Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Yokohama Cup 0-1600cc

Yokohama Cup 0 til 1600 cc

Yokohama Cup
0-1600cc 

11/12/03 
Yokohama

2003 review
Yokohama Cup Gruppe N National, 0-1600 ccm - i daglig tale "den lille Yokohama Cup" - bød på et af sæsonens tætteste titelopgør. Selvom klassen, på overfladen, efterhånden er ved at være en Peugeot 106-Cup, med diverse ældre Honda CRX'ere, som til tider stikker næsen frem, er underholdningen absolut til stede, da så mange forskellige kørere fik deres øjeblikke i løbet af sæsonens 18 løb.
 

For første gang siden, tja, så langt som denne hukommelse rækker, blev alle afdelinger kørt på dansk grund, af den årsag at der nu var endnu en dansk bane at køre på i Padborg Park. Med udvidelsen af Jyllands-Ringen blev det nærmest 1½ ny bane i denne sæson.

Inden sæsonstarten stod det klart at klassen ville få en ny vinder, idet Peter Faaborg skiftede til en Peugeot 307 og den store Yokohama Cup-klasse. Hans gamle bil skulle i stedet køres af 2002-debutant Dennis Barth. Også Martin Sally Pedersen skiftede til den større klasse, mens en af dansk motorsports veteraner, Per Carlsen, stoppede. Det samme gjorde Per Rosenkilde Hansen og Niels Kjær, og efterlod således kun 5 af sidste års top-10 kørere tilbage i 1600-klassen.
Som sådan måtte Steffen Larsen, der akkurat mistede titlen i 2002, regnes for at være forhåndsfavorit i 2003, mens der samtidig burde blive plads til en række nye, spændende navne - og det var præcis hvad der skete.

Steffen Larsen blev mester, men han fik kamp til stregen fra første færd. Med en tredjeplads som bedste løbsresultat og en samlet fjerdeplads kom Steffen gennem sæsonens åbningsløb. Sæsonens første sejr, to uger senere på Ring Djursland, rettede op på sæsonpremieren og han delte nu mesterskabsføringen med Kim Lund Johansen.


Steffen Larsen forrest på Ring Djursland.
(Foto: Motorsporten.dk)

Resten af sæsonen førte Steffen Larsen som regel an i pointregnskabet og var ellers aldrig længere end 6 point fra føringen. Den skærpede konkurrence gjorde at Steffen Larsen snart droppede et dobbeltprogram, der i bogstaveligste forstand så ham springe mellem sin Peugeot 106 og dén Seat Ibiza, som han deltog med i den store Yokohama-klasse.

Det var først og fremmest på stabile top-6 placeringer denne føring blev holdt gennem foråret, men ved årets tredje besøg på Ring Djursland i august vandt Steffen Larsen to overbevisende start-til-mål sejre og fik skabt den nødvendige luft i pointregnskabet før sæsonens traditionelle hovedbegivenhed, Jyllands-Ringens Grand Prix. Med to tiendepladser skulle det blive Steffens dårligste og kostede samtidig føringen til Kim Lund Johansen.
Nu er der som bekendt intet der er så skidt, så det ikke er godt for noget! Efter løbet blev bilen gennemgået fra A-Z og efter et tip fra en konkurrent fandt man bl.a. en skæv bagbro. Med nye dele på bilen vandt Steffen Larsen årets fjerde sejr, sin første på Padborg Park, i september og med yderligere to andenpladser og en fjerdeplads i finalen, blev mesterskabet sikret uden problemer, trods de maksimale 80 kg succesballast. Steffen Larsen kørte ganske enkelt bukserne ned om hælene på tilsvarende tyngede Peugeot-kolleger, hvilket gav anledning til en protest mod bilen. Der gik en uge med neglebideri før den tekniske undersøgelse kunne meddele at der ikke var noget at meddele.

I sin anden sæson i Peugeot 106 GTI var Kim Lund Johansen sæsonen igennem den største udfordrer til Steffen Larsen. Den aggresive kørestil fra tidligere var bibeholdt, men da der i år var længere imellem konkurrenter der lå foran, gav det ganske enkelt ikke så mange buler som tidligere.


Kim Lund Johansen.
(Foto: Motorsporten.dk)

I tilgift gjorde det den tidligere Road Racer til årets mest vindende kører med 5 sejre - de fire i forårssæsonen. Årets tre første løbsweekender bød på hver én sejr for Kim Lund, men tilsvarende dårligere resultater gjorde at han aldrig for alvor fik overtaget i det samlede pointregnskab.
Her havde han dog også held i uheld, såsom da han blev involveret i et startsammenstød på Ring Djurslands maj-løb. Trods store skader på bilen, blev den klar til dagens næste løb, som han vandt!
Hele efterårssæsonen var Kim Lund Johansen tynget af 80 kg ballast og det blev i denne periode kun til en enkelt sejr, som til gengæld faldt på Jyllands-Ringens GP-weekend. Helt frem til finaleweekenden bevarede han en endda særdeles god chance for titlen, men klasseforskel på bilerne gjorde udslaget.

