Michel's weekend var mere end go'

 
04/05/04 - Allerede onsdag før 'Åbningsløbet' var Michel Nykjær ud og teste den helt nye Seat Toledo DTC racer, som han håbede på ville give ham et godt resultat til åbningsløbet på Jyllands-Ringen.

Testen foregik på dæk med 2003 specifikationer. Men selvom han kørte på smallere dæk, og med den ikke helt optimale set-up satte Michel Nykjær i DTC-testen på Jyllands-Ringen, rigtigt fornuftige tider som pegede på at der er potentiale i den fabriksbyggede spanske racer, og hvad kan det så ikke blive til, når Michel får raceren sat perfekt op og kommer på nye dæk.
Det tegnede spændende, og spændende blev det.


(Foto: Motorsporten.dk)

Michel ankom sammen med teamet i fredags, og var fra starten optimistisk, også selvom han ikke havde kørt ret mange kilometer i den flotte Seat. Fredagen bliver som altid brugt til at stille telt op, og på at gøre bilerne helt klar til træning og tidtagning lørdag.

Lørdag gik det så løs med den første fri træning, hvor Michel's bedste tid var 1:12,379, hvilket kun var 0,391 langsommere end Henrik Lundgaard, og det gav bestem et praj om hvilken vej vinden blæser.
Det var i øvrigt helt tydeligt at denne træning havde en kæmpe værdi for Michel, for han blev hurtigere omgang for omgang, og det til trods for der ikke blev justeret meget på bilen.

Senere på lørdagen var det så alvor, for her blev den officielle tidtagning køre, og her skal man være blandt de 12. hurtigste for at komme med i søndagens 'Super Pole', og igen klokkede Michel Nykjær en rigtig god tid.
Han kørte 1:11,893, hvilket placerede ham som den 4 hurtigste, og kun 0,244 sekund efter Pontus Mörth i Volvo'en, der satte dagens bedste tid.


(Foto: Motorsporten.dk)

Glæden i Seat lejren var stor, og det til trods for den helt nye og meget lidt prøvede bil, virkede teamet helt rolige og der var ikke nogen febrilsk skruen på bilen, for at finde endnu mere tid. Atmosfæren i teamet virker dejlig afslappet, og Michel virker overbevist om at den her bil kan give ham gode resultater.

Søndag morgen havde tingene ændret sig væsentligt.
Det havde regnet siden meget tidligt søndag morgen, og regnen stoppede først omkring klokken 11, altså kun en time før DTC'erne skulle køre superpole. Det betød at banen var meget 'fugtig'. Der havde godt nok både være MC'er og Clio Cup på banen, men det var ikke nok til at lave et godt tørt spor, og derfor blev 'Super Pole' et rent roulette spil.

Michel havde en fordel idet han havde sat 4. hurtigste tid lørdag, hvilket betød at han skulle starte 4. sidst i 'Super Pole', og der var dermed chancer for at der var kommet et tørt spor.

Inden den rigtige 'Super Pole' kom i gang havde hele feltet en warmup session på 10 minutter, og her var Michel Nykjær 5. hurtigst med tiden 1:23,190. Udefra set et meget godt resultat da teamet aldrig havde kørt en meter i regnvejr med denne nye SEAT.

'Super Pole' blev præcist så spændende som forventet, og der var heldigvis mange tilskuere som havde fundet vej til Jyllands-Ringen, til trods for den dårlige vejrmæssige start på dagen.
Michel lavede den 8. bedste tid (1:23,461) i 'Super Pole', men den placering fik han ikke lov til at beholde, da bilen blev fældet i teknisk kontrol på for lille frihøjde, og dermed var han placeret på 12. startposition til 'Pre-finalen'.

'Pre-finalen' blev startet i fint vejr, og banen var helt optimal, og Michel måtte kæmpe sig op i feltet fra 12. start position, og endte på 4. pladsen, kun 7,954 sekunder efter den vindende Jens Edman.

Men inden feltet var nået i mål, var en del af favoritterne skilt ud, da der allerede i første sving var kaos, og det er mildt sagt. To team Essex biler blev så kraftigt skadet at de ikke kom med i omstarten, og flere andre bar tydeligt præg af crashet.


(Foto: Motorsporten.dk)

Michel kom næsten hel igennem 'Pre-finalen', og sluttede på 4. pladsen, hvilket betød at han skulle starte 2'er i finalen ved siden af Mike Legarth.

Starten gik og Michel missede den lidt og kom efter Mike Legarth og Martin Jensen, og de første omgange gik med at de to forreste kamphaner holdt øje med hinanden, men i slutningen af anden omgang, for enden af start/mål langsiden kom dagens højdepunk, hvor Martin Jensen først udbremser den førende Mike Legarth, hvorefter Michel Nykjær bremsede sig forbi dem begge, og kom dermed i spidsen for løbet, og der blev han resten af løbet, og tog dermed DTC karrierens anden finale sejr - 2,021 sekund foran Martin Jensen.


(Foto: Motorsporten.dk)

Efter løbet var det svært for Michel at få armene ned, og glæden strålede ud af hele teamet. Den vindende Seat DTC racer stod udstillet i teltet, i paddock området med pokal og laurbærkrans for at bevidne at det var den finale sejrende bil.


(Foto: Motorsporten.dk)

Finalesejren betød samtidig at Michel Nykjær nu fører DTC mesterskabet med 33 point.

Vejgaard


Copyright 2001-2004, Michel Nykjær og Motorsporten.dk.