Med to gange 25 point på højkant, har fire kørere fortsat chancen for at kalde sig 2003 DIF Danmarksmester i Gruppe N National, 1601-2000 ccm. Det er enten Per Poulsen, Lars Vendelbo, Klaus Verner eller David Falch der løber af med titlen. Udgangspunktet er af gode grunde forskelligt, men her er den aktuelle pointstilling.
Pointstillingen efter 16 af 18 afdelinger
|
pos. | # | kører | | bruttopoint | nettopoint | ballast | bedste resultat |
|
1. | 41 | Per Poulsen | Renault Megane II | 259 | 259 | 80 kg | 1. |
2. | 4 | Lars Vendelbo | Peugeot 307 EPO | 244 | 244 | 80 kg | 1. |
3. | 5 | Klaus Verner | VW Golf 1,8 GTI | 237 | 227 | 50 kg | 1. |
|
4. | 6 | David Falch | Peugeot 307 EPO | 211 | 211 | 80 kg | 1. |
5. | 8 | Lars Hein | VW Golf IV GTI | 207 | 207 | 80 kg | 1. |
6. | 7 | Hans Henrik Møller Madsen | Skoda Octavia 1.8 T | 197 | 197 | 45 kg | 1. |
|
7. | 35 | Kasper Jensen | Peugeot 206 GTI | 150 | 150 | 0 kg | 3. |
8. | 9 | Anders Byriel | Volvo S 40 | 135 | 135 | 0 kg | 2. |
9. | 18 | Hans Elnegaard | Rover 200 VI | 80 | 79 | 0 kg | 7. |
|
10. | 17 | Chris Larsen | Skoda Octavia 1.8T | 60 | 60 | 0 kg | 9. |
11. | 15 | Søren B. Mortensen | Peugeot 206 GTI | 59 | 59 | 0 kg | 7. |
12. | 40 | Peter Faarborg | Peugeot 307 | 58 | 58 | 0 kg | 8. |
|
13. | 14 | Max Birkelund | Alfa Romeo 156 | 55 | 55 | 30 kg | 4. |
14. | 36 | Flemming Schartz | Peugeot 206 GTI | 53 | 53 | 0 kg | 6. |
15. | 22 | Tom Rørvig Jensen | VW Golf GTI 16V | 42 | 42 | 0 kg | 8. |
|
17. | 10 | Michael Skipper Pedersen | Ford Puma 1,7 Zetec Se VCT | 39 | 39 | 0 kg | 5. |
16. | 53 | Morten Remar | VW Beetle 1,8 Turbo | 39 | 39 | 0 kg | 5. |
18. | 44 | Jesper Sally Pedersen | Peugeot 206 GTI | 39 | 39 | 0 kg | 8. |
|
19. | 79 | Brian Mikkelsen | Skoda Octavia 1,8 T | 30 | 30 | 0 kg | 3. |
20. | 37 | Claus Bertelsen | Ford Escort RS 2000 | 26 | 26 | 0 kg | 3. |
21. | 29 | Poul Isaksen | Opel Astra 2,0 GSI 16V+Skoda Octavia | 18 | 18 | 0 kg | 5. |
|
22. | 39 | Steffen Larsen | Seat Ibiza 1,8 T | 15 | 15 | 0 kg | 8. |
23. | 26 | Peter Jensen | Peugeot 206 GTI | 9 | 9 | 0 kg | 13. |
24. | 2 | Jørgen Ladefoged | Audi A3 Turbo | 8 | 8 | 0 kg | 8. |
|
25. | 99 | Mike Sørensen | Skoda Octavia | 5 | 5 | 20 kg | 11. |
26. | 72 | Mike Mathiesen | Skoda Octavia | 5 | 5 | 20 kg | 11. |
27. | 46 | Kent Iversen | Peugeot 206 GTI | 3 | 3 | 0 kg | 14. |
|
28. | 47 | Jørgen Olsen | Peugeot 206 GTI | 3 | 3 | 0 kg | 15. |
29. | 42 | Michael R Jensen | Renault | 1 | 1 | 0 kg | 15. |
NC | 49 | Claus Møller | Seat Ibiza 1,8 T | 0 | 0 | 0 kg | 16. |
|
NC | 29 | Niels Christiansen | Opel Astra 2,0 GSI 16V | 0 | 0 | 0 kg | 16. |
NC | 69 | Christian Frost | Peugeot 206 GSI | 0 | 0 | 0 kg | 16. |
NC | 19 | Erik Nørgaard | Chrysler Neon | 0 | 0 | 0 kg | 17. |
|
NC | 25 | Peter Kristensen | Ford Escort RS 2000 | 0 | 0 | 0 kg | 17. |
NC | 27 | Allan Nielsen | Opel Corsa 1.8 GSI | 0 | 0 | 0 kg | 17. |
NC | 50 | Lars Mortensen | Ford Fiesta 1,8 S | 0 | 0 | 0 kg | 17. |
|
NC | 56 | Peter Rasmussen | Alfa Romeo 146 | 0 | 0 | 20 kg | 18. |
NC | 34 | Sigve H. Hansen | BMW 328 TI Compact | 0 | 0 | 0 kg | 18. |
NC | 71 | Michael Schröter | Skoda Octavia 1,8 T | 0 | 0 | 0 kg | 18. |
|
NC | 97 | Svend Erik Iversen | Peugeot 206 | 0 | 0 | 0 kg | 19. |
NC | 77 | Niels Brøchner | Skoda Octavia | 0 | 0 | 0 kg | 20. |
NC | 55 | Bjarne Jensen | Toyota Celica | 0 | 0 | 0 kg | 20. |
|
NC | 87 | Keld Christensen | Opel Corsa 1,8 GSI | 0 | 0 | 0 kg | 21. |
NC | 60 | Kim M. Jensen | Mazda MX-3 | 0 | 0 | 0 kg | 23. |
NC | 13 | Kim Holmgaard | Seat Ibiza 1,8 T | 0 | 0 | 0 kg | DSQ |
|
Pointfordelingen: 25-20-17-15-13-11-9-8-7-6-5-4-3-2-1 til top-15.
