Seat/Valvoline-Racing gør diesel-entré i dansk banesport
25/01/01 - Første gang i Danmark
For første gang i dansk banesports historie vil man i den kommende sæson kunne se en racerbil med dieselmotor i aktion. Det er en helt ny SEAT Ibiza TDI, der med Michel Nykjær bag rattet i SEAT/Valvoline Racing Teamet vil demonstrere, at SEAT's avancerede dieselteknologi er nået så langt, at det er muligt at deltage på professionelt plan i racerløb og på særdeles skrappe konkurrencevilkår.
Fantastisk udvikling
Dieselteknologien har i de senere år gennemgået en udvikling, der vel nærmest kan kaldes fantastisk. På væsentlige områder er den ligefrem foran udviklingen af benzinmotorer. De mest fremsynede af bilkøberne har indset det og overgivet sig. Så de kører hellere end gerne i biler med dieselmotor - til hverdag i hvert fald. Ikke alene får de i tilgift en langt bedre brændstoføkonomi end benzinmotorer kan klare, men også langt bedre end tidligere tiders dieselbiler. Nu får de dertil lavt støjniveau, høj marchhastighed og accelerationer - frem for alt mellemaccelerationer, der er så overlegne, at de får selv moderne benzinbiler til nærmest at se ud til at holde stille, når det går løs. Men derfra og til at bygge en racerbil med dieselmotor - oven i købet at tro på, at den skulle kunne gøre sig gældende overfor racerbiler med højt forædlede benzinmotorer, vinde måske? Det er vel lidt overstadigt?
Racerbil med dieselmotor
Det mener Jens og Michel Nykjær (far og søn, teammanager og kører) slet ikke. "Vi er tværtimod overbeviste om et både-og" siger Jens Nykjær. "Vi skal både ud og køre race og tage sejre hjem i løbet af sæsonen. Den formidable dieselteknologi, som specielt SEAT har udviklet rummer et kolossalt potentiale, og det vil vi udnytte".
Deres nye SEAT Ibiza 1,9 TDI med 110 HK (oprindeligt) er tilmeldt Gruppe N-biler i klassen indtil 2000 ccm., den såkaldte Yokohama-cup klasse. Bilen bliver naturligvis modificeret, så den passer perfekt til denne løbsserie. Der bliver ændret på styreboksen, så det foreskrevne vægt/kraft-forhold nås, og røg- og støjmålingerne holdes under de strenge grænseværdier. Dvs. at motoren til konkurrencebrug yder 135 HK, hvilket svarer til, at den kun skal flytte af sted på 8 kg vognvægt pr. HK. Udstødningen tilpasses alle regler, og interiøret ribbes for unødvendigt tingel-tangel som sæder, indtræk og kopholdere. I stedet bliver der monteret styrtbøjle, racersæde og ildslukker. Undervognen modificeres med et Pro-Flex-system, og der eftermonteres 7 x 16" letmetalfælge.
 Michael Nykjær ved sin SEAT Ibiza. (Foto: Valvoline)
Ambitionerne
Projektet støttes økonomisk af udvalgte sponsorer, bl.a. hovedsponsorerne Valvoline, Danmark og SEAT-importøren, Skanco A/S, så bilen kan blive klar. Det er den faktisk ved at være. De første lovende tests er allerede gennemført, og Jens og Michel Nykjær's ambitioner er stivet af. "Nu venter vi lidt utålmodigt på, at sæsonen kommer i gang hvilket sker første gang på Jyllands Ringen den 6. maj for alvor hvor vi glæder os til at tage konkurrencen op. Men mest af alt at køre så mange sejre ind, at vi kommer på podiet, når løbsserien er kørt" slutter Jens Nykjær.
Tom Kristensens lillebror - Jacob Kristensen
Seat/Valvoline-Racing teamet på bane udvides i 2001 med endnu en kører. Jacob Kristensen som sidste år gjorde et flot stykke arbejde i Saxo Cup. Han hopper ind som 1.kører i den SEAT Ibiza 1,8 turbo, som Michel Nykjær sejrede med sidste år. Hele teamet ser frem til en spændende sæson, og tro os om ikke Danmarks mest succesrige motorsportskører, Tom Kristensen vil kunne bidrage med et par fif, når han ind imellem får tid at kigge forbi hos SEAT/Valvoline-Racing.
Klare facts
- SEAT/Valvoline-Racing deltager i 2001 med 2 biler i klassen 1601-2000 ccm. Gruppe N.
- Michel Nykjær i SEAT Ibiza 1,9 TDI
"Danmarks første diesel racerbil".
- Jacob Kristensen i en SEAT Ibiza 1,8 turbo
"fuldstændig identisk bil "bare" benzin."
- Et kæmpe set up.
SEAT/Valvoline-Racing indretter sig til alle løb med trailer og telt og har altid plads til pressen, sponsorer og gæster. Teamets motto: "Race on Sundays sell on Mondays".
Valvoline-Racing

Copyright 2001-2004, Michel Nykjær og Motorsporten.dk.
|