1. heat:
David Falch går i front fra start, mens Per Poulsen, fra anden position, må lade Hans Henrik Møller Madsen passere i startsvinget. Også Lars Vendelbo udnytter trafikken i starten til at smutte forbi klassedebutanten Brian Mikkelsen, i den Skoda Octavia Niels Brøchner og Michael Schröter tidligere har kørt.
Blandt de mere uheldige er Morten Remar der spinder og senere udgår og Kasper Jensen der blot når over startstregen før gearkassen strejker.
Forrest begynder David Falch snart at opbygge et forspring på 1 sekund pr. omgang!
Imens samles feltet bag Hans Henrik Møller Madsens Skoda. Per Poulsen forsøger at udbremse Møller Madsen, med en løs motorklap, ved slutningen af fjerde omgang, men kommer snart under angreb fra Brian Mikkelsen. To omgange senere udbremser Mikkelsen nemlig både Per Poulsen og Lars Vendelbo for enden af langsiden. Imidlertid kommer han for langt ud, hvilket giver mulighed for Vendelbo til at smutte forbi Poulsen, mens Mikkelsen nu må kæmpe med Anders Byriel om femtepladsen.
Byriel der har udsigt til at skulle starte fra sin første pole i 2. heat og sparer lidt på bilen. På sidste omgang koster det en placering til Lars Hein.
I banens fjerne ende lykkes det Lars Vendelbo at gøre det til 1-2 for VM Zinc/Umicore teamet på niende omgang, men allerede omgangen efter kommer der skår i glæden, da den førende David Falch parkerer i græsset på langsiden.
Paradekørsel af de to Team VM Zinc/Umicore kørere, Lars Vendelbo og David Falch. (Foto: Motorsporten.dk)
Nu kører Lars Vendelbo sæsonens første sejr i hus og overtager i tilgift mesterskabsføringen fra Klaus Verner, der må nøjes med en skuffende 11. plads.
Hans Henrik Møller Madsen og Brian Mikkelsen flankerer Vendelbo på podiet, mens Per Poulen bliver firer foran Lars Hein og Anders Byriel. Max Birkelund kører sin frække Alfa 156 ind på syvendepladsen efter god kamp med bl.a. Peter Faaborg, Flemming Schantz og Klaus Verner undervejs.
Resultatet af 1. heat (9. afd.):
|
| | Navn | Bil | Tid | Omg |
|
1 | | Lars Vendelbo | Peugeot 307 | 13:44,157 | 11 |
2 | | Hans Henrik Møller Madsen | Skoda Octavia 1.8 T | 13:46,655 | 11 |
3 | | Brian Mikkelsen | Skoda Octavia 1.8T | 13:47,284 | 11 |
|
4 | | Per Poulsen | Renault Megane II | 13:47,740 | 11 |
5 | | Lars Hein | VW Golf IV GTI | 13:48,304 | 11 |
6 | | Anders Byriel | Volvo S 40 | 13:48,725 | 11 |
|
7 | | Max Birkelund | Alfa Romeo 156 | 13:54,584 | 11 |
8 | | Peter Faarborg | Peugeot 307 | 13:56,873 | 11 |
9 | | Søren B. Mortensen | Peugoet 206 | 13:57,277 | 11 |
|
10 | | Chris Larsen | Skoda Octavia 1.8T | 13:57,588 | 11 |
11 | | Klaus Verner | VW Golf GTI 16V | 13:58,673 | 11 |
12 | | Kim Holmgaard | Seat 1,8 20V Turbo | 14:07,724 | 11 |
|
13 | | Peter Jensen | Peugeot 206 GTI | 14:08,551 | 11 |
14 | | Hans Elnegaard | Rover 200 VI | 14:08,699 | 11 |
15 | | Jesper Sally Pedersen | Peugeot 206 GTI | 14:09,515 | 11 |
|
16 | | Jørgen Olsen | Peugeot 206 GTI | 14:14,743 | 11 |
17 | | Michael R Jensen | Renault Megane DCI | 14:36,410 | 11 |
18 | | Sigve H. Hansen | BMW 318 TI Compact | 14:47,993 | 11 |
|
19 | | David Falch | Peugeot 307 | 11:08,686 | 9 |
| | Flemming Schantz | Peugeot 206 GTI | Ikke klas. | 5 |
| | Morten Remar | VW Beetle 1.8 Turbo | Ikke klas. | 1 |
|
| | Kasper Jensen | Peugeot 206 GTI | Ikke klas. | 0 |
|
2. heat:
Anders Byriel er ikke også Drag-racer for ingen ting, og skyder den farverige Volvo i front fra pole. Denne gang beholder Per Poulsen andenpladsen foran Lars Hein og David Falch.
Starten på 2. heat - Anders Byriel foran Per Poulsen og David Falch. (Foto: Motorsporten.dk)
Fra sjettepladsen forsøger Kasper Jensen en udbremsning af Brian Mikkelsen på femtepladsen efter første omgang. Efter hans tidlige afgang fra første heat, havde Kasper Jensen god lejlighed til at studere konkurrenternes bremsepunkter for enden af langsiden. Nu ankommer han for første gang i fart og udbremser sig selv med en baglæns parkering i sandkassen til følge. Exit Kasper Jensen.
