|
Tidligere danske motorsportsklasser |
|
Formel Renault 2000 Danmark |
Formel Renault 2000 Danmark |
Kørere |
|
|
|
Volkswagen Polo Cup Danmark |
Volkswagen Polo Cup er en ny klasse der introduceres i Danmark i 2007, der skal hjælpe unge kørere og nybegyndere med at komme i gang med motorsporten.
Danish Touringcar Championship A/S og Volkswagen Motorsport har indgået en aftale om at introducere en Volkswagen Polo Cup efter det mønster, der har gjort klassen til en succes i Tyskland og Tyrkiet. |
|
Citroen SAXO Cup |
Standardvognsmærkeklasse for Citroën Saxo VTS-modellen. Klassen har kørt i Danmark siden 1996, først som udlejningsklasse, men siden 1999 har kørerne selv ejet bilerne. Siden starten har Saxo Cup budt på masser af tæt race, takket være de ens biler.
Bilerne yder i omegnen af 150 hestekræfter og skal minimum veje 920 kg fuldt køreklar inkl. kører. Siden 2002 har klassen kørt på Yokohama slick-dæk. |
Kørere |
|
|
Kalender 2003 |
27.04.03 Jyllandsringen 11.05.03 Ring Djursland 16.05.03 Ring Knutstorp 01.06.03 Jyllandsringen 15.06.03 Ring Djursland 22.06.03 Padborg Park 10.08.03 Ring Djursland 31.08.03 Jyllandsringen 14.09.03 Padborg Park 28.09.03 Jyllandsringen 05.10.03 Padborg Park
|
|
FDM sport |
En ny dansk introduktionsklasse i 2016, der skal lette overgangen fra karting til banerace klasserne.
Bilen hedder Synergy og er en danskbygget letvægtsracer fra Aquila. Den vejer 380kg og er opbygget med en 3-cyl. 1.0 motor der yder 81HK. Komponenterne til raceren er primært hentet fra nyere donor-biler af mærkerne Toyota Aygo, Citroën C1, Peugeot 107, hvilket er med til at holde prisen på raceren nede på et meget rimeligt niveau.
Point til FDM sport mesterskabet gives fra 1.pl - 17.pl :
25-20-17-15-13-12-11-10-9-8-7-6-5-4-3-2-1
Klassen blev lukket ved udgangen af 2016. |
|
SuperCar Challenge |
Klasse stiftet for at samle de forskellige 'små' sportscar klasser i Danmark i ét samlet mesterskab, med de første løb i 2010 sæsonen. |
|
Super Cup |
Klasse for utunede standardvogne baseret på gruppe N-reglementet. Den maksimale motorstørrelse er 2500 ccm og kun biler med 2-hjulstræk og sugemotor er tilladt. Vægt/effektforholdet er min. 6 kg pr. hestekraft og min. vægten er 1100 kg i løbsklar stand inkl. kører.
Det er klassens mål at blive skridtet umiddelbar før DTC, men konkurrencen om deltagernes gunst er hård fra andre standardvognsklasser. Super Cup har eksisteret siden 2001, med CMS som klassesponsor det første år og siden erstattet af Socko
Klassen er stiftet i vinteren 2001, og afvikles første gang i sæsonen 2002.
Idemænd bag serien er Jens Enemark, Jørgen Grønnemark og Lars Møller.
I 2002 hed klassen CMS Super Cup.
I 2003 hed klassen Socko Super Cup |
|
Suzuki Swift Challenge |
Suzuki Swift Challenge dansk klasse som i 2008 kørte sammen med ClubRace klasserne, fra 2009 som selvstændig DASU klasse.
|
|
Sportscar Endurance Championship |
Nyt sportscar mesterskab, der blev startet i 2008 sæsonen, med klasserne SR1 Challwenge og Peugeot 207 Spidercup som basis. |
|
Danish Thundersport Championship |
Debut sæsonen i Danish Thundersport Championship var i 2012 og sluttede i 2019. Klassen blev skabt efter det samme reglement som den svenske Camaro Cup klasse.
Der køres desuden en tilsvarende serie i Norge kaldet NTCC, den norske søsterserie har med stor succes deltaget sammen med den danske serie, der hersker ingen tvivl om at de buldrende V8 motorer lyder allerbedst, når der køres race med et stor felt.
Løbsafviklingen til DTC mesterskabet blev justeret til sæson 2019, den traditionelle kvalifikation/superpole er udeladt og der køres istedet to indledende kvalifikationsrunder, der hver især opdeles så 4 deltagere kører et sprintløb på min. 10 km, dette gentages så alle deltagere får kørt mod hinanden. Opdelingen af kørere og startrækkefølge sker ved lodtrækning, så alle kommer til at køre mod hinanden under de to kvalifikationsrunder. Der afsluttes som vanligt med et finaleløb, hvor startopstillingen afgøres af de opnåede point og resultater fra de forudgående kvalifikationsrunder.
Der benyttes følgende pointskalaer:
Kvalifikationsløb: 15-13-11-9-8-7-6-5-4-3-2-1.
