Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

World Rally Championship

Wales Rally GB dag 1

WRC 
08/11/03 

World Rally ChampionshipDer bliver kørt om VM for fuldt drøn i England. Sebastien Loeb og Petter Solberg har lagt sig suverænt i spidsen af VM-finalen, og det ser ud til at de to afgør verdensmesterskabet alene uden utidig indblanding fra andre.
 

Carlos Sainz er ude af rallyet efter en helt bizar episode tidligt i morges. På vej ud til første prøve gik der ild i hans onboard kamera, og selv om det ikke umiddelbart hindrede ham, så spillede det indirekte en rolle et par prøver senere. Sainz havde mistet koncentrationen og overhørte en note, hvorefter hans Xsara havnede i grøften.

På samme prøve var Marcus Grönholm også en tur ude i botanikken, og selv om han fik Peugeoten til mål, så var der sat mange minutter til og skaderne på bilen var så store, at han opgav inden den efterfølgende service.

Markko Martin var nok en deltager med store problemer på dette tidspunkt. Han havde på de første to prøver været den eneste, som bare nogenlunde kunne holde trit med Loeb og Solberg, men det havde taget hårdt på Focusen. "Bilen tabte både vand og olie, så det ser rigtig skidt ud. Vandtemperaturen var helt oppe på 157 grader på prøve 3, så det var utroligt at bilen i det hele taget kom igennem den prøve," fortalte Henrik fra England i formiddags. Men ikke nok med at den klarede prøven - Markko Martin fik også slæbt bilen til den efterfølgende service. 20 kilometers kørsel uden vand, og motoren levede stadig. Solid mekanik, må man sige, men teamet kunne godt se skriften på væggen. Og ganske rigtigt. På vej ud til prøve 4 gik den ikke længere.

Så fra da af var det Solberg og Loeb. Men så skete der noget uventet. Citroën proklamerede, at man nu havde beordret Loeb til at køre for at få bilen i mål. Efter Sainz var udgået, var det vigtigt at få ham i mål af hensyn til kampen om konstruktørernes VM, hvor man kæmper mod Peugeot. Solberg havde sin helt egen mening om den udtalelse: Bullshit! Og det lød da også som et led i et psykologisk spil - især da Loeb umiddelbart efter gik ud og satte en hurtigste tid, som var væsentligt hurtigere end første gennemkørsel af prøven.

Solberg har da også sidenhen sagt, at han kører og slapper af nu da Loeb ikke længere kan tillade sig at satse - og dermed ligger de to så og fedtkører sig til den ene hurtigste tid efter den anden og har kørt de øvrige halvandet minut bagud på 7 hastighedsprøver. Bullshit - det tror vi også her, så vi forventer en flot duel imellem de to lørdag, hvor hovedparten af rallyets prøvekilometre skal afvikles.

Stillingen, dag 1:
1 Petter Solberg, Subaru Impreza --- 1:32:37,2
2 Sebastien Loeb, Citroën Xsara --- +8,0
3 Tommi Makinen, Subaru Impreza --- +1:32,2
4 Colin McRae, Citroën Xsara --- +1:43,6
5 Harri Rovanpera, Peugeot 206 --- +2:41,2
6 Gilles Panizzi, Peugeot 206 --- +2:49,3
7 Francois Duval, Ford Focus --- +3:35,2
8 Roman Kresta, Peugeot 206 --- +4:05,2
9 Freddy Loix, Peugeot 206 --- +4:20,3
10 Manfred Stohl, Peugeot 206 --- +4:48,3


Læs mere om:
  • 09/11/03 - England - WRC
  •