Kasper Jensen i sandfanget for enden af langsiden, og der kommer man ikke ud fra igen ved egen hjælp. (Foto: Motorsporten.dk)
På førstepladsen er Anders Byriel presset af Per Poulsen. Under nedbremsningen i Big Mag, for anden gang, kommer der lidt slinger i Volvoen, hvilket akkurat giver Per Poulsen den plads han behøver for at slippe indenom.
Kort efter bliver der dømt Safety Car p.g.a. Kasper Jensens prekære parkering for enden af langsiden. Blot en omgang senere omgang senere er løbet frigivet igen.
Fra syvendepladsen begynder Lars Vendelbo nu at røre på sig. Under en nedbremsningsduel for enden af langsiden må Hans Henrik Møller Madsen give sig og må i tilgift bruge pitindkørslen for at fortsætte. Skodakøreren havner sidst i feltet og kan kun køre sig frem til en endelig 17. plads. Madsens teamkammerat Brian Mikkelsen forærer Lars Vendelbo og Klaus Verner et par pladser, da han understyrer ud over curb-kanten i opløbssvinget til langssiden på femte omgang.
Det varer nu nogle omgange inden Vendelbo får kontakt med den forankørende Lars Hein, men på ottende omgang er der plads på indersiden af Hein i Big Mag. Brian Mikkelsen lader sig tilsyneladende inspirere og foretager en overhaling af Klaus Verner i det skarpe venstresving i bunden af Big Mag.
Per Poulsen kan krydse målstregen som vinder for tredje gang i år, foran Anders Byriel, der modstår presset fra David Falch løbet igennem.
Per Poulsen vinder løbet tæt fulgt at Anders Byriel. (Foto: Motorsporten.dk)
Lars Vendelbo kører fjerdepladsen i hus foran Brian Mikkelsen, mens Golf-kørerne Klaus Verner og Lars Hein afgør kampen om sjettepladsen, i Poetschsvinget efter pitten på næstsidste omgang, til Verners fordel. Hans Elnegaard bliver otter, efter at Max Birkelund midt i løbet har lavet en gentagelse af Brian Mikkelsens fejl i opløbssvinget. Søren B. Mortensen, der i år kører Peugeot 206 GTI, bliver tier. Efter en niendeplads i første heat har han haft årets bedste løb.
Resultatet af 2. heat (10. afd.):
|
| | Navn | Bil | Tid | Omg |
|
1 | | Per Poulsen | Renault Megane II | 14:04,423 | 11 |
2 | | Anders Byriel | Volvo S 40 | 14:05,122 | 11 |
3 | | David Falch | Peugeot 307 | 14:05,399 | 11 |
|
4 | | Lars Vendelbo | Peugeot 307 | 14:06,408 | 11 |
5 | | Brian Mikkelsen | Skoda Octavia 1.8T | 14:08,768 | 11 |
6 | | Klaus Verner | VW Golf GTI 16V | 14:09,573 | 11 |
|
7 | | Lars Hein | VW Golf IV GTI | 14:13,423 | 11 |
8 | | Hans Elnegaard | Rover 200 VI | 14:13,701 | 11 |
9 | | Max Birkelund | Alfa Romeo 156 | 14:15,070 | 11 |
|
10 | | Søren B. Mortensen | Peugoet 206 | 14:19,749 | 11 |
11 | | Chris Larsen | Skoda Octavia 1.8T | 14:21,060 | 11 |
12 | | Kim Holmgaard | Seat 1,8 20V Turbo | 14:23,120 | 11 |
|
13 | | Peter Faarborg | Peugeot 307 | 14:23,673 | 11 |
14 | | Peter Jensen | Peugeot 206 GTI | 14:27,510 | 11 |
15 | | Jesper Sally Pedersen | Peugeot 206 GTI | 14:27,819 | 11 |
|
16 | | Flemming Schantz | Peugeot 206 GTI | 14:33,436 | 11 |
17 | | Hans Henrik Møller Madsen | Skoda Octavia 1.8 T | 14:33,706 | 11 |
18 | | Jørgen Olsen | Peugeot 206 GTI | 14:37,237 | 11 |
|
19 | | Michael R Jensen | Renault Megane DCI | 14:48,203 | 11 |
20 | | Sigve H. Hansen | BMW 318 TI Compact | 14:48,654 | 11 |
| | Morten Remar | VW Beetle 1.8 Turbo | Ikke klas. | 0 |
|
| | Kasper Jensen | Peugeot 206 GTI | Ikke klas. | 0 |
|
Der blev udvist stor respekt for konkurrenternes materiel, selvom dysterne var tætte. Derfor lykkedes det også de fleste topkørere at komme hæderligt fra deres første møde med Padborg Park.
Ud over de sædvanlige navne markerede Brian Mikkelsen og Anders Byriel sig også positivt. Mikkelsen fik vist at hans evner i en Citroën Saxo rækker til andet og mere og at bilen i øvrigt heller ikke fejler noget.
Efter turboproblemer på Ring Djursland var Byriels Volvo bedre end nogensinde. Det resulterede i hans første pole og selvom sejren glippede, bliver han for alvor en udfordrer i kampen om førstepladsen, når efterårssæsonen begynder på Ring Djursland den 9.-10. august. Jesper O. Hansen |