SEAT/Valvoline-Racing på Ring Djursland

 
14/08/02 - Ring Djursland dannede i weekenden nogle flotte rammer om "Valvoline-Sibylla-DK Sommerløb" det sidste løb på banen i år 2002. Løbet blev forskånet for større uheld og kun en lille computer fejl i forbindelse med startopstillingen til DTC finalen kunne forsinke arrangementet en smule.

Hovedsponsoren havde gjort utroligt meget for at få det daglige AMU-center til at ligne en motorbane. 200 inviterede gæster satte deres præg når de med deres røde kasketter indtog tribunerne.

Samtidig blev der holdt et skarpt øje med den sportlige del i SEAT/Valvoline-Racing. Michel Nykjær havde fået nedsat sin dom i ordens og -amatørudvalget til en løbsdags karantæne, hvilket betød at han mistede de 33 point han med sin SEAT Ibiza havde vundet i løbet på Jyllands Ringen den 9 juni 2002. Med 118 point førte han stadig mesterskabet inden weekenden. Søren B. Mortensen skulle forsvare sin 13. plads i mesterskabet og ville gerne rykke et par placeringer længere op.

Lørdagens tidtagning gav Michel Nykjær fra Tappernøje en startplacering som henholdsvis nummer 3 og 5 i søndagens to tællende heat. Søren B. Mortensen skulle starte fra en position som nummer 16 og nummer 14. Med 80 kg succes ballast håbede Michel Nykjær at de regnbyger der lørdag eftermiddag fugtede banen på Djursland ville blive hængende til om søndagen. Det vigtigste var dog, at de nærmeste konkurrenter i mesterskabet Jørgen Ladefoged og Klaus Verner begge var efter Nykjær i startopstillingen.

1. heat søndag:
Michel Nykjær følte sig velforberedt og indtog straks 3. pladsen da starten gik i første heat. De første par omgange blev Hans Henrik Møller presset, men det lykkedes ikke at passere Skodaen på den kuperede Ring Djursland. Med 4 omgange tilbage havde næsten alle fundet deres plads i feltet og Michel kunne sikre sig vigtige point med en 3. plads. Desværre så måtte Michel parkere Ibizaen på græsset med en teknisk defekt for første gang i år. En turboslange var revnet og al effekten forsvandt den forkerte vej ud. Ikke uden held for hr. Nykjær havde Klaus Verner tidligere i løbet parkeret Peugeoten med defekt og hele hans weekend var dermed slut.

Søren B. Mortensen kæmpede godt i første heat og kørt sig fra en 16. plads op på 10. pladsen hvorfor han indkasserede 6 vigtige point.

2. heat søndag:
Mekanikerne i Valvoline-Racing fik hurtig Michels bil gjort klar igen til søndagens 2. tællende heat. Fra en 5. plads skulle Michel forsøge, at køre sig op gennem feltet. Denne gang var Lars Hein i Golf og Ladefoged i Audi foran Michel ved starten. Midt i løbet måtte også Jørgen Ladefoged holde ind til siden og nu var en 4. plads pludselig slet ikke så dårlig endda. Skodaerne var igen i front, men da de tidligere på sæsonen blev udelukket for ulovlige biler betyder det ingenting i mesterskabssammenhæng og med 4. pladsen blev forspringet yderligere udvidet så den nu er hele 24 point.


Michel Nykjær.
(Foto: Valvoline Racing)

Søren B. kæmpede meget flot og avancerede igen 6 pladser, men denne gang til 8. pladsen. I den samlede stilling bliver det dog stadig "kun" til en 13. plads i mesterskabet.

Om 3 uger åbner Jyllands Ringen portene til årets mest aktive motorsportsarrangement nemlig det årlige Grand Prix der byder på masser af tællende heats både lørdag og søndag.

Stillingen i Danmarksmesterskabet 1601 - 2000 ccm. Gruppe N (Yokohama Cup) efter 12 afd.:
Plac.KørerRacerPoint
1Michel NykjærSeat Ibiza154
2Jørgen LadefogedAudi A3127
3Niels Carl NielsenSkoda Octavia126
4Lars VendelboPeugeot 206121
5Klaus VernerPeugeot 206118
13Søren B. MortensenSeat Ibiza54

Per Nymann
Valvoline Racing


Copyright 2001-2004, Michel Nykjær og Motorsporten.dk.