Per Poulsen har, med sin gule Renault Megane, haft en sæson, der står i skærende kontrast til skuffelserne med Volvo i DTC de forgangne sæsoner. Som den eneste kører denne sæson lykkedes det ham således at vinde begge afdelinger på Padborg Park tidligere på måneden. Hidtil har hvert løbsweekend produceret 2 forskellige vindere.
Det har skaffet Poulsen et forspring på 15 point, hvilket omtrent svarer til forskellen på en løbssejrs 25 point og 11 point for sjettepladsen. Skulle Lars Vendelbo vinde begge løb, kan Per Poulsen stadig blive mester ved at blive minimum toer og treer i finalen. Her kan det spille ind at en række kørere har god mulig for at blande sig i dét opgør.
Nærmeste titeludfordrer Lars Vendelbo har prøvet det før - at blive mester i klassen. Vendelbos største force har været stabil kørsel - han er kun udgået af et løb i 2003 - evnen til at finde overhalingsmuligheder hos konkurrenterne og ikke mindst en behjælpelig teamkammerat i David Falch.
Tredje kandidat er også den mest erfarne. Klaus Verner har kørt standardvogne siden midten af 1980'erne og som den eneste kan han "nøjes" med 50 kg succesballast i finalen, i modsætning til konkurrenternes 80 kg. Med en anden- og tredjeplads ved Grand Prix Danmark, var Verner stærkt kørende da klassen debuterede på den forlængede Jyllands-Ringen for en måned siden og den form for han brug for i finalen.
Som den eneste titelkandidat skal han foreløbig smide to gange 5 point væk for dårligste resultater - hvilket fortæller om stor stabilitet. Det betyder han skal minimum 33 point for at vinde titlen, svarende til f.eks. to top-3 placeringer i finalen.
David Falch er fjerde og sidste kandidat. Hans eneste chance for mesterskabet kan beskrives meget kort. Han skal ganske enkelt vinde begge finaleafdelinger, mens Per Poulsen, som bedste resultat, må få én enkelt 15. plads! Dårlige odds hvis man er spiller.
Lars Hein og Hans Henrik Møller Madsen har begge chancen for både sølv og bronze i DM-kampen. Hein må siges at være finaleløbets dark horse. Han har været stærkt kørende på Jyllands-Ringen og vandt seneste en afdeling ved Grand Prixet. Han kan således nemt komme til at blande sig afgørende i kampen om guldet, ved at stjæle point fra DM-kandidaterne.
Hans Henrik Møller Madsen startede sæsonen stærkt, men er gledet lidt i baggrunden på det seneste. Stabil kørsel gør at han alligevel har en teoretisk chance for sølv. Det vil dog kræve to sejre og noget nær inter for Lars Vendelbo.
Kasper Jensen og Anders Byriel er to andre kørere der til tider har blandet sig helt fremme i 2003, men for mange uheld har kostet dyrt.
Efter en sæson i Renault Megane Turbodiesel er Hans Elnegaard vendt tilbage til sin Rover 200 VI ved sæsonstarten. Elnegaards sædvanlige varemærke, stabilitet, har han genfundet, men hvad der for få år siden rakte til en fjerdeplads i DM bliver i år i bedste fald til niendepladsen.
Æren af den sidste top-10 placering står mellem 5 kørere adskilt af blot 7 point. Chris Larsen, Søren B. Mortensen, Peter Faaborg (forsvarende mester i 0-1600 klassen), Max Birkelund og Flemming Schantz har alle gode muligheder for at få vendt op og ned på placeringerne i finaleløbet.
I alt 45 kørere har deltaget i den store Yokohama Cup og omkring halvdelen kan forventes til start på Jyllands-Ringens finaleløb den 27.-28. september. Det skulle også være nok til at gøre det til et både spændende og flot felt.
Jesper O. Hansen |