Finaleløb: 50-40-32-28-26-22-20-18-16-14-12-10-8-6-4-2.
|
Mestre:
2012: Jan Magnussen
2013: Dennis Lind
2014: Casper Elgaard
2015: Casper Elgaard
2016: Kasper H. Jensen
2017: Lasse L. Sørensen
2018: Kasper H. Jensen
2019: Kasper H. Jensen
|
|
Aquila Synergy Cup |
Serien der startede i 2017, er baseret på endnu en danskbygget racer fra vores danske racerbilproducent Aquila Cars.
Firmaet har lavet Synergy som en yderst prisvenlig begynderbil, til det spirende racertalent indenfor den firhjulede banesport, men man skal ikke tage fejl af bilen, det er nemlig en "rigtig" racerbil med justerbar undervogn og den er opbygget efter alle de klassiske racerprincipper, samt har et vældigt fint afstemt vægt/effekt forhold, så der er tale om en temmelig frisk racer.
Den sidste sæson på dansk jord blev kørt i sæson 2019, men den succesfulde serie fortsatte i vores nabolande og skiftede navne til Aquila Formula 1000 |
|
Clio Cup - DK |
En hurtig mærkeklasse i dansk motorsport.
Bilerne er bygget fra bunden af, af Renault Sport i Frankrig. Meget af teknikken er hentet fra Formel Renault 2000-bilerne, såsom motor og den 6-trins sekventielle gearkasse. Minimumvægten med kører er 1020 kg som trækkes af knap 190 hestekræfter. Det bliver således hurtige biler.
Denne klasse har allerede været afviklet i en række nationale mesterskaber rundt om i Europa.
|
|
CMS Super Cup |
Klassen er stiftet i vinteren 2001, og afvikles første gang i sæsonen 2002.
Idemænd bag serien er Jens Enemark, Jørgen Grønnemark og Lars Møller.
Klassen hed i 2002 sæsonen CMS Super Cup |
|
Danish Touringcar Challenge |
Klassen for tunede standardvogne og Danmarks ubetingede største trækplaster. Siden starten i 1999 til klassens slutning i 2010, har DTC givet de bedste danske kørere lejlighed til at prøve kræfter mod landets bedste udlandsdanskere, men også andre internationale navne. Den store popularitet har samtidig lokket bilimportører og storsponsorer til i hidtil uset grad. Finanskrisen var med til at selvsamme sponsorer måtte bakke ud og det fik slanket feltet af deltagere og i efteråret 2010 blev der kørt den sidste afdeling.
Teknisk var bilerne tæt på FIA EM-serien - d.v.s. 4-dørs sedan-modeller med min. længde på 4,20 meter. En række modeller deltog dog på speciel dansk dispensation og har gennem årene sørget for at DTC har været en af de største og mest alsidige standardvognsserier i Europa.
|
Kørere |
|
|
Kalender 2003 |
27.04.03 Jyllandsringen 18.05.03 Mantorp Park 01.06.03 Jyllandsringen 22.06.03 Padborg Park 20.07.03 Ring Knutstorp 10.08.03 Ring Djursland 30.08.03 Jyllandsringen 31.08.03 Jyllandsringen 28.09.03 Jyllandsringen 05.10.03 Padborg Park
|
Læs også:
DTCs historie - 1998 til 2003
Mestre:
1999: Jesper Sylvest
2000: Michael Carlsen
2001: Michael Carlsen
2002: Jason Watt
2003: Jan Magnussen
2004: Casper Elgaard
2005: Casper Elgaard
2006: Casper Elgaard
2007: Michel Nykjær
2008: Jan Magnussen
2009: Michel Nykjær
2010: Casper Elgaard |
|
DFS Racing Championship |
Nyt DFS Racing Championship fælles mesterskab i 2012, for deltagerne i den danske 'Danish Thundersport Championship klasse samt de svenske og finske Camaro Cup mesterskaber - en slags nordisk mesterskab i Camaro Cup. |
|
DTC - Invitation Only |
DTC - Invitation Only klassen indførtes i 2009 sæsonen, hvor der blev inviteret kørere med passende biler fra Special Saloon Car serien, for at fylde det finansielt kriseramte DTC felt. 2009 er den eneste sæson hvor konceptet blev brugt. |
|
DTC Cup |
Klasse for privatkørerne i DTC serien - artikler og information findes også under den overliggende klasse "Danish Touringcar Challenge". |
Mestre:
2003: Jesper Sylvest
2004: Mike Legarth
2005: Michael Carlsen
2006: Philip Andersen
2007: Michael Outzen
2008: Robert Schlünssen
2009: Jens Møller |
|
DTC weekend |
DTC weekend dækker over de klasser der deltager på en DTC weekend. |
|
Ginetta Junior Cup Danmark |
Ny klasse i Danmark fra og med 2012 sæsonen. |
|
Junior Touring Car Championship |
Ny standardsvogns klasse som indførtes i Sverige fra og med 2005 sæsonen, og som introduceret herhjemme i 2006.
Planen er JTCC klassen skal placere sig mellem DTC og Clio Cup.
Klassen er åben for biler op til 1600 cc. |
|
Norwegian Thunder Car Championship |
Første sæson i Norwegian Thunder Car Championship er 2012, og det er den norske udgave af Danish Thundersport Championship og den svenske Camaro Cup løbsserie. |
|
Porsche Bassecup |
Porsche Bassecup |
|
Scandinavian Super Car Challenge |
Scandinavian Super Car Challenge er fra og med 2011 sæsonen afløser for den tidligere Super Car Challenge serie. |
|