Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel Ford 2000

Erik Byrgesen besvarer læsernes spørgsmål

F2000 
04/01/01 

Som nummer to i serien med motorsportsfolk som besvarer læserspørgsmål, så har vi her svarene fra Erik Byrgesen fra Team Randers Racing.
 

Her er så læsernes spørgsmål til Erik Byrgesen:
SP. Hvordan ser din sæson 2001 ud? Sidst vi snakkede vidste du ikke om du skulle køre eller du ville holde en pause.
SV. Jo - jeg køre også i år 2001, jeg arbejder for tiden på de sidste ting omkring sponsorater så vi også kan få 2 biler ud at køre i år 2001.
SP. Hvad er den største forskel på en Formel 1800 og en Formel 2000, bortset fra 200 ccm.?
SV. Forskellen på Formel 1800 og Formel 2000, ud over 200 ccm er, at i formel 2000 køre med vinger og de er opbygget så de har mere downforce.
SP. Dansk F2000 rummer biler fra 1984 til 1999, hvordan hænger de ældre biler på de nye?
SV. De gamle biler kan have lidt svært ved at hænge på, men dette skyldes ofte at de nye biler er lettere og er meget mere aerodynamiske. Det kan dog lade sig gøre for "gamle" biler at være med helt fremme, John Rasmussen kvalifiserede sig som nummer 1 på Anderstorp og vand Grand Prix DK i 1998 i en Reynard fra 1987.
SP. For andet år i træk har dansk F2000 en amerikaner med i feltet, hvad gør at amerikanere kommer fra Amerika til DK for at køre F2000?
SV. De bruger det som springbræt til at kommer videre i deres karriere, det team de kørte for, er et af de bedste teams i Danmark, de er meget prof. med det de gør og de har gode kontakter til udlandet. Og så er Danmark det eneste land der køre F2000 ud over Amerika.
SP. Hvad skal der til for at du kan tage sejren igen i år 2001?
SV. For at vi kan gentage sejeren fra år 2001 skal der en god potion held til og så skal der et godt team til samt nogle rigtige gode sponsore.
SP. Hvad er din baggrund for at køre race?
SV. Jeg har ingen baggrund for at køre race overhovedet, jeg startede som dreng med at komme med til motorløb. Senere fik jeg mulighed for at være mekaniker for John Rasmussen i 1998. Derefter besluttede jeg mig for at det måtte jeg prøve, jeg begyndte at finde sponsorere og til maj 1999 kørte jeg mit første løb.
SP. Hvem bliver dine konkurrenter til mesterskabet i 2001?
SV. Min værste konkurrent? Det kan jeg ikke svare på pt, jeg ved ikke hvem der skal køre i år, men Mogens Veland er aldrig bleg for at give lidt konkurrence.
SP. Hvilken kører er dit forbillede?
SV. Forbilleder? Det må nok være gamle Mario Andretti, en køre af den gamle skole, en racerkøre med stil.

Vi vil gerne takke Erik Byrgesen for at tog sig tid til at besvare disse spørgsmål.

Hvis du ikke nåede at få stillet dine spørgsmål, eller at der efter at du har læst disse spørgsmål og svar er dukket nye spørgsmål op, så fortvivl ikke, der kommer endnu en runde.
Du har her muligheden for at stille flere spørgsmål. Vi kan dog ikke love at alle kan få svar på deres spørgsmål.


Hr. Nielsen

Læs mere om:
  • Erik Byrgesen
  •