Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

World Rally Championship

San Remo i stedet for Padborg

WRC 
06/10/03 

World Rally ChampionshipDer var ingen DTC-Corolla på startstregen i langdistanceløbet på Padborg Park i denne week-end. Toyota Castrol Racing har ovenpå en hektisk sæson valgt at undlade at stille op.
 

"Det har været en meget krævende DTC-sæson, hvor alle teamets medlemmer har ydet en hel ekstraordinær indsats. Vi er ikke så mange folk i Toyota Castrol Racing, og derfor har alle ofret sig ud over det sædvanlige hele sommeren. Derfor ville vi ikke forlange, at der skulle være en bil parat til langdistanceløb kun en uge efter DTC-finalen," giver teamchef Rene Mouritsen som begrundelse for, at man ikke dukker op på Padborg Park.

Det ville nemlig kræve en omhyggelig forberedelse at køre 4-timers løbet. Til en almindelig DTC-afdeling varer de to heats ikke meget mere end ca. 25 minutter. Med træning og tidtagning oveni kommer bilen måske op på at køre en lille times tid i alt. På Padborg Park skal DTC-bilerne dermed køre noget, der svarer til en halv sæson i løbet af en eftermiddag, og det betyder at alt skal klargøres minutiøst for at minimere risikoen for at noget svigter.

Da Toyota Castrol Racing altid går helhjertet ind til de løb, man møder frem til, ville det betyde en total adskillelse af løbsvognen, lige som man også ville skulle tænke på indøvelse af pitstops, tankning, kørerskift og meget andet. Det har man altså vurderet var urealistisk at nå på kun 5 dage.

Man ville også skulle have fundet en erstatning for Henrik. Flere gange i DTC-sæsonen har Henrik måttet afstå fra sit job som gruspilot for VM-rallykøreren Markko Martin, fordi VM-rallyløbene har haft sammenfald med DTC-løb. Her har DTC naturligvis være prioriteret højest, men i denne week-end er Henrik på plads på rallyprøverne i San Remo for at hjælpe Markko Martin i kampen om VM-titlen. Martin har med 4 løb tilbage stadig en - omend spinkel - chance for at vinde titlen, og Henrik vil naturligvis gøre sit yderste for at hjælpe.

Selv om Markko Martin er 18 point efter den førende Richard Burns med kun 4 løb tilbage, skal man ikke afskrive ham i VM-kampen. I de seneste løb har han været forrygende hurtig, men har også lidt af tekniske problemer. 3 af de sidste 4 løb er dog asfalt, som netop San Remo rally, og her forventer man sig store ting. Henrik er også velforberedt til sæsonens sidste 4 løb. Alle de 3 asfaltløb har han selv kørt adskillige gange, og han vil derfor kunne bidrage med sine erfaringer.

San Remo Rally - dag 1

VM-kampen i rally bliver tættere. I hvert fald, hvis resultatet fra første dag holder bare så nogenlunde til rallyet er slut søndag eftermiddag. Den VM-førende, Richard Burns, har slet ikke fart i vognen, mens flere af hans efterfølgende konkurrenter slås om føringen.

Slås og slås er måske så meget sagt, for Sebastien Loeb har været ganske overbevisende og har taget sig en pæn føring. Den eneste som for alvor har kunnet kriges med ham er Markko Martin, som hele tiden har kunnet matche franskmandens tider. På nær på første prøve fredag morgen, hvor Focus'en hurtigt fik problemer med at den løb for varm.

Henrik fortæller fra Italien, at Markkos problemer skabte hektisk aktivitet i Ford-lejren. "Markko kaldte flere gange tilbage til teamet ude fra prøven. Han kunne se, at motortemperaturen steg mere end godt var, og ville vide, hvordan han skulle forholde sig til det. Men heldigvis lykkedes det at få bilen i mål, uden det var nødvendigt at standse på prøven," fortæller Henrik.

Heldigvis, ja, for problemet viste sig at være en bagatel. Der var kommet en masse visne blade op i en af køleråbningerne og de spærrede for køleluften. Da først de var fjernet og servicemandskabet havde sikret sig at bilen ikke havde taget nogen skade, var Markko Martin flyvende igen.

Loeb og Martin bliver fulgt af rallyets hurtigste Peugeot, som lidt overraskende bliver kørt af Marcus Grönholm. Han har hele dagen været klart hurtigere end Panizzi, som jo ellers regnes som Peugeots stærkeste asfaltkort, og end den VM-førende Burns, som er helt ved siden af sig selv. Der er ikke nogen konkrete problemer med bilen, og Burns har selv udtalt, at det største problem nok er ham selv. Han har simpelthen ikke selvtilliden i orden, men kan ikke forklare hvorfor.

Sainz er som sædvanlig med deroppe hvor gassen brænder, men denne gang er det en præstation lidt ud over det sædvanlige. I sidste week-end blev Sainz pludselig syg og i løbet af kort tid røg han på operationsbordet og blev opereret for nyresten. Derefter var det direkte til San Remo, hvor han gennemførte notekørslen under store smerter. Men det er blevet bedre og bedre i ugens løb, og selv om han ikke kan være helt på toppen, så generer det ham åbenbart ikke alt for meget.

