Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

DM i Rally

Brian Madsen DM 2'er

DM Rally 
04/11/03 

Det blev en dyst udover det sædvanlige i finale løbet omkring Vejle i den forgangne weekend. DM6 var på forhånd udpeget til at blive DM afgørende for både Jørgen Pilgaard og Brian Madsen.
 

Men i ugen op til løbet var der en overraskelse på startlisten. Kristian Poulsen var til start i en 4-hjulstrukket Toyota Celica i gruppe A.

Kristian Poulsens pludselige tilstedeværelse i finale løbet var en streg i regningen for Brian Madsen. Inden DM-finalen var Jørgen Pilgaard kun 3-point foran i kampen om DM-guldet. Med Kristian Poulsens favorit værdighed til at vinde DM6, var det ikke længere nok for Brian Madsen at være foran Jørgen Pilgaard.
Pilgaard skulle rammes af en defekt eller tids tab som satte ham nogle placeringer ned for derved at give Brian Madsen de nødvendige point til at vinde DM-guld.

Men en general sejr kunne også gøre det ! Så taktikken var klar. Brian Madsen skulle først ud af starthullerne og tage førerpositionen. Det lykkedes til UG på de første 4-prøver som alle blev kørt i tøjr vejr. Men så indtraf regnen og på de efterfølgende prøver mistede Madsen 11 sekunder til Pilgaard som kunne gå til nat pausen med et 3-sekunders forspring.


(Foto: Renault Sport Presse)

Lørdag blev regnen aftagende. Kampen om DM-guldet var stadig i live, og både Pilgaard og Madsen var stadig i en sekund dyst. Men på prøve 14 måtte Madsen indse at slaget mere eller mindre var tabt.

Efter et tæt og intenst motor løb knækkede et motorophæng på Madsen's Megane.
"Vi kunne desværre ikke stille noget op. Vi forsøgte at mindske skaden ved at "stroppe" motoren fast til for broen, og derefter halte igennem de sidste 5-prøver. Vi kunne ikke køre fuld gas og mistede over 2 minutter på de resterende prøver. En lidt bitter måde at slutte en super sæson af på - og specielt oven på et meget hektisk motor løb, med meget tæt race mellem os og Pilgaard, slutter Brian Madsen".

Bedste sæson
Det er ubestridt Brian Madsens bedste sæson i rally. Den potente Renault Megane Maxi har været en stor oplevelse at køre. Den har nogle fantastiske køreegenskaber og er meget driftsikker, og så er den lynende hurtigt.

Vi har gennemført alle 6 DM afdelinger med topplaceringer i dem alle. Der var kun løbet i Sverige på grus, som vi ikke magtede med fuld gas. Derimod har vi bevist, at når asfalten er tør, kan vi hamle op med de bedste. Sæsonens og karrierens højdepunkt var da også på hjemmebane i Slagelse i Renault Rally 2003, hvor Brian Madsen og Henrik Vestergaard sejrede generelt. Den første general sejr til både Brian Madsen og Henrik Vestergaard.


(Foto: Renault Sport Presse)

Derudover er det blevet til nogle flotte rallysprint resultater i sæsonens løb.

Ingen skam at tabe til Pilgaard
Man kan vil ikke sige at vi har vundet sølv i DM. Men vi kan være vores indsats bekendt. Vi har kørt meget stabilt i vores første rigtige sæson i den potente Renault Megane Maxi.
Kun Jørgen Pilgaard har været hurtigere. Han har en enorm rutine sammen med co-driver Freddy Petersen. Pilgaard kender sin Peugeot 306 Maxi til fingerspidserne og har kørt rigtig mange sæsoner i den bil. I flere omgange har Pilgaard måtte tage til takke med DM sølv, hvorfor det er meget fortjent han vinder guldet.

Han er en værdig vinder og vi kan nu kigge tilbage på en 2003 sæson med mange gode dyster. Det har været svært at vænne sig til grus og fedtet underlag, men vi er efterhånden kommet godt efter det. Favorit underlaget er helt klart tør asfalt, hvor Meganen's fortræffelige køreegenskaber kommer til sin ret.

Vi har ikke kørt så mange rally'es i år som vi plejer. Derfor mangler vi konstant kørertræning, og har svært ved at komme godt fra start i de danske DM løb. Der er perioder af sæsonen hvor der er op til 2 måneder mellem løbene. Her i afslutningsfasen af sæsonen har vi dog haft lidt rytme med kun 3-uger mellem DM løbene og er blevet skarpere og skarpere i bilen.

Vinter pausen er nu over os, og vi vil benytte lejligheden til at takke vores gode samarbejdspartnere i den overståede sæson. Også en stor tak til teamet og dets trofaste hjælpere.

Renault Danmark, Renault Bilfinans, Renault forhandlerne, Goodyear, Q8 Oils, UCS Universal Computer Systems, ALD Automotive, Pava, AEZ, FGT, Lysen Skilte, PH autolak, Bacher & Schilder, Oest reklame og Gunnar Aaskov Motorsport.


Læs mere om:
  • Brian Madsen
  •