Der var langt i pointene til de næste. Tilsammen vandt Steffen Larsen og Kim Lund Johansen halvdelen af årets 18 løb, mens de øvrige kørere vandt 1-2 sejre hver, med Bruno Rasmussens tre som det bedste.

Én sejr og en evne til at gennemføre samtlige løb gjorde udslaget i kampen om tredjepladsen. Efter en 2002-sæson på lavt blus vendte Jesper Leen Jensen tilbage i år. Hele sæsonen holdt han sig i nærheden af toppen, både i de individuelle løb og i mesterskabssammenhæng, med sejren på Ring Djursland i juni som årets højdepunkt. Det var også i denne del af sæsonen han var mest konkurrencedygtig, mens succesballasten gjorde det svært at toppe i den sidste del af sæsonen. Dette faktum og en stærk slutspurt af Bruno Rasmussen, var tæt ved at koste Jesper Leen Jensen den sidste medaljeplads.
Bruno vandt årets første afdeling på Jyllands-Ringen og gjorde ganske enkelt rent bord ved finaleløbene samme sted. Alligevel manglede der sølle 2 point da medaljerne skulle fordeles. Ind imellem disse yderpunkter var der en solid sæson med gode top-10 placeringer, men bremseproblemer på Padborg Park i september kom til at koste dyrt.

18-årige Martin Sally Pedersen og 20-årige Bjørn Smedegaard Laursen fik for alvor deres gennembrud i 2003. Sally vandt ved Jyllands-Ringens juniløb og kunne holde sommerferie som klassens nummer tre, mens Smedegaard vandt løb på begge sider af sommerferien.


Martin Sally.
(Foto: Motorsporten.dk)

Fælles for dem begge var at de ydermere sluttede på podieplaceringer pænt ofte, men også havde deres andel af dyre nuller i pointregnskabet. En samlet femteplads blev slutresultatet for Martin Sally Pedersen, mens Bjørn Smedegaard Laursen sluttede sæsonen som syver.
De to lå sæsonen igennem i tæt kamp med to af 2002-sæsonens top-10 kørere, Per Madsen og Henrik Mikkelsen. Begge kørere var gode for solide placeringer i den bedste tredjedel sæsonen igennem - og så var der lige Per Madsen og Padborg Park. Hér så han ud til at føle sig hjemme fra første færd og vandt sin første sejr ved banens åbningsløb i juni og gentog bedriften, da feltet udfordrede hinanden på samme bane i september. På dette tidspunkt havde han i øvrigt udskiftet sin ellers unikke Peugeot 206 ud med dusinbilen 106.


Per Madsen med sin nye 106'er.
(Foto: Motorsporten.dk)

På den samlede ottendeplads sluttede Henrik Mikkelsen som bedste ikke-vinder. Taget i betragtning at han vandt 3 løb året før må det siges at være skuffende, selvom forsøgene ikke manglede.

Årets nummer ni blev Toyota Corolla-køreren Jesper Meldahl Nielsen. Hans AE92-model var året igennem bedste Toyota og ved Padborg Parks åbningsløb var det godt nok til en samlet andenplads!
Han kom aldrig i nærheden af en gentagelse af dette flotte resultat, men en solid sæson med mere end halvdelen af løbene i top-10, gav den et flot slutresultat.

Tiende og sidst blev Henrik Thomsen i Peugeot 106 GTI. Hans bedste resultat blev en fjerdeplads ved Jyllands-Ringens GP, men hans mest oplagte chance for et topresultat var på Djursland i maj. Her startede han første løb fra pole, men blev elimineret i et startsammenstød i første heats første sving. Hardy Nyhuus kørte denne bil til 2 point på Padborg i september.

De øvrige Peugeotkørere
Numerisk dominerede 106-modellen. Som tidligere nævnt havde Dennis Barth overtaget den forsvarende DM-vinderbil. Barth var dog plaget af sin andel af hvad mange regner for Peugeot'ernes akilleshæl, gearkassen.


Dennis Barth.
(Foto: Motorsporten.dk)

Højdepunktet indtraf ved Jyllands-Ringens GP og Padborg Park to uger senere, hvor han sluttede i top-10 i tre af fire løb. Samlet set blev til en 14. plads.

Peter Clausen kørte en række lovende resultater ind omkring top-10 i første halvdel af sæsonen, men skiftede siden, med held, til Special Saloon.
Jens Kristoffersen var ved at få gang i pointscoringen, da han slog koldbøtter ved Jyllands-Ringens juniløb. Michael Carlsens gamle 106'er blev først set igen på samme bane tre måneder senere, hvor det blev til yderligere point.

