Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Historisk motorsport

Bestyrelsens beretning

Historisk 
17/11/00 

Vi har igen i år haft en betragtelig medlemsfremgang.
Og det er meget positivt, for det må jo betyde, at måden vi griber tingene an på - er rigtigt.
 

Jeg tror ikke, at det kun er de historiske biler, der får folk til at køre historisk. Jeg tror, at det også har noget med vores holdning til motorløb at gøre. F.eks har flere gr. N-kørere meddelt, at de vil køre historisk til næste år - fordi vi har det sjovere og hyggeligere.

Vi er nu 310 medlemmer. Væksten har betydet, at HMS nu er den 4. største DASU klub i Danmark - (nr. 7 i 99). Vore medlemmer har 131 banelicenser Det gør, at vi er den 2. største klub i Danmark - målt på banekørere - kun overgået af JAS med 133 licenser.

Vi har i 2000 igen afviklet mange løb.

  • Ganløse var i år noget af en katastrofe. En af vore deltagere ramte uheldigvis Morten Heide, som stod ved tidtagerbordet. Denne ulykke er meget beklagelig, og vi føler med Morten, der fik ødelagt sin eksamen og har haft en ufrivillig pause i meget lang tid. Ulykken har også fået os til at revudere vort sikkerhedsniveau, der bliver væsenligt forbedret, når vi til næste år gentager løbet.
    Ganløse er i mine øjne et vigtigt arrangement, fordi vi her kan lade nye medlemmer snuse til den historiske motorsport.
  • Sturup gav som sædvanligt underskud. Det ærger mig lidt, at vi må droppe dette arrangement. Men når ingen har lyst til at køre på banen, må vi jo tage det til efterretning.
  • Knutstorp var et af vore store løb. Det var en god weekend med masser af spændende motorløb. Desværre har arrangørene bag Le Mans ikke opdaget, at vi har sat os på denne weekend, så vi mangler normalt nogle deltagere - der hellere vil være tilskuere - end køre selv.
  • Djursland var en fantastisk weekend, med masser af dramatik og godt motorløb. Igen var der mange klub-race biler på banen, så det er en ren fornøjelse. Og så havde vi for første gang Gruppe N med fra de moderne asfaltklasser. Det var da meget sjovt, og på grund af den stramme styring voldte det ingen problemer at afvikle - så det kan ikke udelukkes, at det sker igen.
  • CCCC var igen en stor oplevelse - denne gang på flådens område på Nyholm. Stedet var meget spændende med mange nye muligheder - bl.a. kaserne-indkvartering, så det satte ekstra kolorit på oplevelsen.

    Underholdningen var i top, med masser af spændende løb.Desværre var banens beskaffenhed så dårlig, at vi ikke kan udelukke, at det var årsagen til flere af de uheld der skete - bl. a. det store, hvor 5 biler var involveret.
    Det var også dejligt at se Tom Kristensen i en racerbil på dansk grund. Tom havde anskaffet en NSU TT1200, som han viste sin klasse ved at styre suverænt rundt på banen.

    Takket være Ole Sommers store internationale kontaktflade var der igen mange udenlandske deltagere med spændende biler. De er med til at give arrangementet den rette internationale atmosfære.

    Kommiteen var i år meget bekymrede over økonomien i arrangementet. Uden det gode vejr om søndagen havde det nok ikke løbet rundt, så der skal findes nogle nye måder, at skrue arrangementet sammen på, hvis CCCC skal videreføres. Men jeg synes dog, at vi har en forpligtelse over for den historiske motorsport i Danmark til at gennemføre arrangementet igen.
    CCCC er det vigtigste arrangement for HMS overhovedet - og er med til at sætte fokus på den historiske sport - både i Danmark og i udlandet.

    H.K.H. Prins Joachim, der jo er protektor for Copenhagen Classic Car Cup, modtog en Ford Lotus Cortina af HMS, og han gjorde os den store glæde, at køre nogle runder om morgenen begge dage - samt at overvære hele løbet fra morgen til aften. Det var en fornøjelse, at lære prinsen at kende, og at stifte bekendskab med hans store enthusiasme for historiske biler - og det er mig en stor glæde, at Prinsen iflg. eget udsagn deltager i alle vore løb i år 2001.
    Prinsen er nu medlem af HMS, og så vidt jeg er orienteret skal han på racerskole til marts.
    Bilen, som HMS overrakte Prinsen var blevet købt i Belgien ved hjælp af sponsorbidrag fra en lang række sponsorere - bl.a. Ole Sommer, Ford, Ernst & Young samt GoodYear. Den kan ses igen i Bella Centeret den 8. til 18. nov.

  • Knutstorp med ASK i september var igen et godt arrangement med mange deltagere. ASK har ikke haft så mange deltagere de sidste 10 år, hvilket skyldes vore klub-Race-klasser, så Viggo Lemche er særdeles tilfreds med samarbejdet, og han har lovet, at ASK er med fremover - samt at ASK i 2001 arrangerer vort forårsarrangement i slutningen af maj.
  • Det er altid en fornøjelse, at køre på KTI. Banen er rigtig god, og her får vi også altid nye deltagere. En stor tak til Michael Gsrnandt og Roskilde Amt for at de vil se os.
  • DASU Mesterskabet har været særdeles spændende med tæt race i hvert løb. Løbende har været underholdende, og med en seriøsitet som jeg ikke håber går ud over kammeratskabet og den hyggelige tone der dominerer vore arrangementer. Historisk motorsport må ikke komme til at ligne den moderne motorsport, hvor økonomiske interesser har fortrængt den gode sportsånd.
  • ClubRace mesterskabet har om muligt været endnu mere spændende. Masser af nye biler har gjort heatene underholdende, og klubmesterskabet har været så tæt, at mesteren først blev fundet på sidste omgang af sidste heat. Det tyder godt for fremtiden.
  • Økonomi. De mange arrangementer har ikke betydet, at HMS kommer ud af 2000 med et flot økonomisk resultat. Faktisk ville vi have haft underskud, hvis ikke CCCC havde bidraget til driften. Det skyldes, at vi ikke har haft en klubsponsor i år , samt at tidtagning og omkostningerne til officials er steget væsentligt. Ikke fordi vore officials får mere for det, men fordi vi efterhånden har det antal officials man skal have, når man afvikler store mesterskabsløb.
  • Medlemsmøderne: Vore månedlige medlemsmøder er fortsat meget velbesøgt. Det er godt, at vi mødes, og kan diskutere alle emner - ligesom der er rart at få at vide, hvad der rør sig blandt medlemmerne. Og vort faste tilholdssted her i Tranegilde fungerer stadig fint. Det ligger centralt i forhold til motorvejsnettet og i forhold til mange af vore medlemmer.
  • Internettet: HMS' hjemmeside på internettet fungerer meget flot. Brian Sørensen gør stadig en stor indsats, og siderne er meget velbesøgt. Brian skal have stor hæder for sin indsats.

Tak, tak
Til sidst vil jeg gerne takke vor kompetente bestyrelse - alle vore frivillige og professionelle officials samt alle andre der hjælper til, når vi har arrangementer.

Uden denne frivillige arbejdskraft kunne vi ikke afvikle motorløb, og det håber jeg, at de der kører, og som vel er dem der har det sjovest, husker på.

Ole Markussen