Dommer udtalelse

 
09/10/01 - - ang. Michel Nykjærs stop'n'go straf ved DM Finalen
På grund af en fejl i dommertårnet blev Michel reelt frataget sine muligheder for at slutte sæsonen som mester i den store Yokohama klasse.

Her følger dommer udtalelsen:

DOMMERUDTALELSE
På opfordring fra Michel Nykjærs team skal undertegnede dommer ved DM-finalen på Jyllands-Ringen 6. - 7. oktober 2001 hermed give en forklaring på hændelsesforløbet i forbindelse med Michels stop and go straf i lørdagens løb.

Indledningsvis skal det fastslås, at jeg efterfølgende er blevet overbevist om, at Michel Nykjær i dette løb ikke begår nogen forseelse, der kan berettige en stop and go straf .

Hændelsesforløbet er nogenlunde som følger:

I begyndelsen af løbet sker der et alvorligt uheld i opløbssvinget. Uheldet efterlader en eller flere biler i ideallinien i banens hurtigste og dermed farligste sving.

Løbslederen beslutter at indsætte safety-car for at få ryddet banen. Beslutningen om at indsætte safety-car kommunikeres pr. radio til alle flagposter, mens de førende biler er i sving 4 (hesteskoen).

I udgangen af sving 5 (Ford-svinget) nedsættes hastigheden på den førende bil, og Michel, der ligger nr. 2, overhaler den førende bil.

Undertegnede er jo på dette tidspunkt bevidst om, at der er beordret safety-car på banen, ser straks tilbage på flagposten i sving 5 for at sikre mig, at posten viser gult flag og safety-car skilt. Det gør post 5 på dette tidspunkt, 2 - 3 sekunder efter de førende biler har passeret.

Post 6 kontaktes for at høre, om de har konstateret overhalingen i gul flagzone. Det har post 6 ikke, da de har al deres opmærksomhed rettet mod det alvorlige uheld i deres egen flagzone.

På et senere tidspunkt kontaktes post 5 om hvornår, de har startet markeringen af safety-car på banen, men det kan post 5 ikke huske nøjagtigt.

Undertegnede begår en dybt beklagelig fejl ved ikke at have sikret mig, at der rent faktisk blev vist gult i sving 5, da de førende biler passerede.

Det har været fremført, hvorfor man ikke venter til efter et løb med at afgøre sådanne situationer, men inden denne sæson er det blevet vedtaget, at så vidt muligt skal rækkefølgen af bilerne i mål også være det endelige resultat af hensyn til både publikum og TV-seere.

DASU´s banesportsudvalg har været klar over, at disse noget hurtigere dommerkendelser uundgåeligt også har villet øge risikoen for fejlkendelser.

Den aktuelle fejlkendelse har bevirket, at DASU´s banesportsudvalg til næste sæson alvorligt vil overveje at indføre en mulighed for at kunne kompensere for eventuelle fejlkendelser.

Afslutningsvis skal jeg dybt beklage den uretfærdighed der er overgået Michel.

Med venlig hilsen

Klaus Pedersen, 8. oktober 2001.

Copyright 2001-2004, Michel Nykjær og Motorsporten.dk.