Anders Nielsen lå det meste af sæsonen uden for pointene, men guderne forbarmede sig mod slutningen og det blev til en hæderlig tiendeplads ved Jyllands-Ringens finaleløb.
Karsten Roland Hansen var nok den kører, der slap gennem sæsonen med færrest skrammer - han lå ganske enkelt sidst det meste af tiden.

Anders Mortensen, alias Anders "Motorsen", havde æren af at konkurrere i feltets ældste model - en Peugeot 205 GTI 1,6.


Anders 'Motorsen' Mortensen.
(Foto: Motorsporten.dk)

I 1984 var det modellen der satte Peugeot på det danske motorsportslandkort. 20 sæsoner senere beviste Anders, der stadig var liv i de gamle klude. Han kom i mål i 12 af 14 starter og var i pointene i de 10, hvilket rakte til en hæderlig 16. plads.

Honda-klubben
Den lille, frække CRX Coupé var absolut den foretrukne model. Ole Luton sluttede som næstbedste Honda, på 11. pladsen. Det blev en meget omskiftelig sæson, med op- og nedture mens de fleste var på det jævne. Årets højdepunkt var pole position på Jyllands-Ringen i juni, mens lavpunktet var at han havnede i sandkassen få omgange inde i samme løb. Finaleløbet på samme bane, gav endelig lidt oprejsning med en tredjeplads.
Så man på første sæsonhalvdel, kunne man meget nemt overse Christian Pedersen som endnu en CRX-kører. Det rettede hans kørsel afgjort op på efter sommerferien. Ved Ring Djurslands augustløb er han med helt fremme, men blev udelukket i en efterfølgende effektmåling (tidligere på sæsonen overgik samme skæbne ham, da han blev fundet kørende på offentlig vej i sin racer!). Med en anden- og tredjeplads i finaleløbet fik han dog en fortjent oprejsning for den øvrige sæsons fortrædeligheder.
Teamkammerat Dan Träger havde en nogenlunde tilsvarende sæson, men i og med han forsvandt i løbet af sommeren nåede han aldrig at indfri det potentielle talent.

Poul Erik Jensen og Klas Høj delte ligeledes telt i 2003 og det så ud til at smitte af på deres held, eller mangel på samme. Højs tredjeplads ved Jyllands-Ringens blev det samlede bedste resultat, mens Poul Eriks pole på Padborg i juni aldrig blev fuldbyrdet. Bilen var slået skæv i et uheld dagen før, hvilket resulterede i en syvendeplads - en tangering af hans hidtil bedste resultater fra 2003.
Dennis Nielsen havde også gode enkeltpræstationer i løbet af foråret, men forsvandt i løbet af sommeren.

Peter Christiansen forsøgte at få sin CRX til at køre hele sæsonen uden større held, mens Jan Petersen og Ole M. Christensen deltog i enkelte løb.
En af klassens tidligere topkørere Chris Poulsen havde ikke én, men to Civic Hatch Back-VTI'ere til rådighed (Benny S. Nichelsen kørte den gamle i to afdelinger uden sønderlige resultater). Poulsen formåede ikke at svinge sig op til noget større i den halve sæson han kørte, men blev dog stadig en samlet nummer tretten.
Thomas Lundstrøm Christiansen og Ole Schou delte en tilsvarende Hatch Back, men begge endte uden for pointene i deres få forsøg.

Toyotaerne og de resterende
Denne "katagori" blev vundet af Ejnar Rosenhøj og hans Toyota Corolla AE92, der fandt melodien midt på sæsonen og siden da var regelmæssig pointscorer.


Ejnar Rosenhøj.
(Foto: Motorsporten.dk)

Lars Blom kørte en tilsvarende model, men som regel lidt langsommere. Hans niendeplads på Padborg i september var dog et bedre enkeltresultat end hvad Rosenhøjs tiende.
Jesper Rebsdorf og Peter Juhl Jensen delte en AE82'er, der konkurrerede med "Motorsens" 205'er som feltets ældste. Rebsdorf kom i pointene en enkelt gang og det er nok hvad man kan forvente af modellen, der dannede basis for Corolla-Cup'en.

Carsten Rasmussen var alene om at forsvare Citroën-farverne i denne klasse. Det varede indtil efterårssæsonen før han og Saxo VTS'en kom i pointene, men dér blev kombinationen som regel siden da.
Hyundai var årets femte og sidste mærke. Torben Ålykke forsøgte sig i årets første fire afdelinger uden held og forsvandt, som flere andre, med en skygge på størrelse af middagssolen omkring Sankt Hans.

2003 var præget af Peugeot 106 GTI-modellen, men den store udskiftning i toppen henover sidste vinter gav plads til at en række nye navne kunne udfolde sig i år. Det i sig selv var i høj grad med til at gøre sæsonen spændende.

