Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Historisk Rally

Utrolig vanskelige forhold under Rally Monte-Carlo

Historisk Rally 
05/02/04 

Alpevejene som er en del af ruten i årets løb er sne´et og isset til, ud over hvad vi normalt ser i Danmark.
 

Ved den mindste smule sne i Danmark, kører snerydderne ud og sikrer gode veje til bilisterne i Danmark. Det gør man altså ikke i områderne mellem Gap og Monaco, hvor løbet for en stor del køres. Der køres på små bitte alpeveje, hvor der overhovedet ikke ryddes og resultatet er, at ruten byder på særdeles vanskelige forhold for deltagerne i årets Rally Monte-Carlo.

Teamet startede ud fra Tallard, som ligger syd for Gap, tirsdag morgen kl. 07.30 på vej mod Monaco. Dagen bød på 2 sekundetaper på meget glatte og små alpeveje. På sidste dagen, før "de lange knives nat" er det lykkedes team Bækkelund/Pagh at køre sig ind på hvad Rally Monte-Carlo i historisk udgave er for noget. "vi kører tiderne som de skal og rammer kontrollerne inden for 1 sekund. Dog blev sidste sekundetape i dag aflyst på grund af et uheld.

Lars og Arne har dag for dag forbedret deres tider, således fremgår det af resultatlisten, at de bruger mindre tid på sekundetaperne. Denne forbedring er betydelig.

Til deres store fortrydelse, havde de en del problemer med at komme ind i Monaco. Det lykkedes ikke helt at finde den rigtige vej ind i byen og trafikken var meget hektisk, - men de nåede frem til ankomstkontrollen i tide.

Kl. 20.00 tirsdag aften startede så løbets sidste etape. Den berømte "lange knives nat", som er berygtet som en rigtig hård etape og som stedet hvor en del må give fortabt.

Etapen består af 3 sekundetaper og den første var meget tåget og det var kørsel på smalle veje, enkelte steder var på grus, så det er lidt blandet underlagt, idet det også er glat. "Det går dog fornuftigt for os", siger Arne, "vi hentede enkelte biler på vej op ad bakken".

Næste sekundetape var det berygtede Cole de Torrini. Teamet kører det bedste de har lært og det går godt for dem, - men de kan ikke nå det, på trods af, at der ikke er så meget sne. De kommer 20 sekunder bagud. På sidste etape som er Luceram går det væsentlig bedre og de kommer til slutkontrollen med kun 1 eller 2 sekunders forsinkelse, og de ankom til mål på Rally Monte-Carlo onsdag nat kl. 00.41.

De to sidste sekundetaper blev for øvrigt kørt på nøjagtig samme måde, som det lige er blevet kørt i det moderne Rally Monte-Carlo.

"Man skal godt nok kende sin besøgstid", konstaterer Arne. Man skal virkelig være god for at kunne blande sig i topplaceringerne. "Vi synes vi har kørt et godt løb uden de store fejl, vi kan bare ikke være med dem, der er rigtig dygtige". "Men vi har haft et godt motorløb og vi ender med en god slutplacering, - hvilken vides endnu ikke på denne tid af natten" slutter Arne fra Kajen på havnen i Monaco. "Nu skal vi slappe af en dags tid, inden turen går hjem ad".

Lars og Arne er kommet i mål som det andet bedste danske hold. Kun Britta og Otto Kristensen er bedre - endda en del bedre, - end Lars og Arne, den endelige placering kender vi dog ikke på nuværende tidspunkt. De har kørt et formidabelt løb. Det er en meget flot præstation de har ydet, med de midler, de har haft til rådighed i løbet.


Læs mere om:
  • 05/02/04 - Monte Carlo - Historisk Rally
  •