og så skal den kunne holde. Det nye motorreglement foreskriver at en motor nu skal bruges over en hel weekend. På den måde har Renault kunnet slå to fluer med et smæk. Vinterens test har også vist at det ikke har været nogen dårlig ide at gøre dette. Renault har markeret sig positivt, og flere steder spekuleres der på om Renault endda har holdt sig lidt tilbage ved de officielle tests i de seneste måneder. Er den nye bil så meget bedre end de seneste års modeller? Kørerne er klar til søndag. Alonso får noget at leve op til. Talentet har han vist ved flere lejligheder. At det så gav en enkelt sejr i Ungarn var et bevis på at den unge spanier virkelig kan. Trulli har endnu sin første sejr til gode, men har angiveligt en endnu bedre bil end tidligere. Begge kørere er opsatte på at komme i gang. Sidste sæsons succes for kørerne har smittet af og de er nu opsatte på at gøre det endnu bedre i år.

BAR:
Hvis BAR kan holde stilen fra vinterens test, kan teamet gå hen og overraske positivt i år, ligesom Renault overraskede positivt i sidste sæson. Især Jenson Button har gjort det virkeligt godt i den nye BAR 006 i de mange tests. Sato har også markeret sig godt, så noget tyder på at BAR langt om længe har fået en bil som kan gøre sig gældende. Der hvor man har sine bekymringer er at man i lighed med alle andre ikke har testet i høje temperaturer. Alle tests er kørt i Europa hvor det ikke ligefrem har været varmt. I Australien er der sommer nu, dog på vej til deres efterår. Muligheden for at skifte motor er nu væk, med mindre at man vil lade sig degradere 10 placeringer. Man har selvfølgelig kunnet lave simuleringer, men i praksis er resultatet ikke altid som i simuleringerne. BAR teamet kan godt gå hen og blive et af de teams man skal holde øje med i år.

Regelændringerne gør at man ikke på alle fronter må drage direkte sammenligninger med sidste år. Motorreglementet er ændret. Bagvingerne er ændret. Kvalifikationen er ændret. Der er flere forhold som gør sig gældende også. Alt dette gør at flere løb i sikkert vil ganske anderledes og forhåbentligt også spændende. Den mindre downforce vil umiddelbart give højere hastigheder på lange stræk, men til gengæld også mindre svinghastigheder. Hen over sæsonen vil der ganske give blive kompenseret for dette. En ny spændende sæson venter forude med start på søndag.

Dons

Læs mere om:
  • 07/03/04 - Albert Park - Formel 1
  •  



    ASETEK SIMSPORTS