 

Afd.datobane#kørerbilmærkekm/tdiff.grid
DM0126-04-2003Jyllands-Ringen7Bruno RasmussenHonda CRX98,0410:00,2521
DM0227-04-2003Jyllands-Ringen4Kim Lund JohansenPeugeot 106 GTI98,7110:01,2051
DM0311-05-2003Ring Djursland2Steffen LarsenPeugeot 106 GTI94,1520:01,6582
DM0411-05-2003Ring Djursland4Kim Lund JohansenPeugeot 106 GTI101,6000:00,8691
DM0501-06-2003Jyllands-Ringen4Kim Lund JohansenPeugeot 106 GTI98,8570:01,9851
DM0601-06-2003Jyllands-Ringen12Martin Sally PedersenPeugeot 106 GTI87,8060:01,4826
DM0715-06-2003Ring Djursland11Bjørn Smedegaard LaursenPeugeot 106 GTI101,4510:01,0122
DM0815-06-2003Ring Djursland21Jesper Leen JensenPeugeot 106 GTI100,7330:01,3123
DM0921-06-2003Padborg Park4Kim Lund JohansenPeugeot 106 GTI102,5800:03,5341
DM1022-06-2003Padborg Park6Per MadsenPeugeot 206 S16102,7770:02,9012
DM1110-08-2003Ring Djursland2Steffen LarsenPeugeot 106 GTI101,1400:02,0711
DM1210-08-2003Ring Djursland2Steffen LarsenPeugeot 106 GTI100,8050:04,2831
DM1330-08-2003Jyllands-Ringen4Kim Lund JohansenPeugeot 106 GTI90,7510:02,0953
DM1431-08-2003Jyllands-Ringen11Bjørn Smedegaard LaursenPeugeot 106 GTI92,0430:01,1834
DM1514-09-2003Padborg Park6Per MadsenPeugeot 106 GTI101,7330:02,8131
DM1614-09-2003Padborg Park2Steffen LarsenPeugeot 106 GTI102,0880:00,3203
DM1728-09-2003Jyllands-Ringen7Bruno RasmussenHonda CRX101,2710:00,9681
DM1828-09-2003Jyllands-Ringen7Bruno RasmussenHonda CRX88,9620:00,1881

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

pos.#KørerBilbruttopointSum af de to dårligste resultaternettopointbedste resultatantal starter
12Steffen LarsenPeugeot 106 GTI30712295118
24Kim Lund JohansenPeugeot 106 GTI2800280118
321Jesper Leen JensenPeugeot 106 GTI2389229118
47Bruno RasmussenHonda CRX2270227118
512Martin Sally PedersenPeugeot 106 GTI2050205117
66Per MadsenPeugeot 206 + 1062000200118
711Bjørn Smedegaard LaursenPeugeot 106 GTI1950195116
88Henrik MikkelsenPeugeot 106 GTI1860186318
915Jesper Meldahl NielsenToyota Corolla GTI1190119216
1051Henrik ThomsenPeugeot 106 GTI92092414
1122Ole LutonHonda CRX68068318
1256Christian PedersenHonda CRX63063212
1328Chris PoulsenHonda Civic VTI62062410
1434Dennis BarthPeugeot 106 GTI60060616
1523Poul Erik JensenHonda CRX55055715
1619Klas HøjHonda CRX37037313
1616Anders MortensenPeugeot 205 GTI380381014
1814Dennis NielsenHonda CRX3703759
1924Peter ClausenPeugeot 10635035912
2047Ejnar RosenhøjToyota Corolla GTI270271017
2158Carsten RasmussenCitroën Saxo VTS23023817
2248Jens KristoffersenPeugeot 106 Rally180181211
2366Lars BlomToyota Corolla GTI110111012
2452Anders NielsenPeugeot 106 XSI100101014
2555Dan TrägerHonda CRX80897
2636Jan PetersenHonda CRX606127
2751Hardy NyhuusPeugeot 106202142
2842Jesper RebsdorfToyota Corolla GTI101152
NC26Thomas Lundstrøm ChristiansenHonda Civic VTI000166
NC37Ole SchouHonda Civic VTI000172
NC88Benny S NickelsenHonda Civic VTI000222
NC39Peter ChristiansenHonda CRX0001610
NC35Ole Meilgård ChristensenHonda CRX000222
NC69Torben ÅlykkeHyundai Scoupe000214
NC90Karsten Roland HansenPeugeot 106 Rally0001613
NC42Peter Juhl JensenToyota Corolla GT000164

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jesper O. Hansen
 
 

Yokohama Cup 0-1600cc nyhederne på Motorsporten.dk er sponsoreret af:
 



Er din virksomhed klar til robotter?