Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Le Mans Endurance Series

Toms sjette (sådan da) på Le Mans

LMES 
11/11/03 

Tom Kristensen satte et flot punktum på sæsonen ved at vinde 1.000 km-løbet på Le Mans sammen med Team Goh og Seiji Ara som medkører. Sejren var konstellationens anden i træk efter triumfen i 1.000 km-løbet på Spa i august.
 

Sejren tæller naturligvis ikke som en rigtig Le Mans-gevinst, hvorfor rekordholder Jacky Ickx kan ånde lettet op, men glæden var ikke desto mindre uspoleret hos den danske vinder:

"Le Mans er noget specielt, og det var en helt speciel oplevelse at stå på podiet i mørke og høre den japanske nationalmelodi. Teamejer Goh var meget bevæget, og Seiji var også helt oppe at køre over den enestående udsigt. Jeg tror, begge er meget opsatte på at gentage bedriften i juni 2004," sagde Tom K efter løbet.

Audi nummer 5 førte fra start til slut, men på grund af det kolde og ind imellem våde vejr var det ikke nogen let sejr. Således oplevede Kristensen et skæbnesvangert øjeblik, da han efter en halv time overhalede en GT-Porsche efter Dunlop-chikanen på vej ned mod svinget, der leder ind påBugatti-banen:

"Jeg prøvede at gå udenom, men under nedbremsningen rutschede bilen hen over nogle dækrester. Instinktivt fortsatte jeg ligeud, for jeg vidste, jeg for alt i verden ikke skulle ende ude i gruset. For tilskuerne må det have set ud, som om jeg i ren rutine var på vej ud på den normale 24-timers-bane! Heldigvis fik jeg hurtigt vendt Audi'en, så jeg kun mistede 15 sekunder, men det var nok til, at jeg pludselig havde Pescarolo-bilen med Sebastian Sarrazin lige bag mig. Heldigvis betød vores fremragende benzin-økonomi, at vi hele tiden kunne kontrollere løbet og se, hvad de andre konkurrenter gjorde. Sarrazin gik i pit allerede efter en time, mens Audi'en kunne køre en lille halv time ekstra," siger Tom K.

Seiji Ara afløste Kristensen en time senere, idet det var tid at skifte til nye intermediates. Den lille japaner gjorde et fremragende job og satte undervejs ikke færre end otte nye banerekorder, inden han den sidste time atter overlod pladsen til Tom Kristensen. Tom satte herefter en sidste banerekord, der nu lyder på 1:30,518 for den 4,18 km lange Bugatti-strækning.

"Den Audi kommer fra en anden planet," sagde team-chef og fire-dobbelt Le Mans-vinder Henri Pescarolo bagefter i respekt. Hans team var da kørt tre omgange bagud, men var yderst tilfredse med den andenplads, der gav automatisk adgang til Le Mans i 2004. Den anden plads i 900-klassen tilfaldt Team Goh, der meget gerne ser Tom Kristensen som den ene kører i det rigtige Le Mans i juni.

"Det kunne da være spændende at køre for et japansk team, og Seiji Ara ville ikke være nogen dårlig makker. Han er nok lille af statur, men han er en stor kører. Han er hurtig, han kører modent, og så har han den rigtige forståelse for samtidig at køre økonomisk, hvilket er ekstremt vigtigt i et endurance-loeb. Jeg har imidlertid også mulighed for at køre andre Audi-biler på Le Mans, og i disse overvejelser tæller det med, at Audi skal have brikkerne med de tre andre fabrikskørere, Pirro, Capello og Biela, til at gå op. Vi er på vej ind i de afgørende forhandlinger, og så vil der komme en officiel afgørelse i forbindelse med motorsports-messen i Essen senere på måneden," siger Tom Kristensen.

TomKristensen.com
Nils Finderup


Læs mere om:
  • 09/11/03 - Bugatti - LMES
  •