Subaru-teamet har haft en reel møgdag. De mødte op med en bil med et helt nyt affjedringssystem, hvor der er indbygget hydraulik så man opnår en form for aktiv affjedring. Systmet er naturligvis meget hemmelighedsomgærdet, men det ser ikke ud til at have fungeret som forventet. Petter Solberg var ikke med iblandt de forreste, og efter sidste hastighedsprøve fik han problemer med benzintilførelsen og måtte udgå. Makinen kan heller ikke hænge med, men da han ikke kører med det aktive system, kan problemerne måske ligge i Pirelli-dækkene, som Subaru er ene om at bruge.

Resultat - dag 1:
1 Sebastien Loeb, Citroën Xsara --- 1:30:15,7
2 Markko Martin, Ford Focus --- +32,4
3 Marcus Grönholm, Peugeot 206 --- +49,6
4 Carlos Sainz, Citroën Xsara --- +1:14,8
5 Fracois Duval, Ford Focus --- +1:19,0
6 Gilles Panizzi, Peugeot 206 --- +1:29,6
7 Colin McRae, Citroën Xsara --- +1:41,9
8 Tommi Makinen, Subaru Impreza --- +2:50,2

San Remo Rally - dag 2

Der er ikke sket de store ændringer i stillingen i San Remo i dag. Feltet skulle igennem en marathon-prøve på hele 52 kilometer to gange i løbet af dagen, men alle de førende kom igennem uden problemer.

Markko Martin har været den klart hurtigste hele dagen, men alligevel er han nu længere efter den førende Sebastien Loeb end han var inden dagens prøver. Hvordan kan det gå til?

"Markko kunne ikke starte bilen, da han skulle afsted ud til den første prøve. Teamet var nødt til at skifte den elektroniske styreenhed, og for at komme til den, skal man have forsædet ud af bilen. Derfor kom Markko for sent afsted og han blev straffet med 30 sekunder," fortæller Henrik. Sort uheld! Bilen startede uden problemer, da den skulle ud fra parc ferme. Havde den bare svigtet der, havde man sagtens kunnet nå at reparere den.

Men uheldet har ikke haft nogen indflydelse på Markko Martins tempo. Han har været hurtigst på alle dagens prøver, men man skal også tage i betragtning, at Sebastien Loeb nu har så stort et forspring, at han kan tillade sig at afpasse sit tempo efter forfølgerne.

Loeb og Martin følges af Marcus Grönholm, som igen stadig har Carlos Sainz bag sig. Disse 4 har alle pæn afstand imellem sig, så der skal formentlig uheld til at lave om på stillingen her. Sainz skal dog stadig holde pedalen nede, for han har Gilles Panizzi lige efter sig, og franskmanden har nu fået mere skub i sin Peugeot.

Resultat - dag 2:
1 Sebastien Loeb, Citroën Xsara --- 3:07:00,7
2 Markko Martin, Ford Focus --- +43,2
3 Marcus Grönholm, Peugeot 206 --- +1:10,5
4 Carlos Sainz, Citroën Xsara --- +1:42,3
5 Gilles Panizzi, Peugeot 206 --- +1:59,1
6 Francois Duval, Ford Focus --- +2:23,8
7 Colin McRae, Citroën Xsara --- +3:07,3
8 Phillipe Bugalski, Citroën Xsara --- +4:06,6

San Remo Rally - dag 3

Det så ud som om, at deltagerne i San Remo Rally blot var på vej mod mål. Der var pæn afstand imellem alle de førende, og der skulle noget drastisk til at lave om på stillingen. Men det var lige præcis, hvad der skete på de sidste to prøver!

2 prøver før mål var Gilles Panizzi over 2 minutter efter den førende Sebastien Loeb - men til slut var han nær ved at vinde rallyet. Den faktor, som gjorde det muligt var regn. Pludselig og rigelig regn.

Der var regn i luften, da bilerne skulle ud på de sidste 2 prøver. Men ingen troede på, det ville blive til noget - pånær Gilles Panizzi. Som den eneste af topkørerne valgte han intermediates, mens alle andre kørte på slicks. Det var nær blevet katastrofalt, da der blev både styrtregn og haglvejr på sidste prøve. Panizzi vandt begge de sidste to prøver og manglede kun få sekunder i at tage sejren med en af de mest vellykkede satsninger, der er set i mange år.

Også Richard Burns nød godt af regnvejret. Det så længe ud til, at han slet ikke skulle have VM-point med hjem fra San Remo, men i regnen kæmpede han sig forbi Phillipe Bugalski og så fik han en plads foræret, da Marcus Grönholm formentlig satte en stopper for sine VM-drømme ved at rive et hjul af bilen på rallyets sidste prøve. Grönholm har stadig en matematisk chance for at forsvare sit VM, men realistisk set må det være slut nu.

Slutresultat
1 Sebastien Loeb, Citroën Xsara --- 4:16:33,7
2 Gilles Panizzi, Peugeot 206 --- +28,3
3 Markko Martin, Ford Focus --- +54,6
4 Carlos Sainz, Citroën Xsara --- +2:33,2
5 Francois Duval, Ford Focus --- +3:58,9
6 Colin McRae, Citroën Xsara --- +4:23,8
7 Richard Burns, Peugeot 206 --- +7:09,5
8 Phillipe Bugalski, Citroën Xsara --- +7:12,6


Læs mere om:
  • 05/10/03 - Italien - WRC
  •