Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Hvad nu Villeneuve?

Formel 1 
09/10/03 

Jacques Villeneuve er færdig som BAR-kører, efter at teamet valgte at satse på japaneren Takuma Sato - for i større grad at 'please' partneren Honda. Men hvad skal der nu ske med verdensmesteren anno 1997?
 

Ingen betvivler Villeneuves evner, selvom hans talent har været parkeret i alt for mange år mens han har opholdt sig hos BAR. Den umiddelbar eneste åbning er Jaguar, efter at der ikke kunne findes en plads til canadieren hos Toyota. Bernie Ecclestone ærgrer sig over udsigten til at miste en af de sidste markante kørere der ikke er en rendyrket PR-plakat.
"Jeg anser ham stadig for at være en stor kører, men han behøver et team som vil give ham mere motivation. Toyota ville have været den perfekte platform for ham, fordi de kunne give ham en racer som er i stand til at vinde løb. Jeg foreslog endda at han skulle tage til Ferrari og køre sammen med Michael Schumacher - gratis. Men det blev der ikke noget af fordi Michael insisterer på at være nummer 1," siger Bernie Ecclestone der om nogen anden kender til alle de mange forhandlinger der sker i kulissen.

Og netop et skifte for Villeneuve til Ferrari har tidligere været oppe og vende. Italienerne ville gå amok med udsigten til at forene et af teamets største efternavne gennem tiderne - men der stod lige en tysker i vejen. Og da de to kørere i forvejen ikke spiller kort sammen, så vil det være umuligt at få noget konstruktivt ud af. Og netop derfor blev Villeneuve hængende ved BAR. Allerede i vinters var der røster om at canadierens fremtid næppe var med BAR, da han i forvejen var meget løntung inden David Richards tog over. Derfor var har det da også været meget fristende at tage Takuma Sato ind som Grand Prix kører, uagtet at han i 2002 var sportens ukronede crashkonge.

Samtidig kan det i sidste ende være Villeneuve selv der har problemet. Han har konsekvent ikke ønsket at være deltager i det helt store PR-arbejde, og det kan måske koste.
"Jeg føler at Jacques har været dårlig rådgivet tidligere," siger Ecclestone. Med lidt mere engagement kunne mulige aftaler med McLaren eller Benetton/Renault have været indgået - men profilen passede ikke helt ind. Det koster nu.


Over and out - Villeneuves dage i Formel 1 kan være talte
(Foto: Honda GP)

Hvad fremtiden skal bringe er stadig uvist - som sagt er Jaguar den eneste åbenlyse mulighed. Men det bliver på ingen måde til den stjerneløn som han tidligere har hævet hos BAR. Et comeback til CART er slet ikke på tale. Han har flere gange kritiseret serien som han mener ligger på et lavt niveau, så han har ingen planer om at vende tilbage til Players-teamet - et team som i øvrigt for et år siden forsøgte at få Villeneuve tilbage på en guldrandet kontrakt... Den bliver næppe lagt på bordet igen!

Så hvis det ikke bliver til Formel 1 kan det meget vel ende med at han stopper! Eller allerhøjst på sigt stiller op på Le Mans - det eneste løb han har ønske om også at deltage i. Hvis han vinder 24-timers løbet vil han have en fornem rekord ved også at have vundet Formel 1-VM og Indy500.

Men inden vi skriver den store racer-nekrolog over Jacques Villeneuve, så lad os se hvad der sker. Men måske kan det japanske Grand Prix blive hans sidste...

Benji