Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Danish Endurance Championship

JH Motorsport på podiet

Danish Endurance
Championship 

28/06/06 

DEC - Danish Endurance Championship- i 2. afdeling af Danish Endurance Championship
I den forgangne weekend blev 2. afdeling af Danish Endurance Championship (DEC) afviklet. Efter det knap så gode resultat i sæson debuten var JH Motorsport opsat på, at denne gang skulle det blive til en plads på sejrspodiet.
 

På trods af problemer undervejs, blandt andet gik servostyring i stykker efter knap 20 minutter, lykkedes det for teamets 3 kørere at slutte som nummer 3 i klasse 1 – klassen for de største biler.

Efter 1. afdeling af DEC havde teamet brugt en del tid på at afdække årsagerne til de problemer, som teamet i første afdelingen var løbet ind i. Resultatet blev, at teamet valgte at udskifte den potente V8 motor med en BMW M3 række-6’er med alt hvad det førte med sig af ændring/udskiftning af udstødningssystem, motorstyring, gearkasse, kardan, smøring, kølesystem mm. Dertil kom, at teamet også lavede en ændring af tanksystemets udluftning, dels for at undgå benzindampe i kabinen, dels for at sikre, at hele tankens indhold kan bruges.

Jens Hansen testede ændringerne på Sturup Raceway d. 10. og 11. juni med blandet resultat. Tanken fungerede fint, men Sturup Raceway kostede også teamet en motor. En ny motor blev lagt i BMW’en og smøringen blev ændret med et håb om, at nu ville det være slut med ødelagte motorer.


(Foto: Mølgaards Sportsfoto)

Træning
Det var derfor med en vis spænding, at teamet mødte frem til 2. afdeling af DEC, ville materiellet holde, eller skulle det endnu engang ende med tekniske/mekaniske problemer? Træningspasset gav ikke de bedste forhåbninger – Niels Carl Nielsen (NICA) kørte nemlig kun et par omgange før bilen døde totalt. Efter træningen blev fejlen relativt hurtigt lokaliseret til et problem med benzinpumpen. Fejlen blev udbedret, og teamet så frem til tidtagningen fulde af optimisme.

Tidtagning
Tidtagningen forløb fornuftigt for JH Motorsport. Det blev til en startplacering som nummer 7, med den 4. hurtigste tid i klasse 1. De sidste par omgange af tidtagningen var der dog en lille olielæk fra motoren, som teamet skulle have kigget på inden dagens løb. Olielækken blev hurtigt lokaliseret til oliepinden, hvorfor teamets forberedelser til løbet på ingen måde blev hektiske.


(Foto: Mølgaards Sportsfoto)

Løbet
NICA får en god start, og avancerer på de første 10 omgange flere pladser i feltet. Da der er kørt omkring 15 omgange kalder NICA over radioen og rapporterer om problemer med styretøjet – NICA mener, at servostyringen er defekt. Et par omgange senere kommer NICA i pit. Mekanikerne konstaterer hurtigt, at en servoslange er revnet, hvorfor der ikke er tryk på servostyring. Jens Hansen overtager bilen for at prøve, om det uden servostyring er muligt at styre raceren på forsvarlig vis. Efter ca. 10 omgange kalder Jens Hansen over radioen og siger at det er muligt, men at han ikke behøves at gå i fitness center i næste uge;-) Jens Hansen kører et godt stint og arbejder sig stabilt op gennem feltet.

Efter godt 1 times kørsel overtager Danny Rasmussen raceren, som er blevet tanket op. Danny hører straks nogle underlige lyde fra styretøjet/forhjulsophængene. Hvorfor han efter 5 omgange kommer i pit for at få dette kontrolleret. Herefter kører Danny Rasmussen et rigtigt flot stint, hvor han flere gange kommer under 56 sekunder for en omgang, ganske flot, når det tages i betragtning, at han kører uden servostyring. Med den flotte kørsel formår Danny Rasmussen at indhente meget af det som tidligere i løbet var blevet tabt ved de 2 uplanlagte pitstop.

Planmæssigt overtager NICA bilen efter godt 2 timers kørsel, i den forbindelse får servoen en sjat olie, som kan smøre pumpen indtil det er løbet ud af den utætte slange. NICA kører også et godt og stabilt stint, så afstanden til nummer 3 i klassen er minimal inden Jens Hansen efter godt 3 timer overtager bilen for at køre sidste stint.

Jens Hansen kører igen et godt stint og bringer bilen frem på 3. pladsen i klassen. Jens Hansen formår at opbygge en afstand på godt 6 omgange ned til nummer 4. Med omkring 10 minutter igen af løbet melder Jens Hansen om begyndende udsætter i svingene – første tegn på benzin mangel. Teamet vurderer afstand til nummer 4 som stor nok til at kunne lave endnu en tankning, hvorfor Jens Hansen bliver kaldt ind til tankning – risikoen for at løbe tør uden på banen er for stor. Mens den 4 minutter lange tankningen foregik fulgte teamet spændt med på resultat-monitoren for at se om det havde forregnet sig med afstanden til nummer 4. Der var ingen tvivl om, at teamet godt kunne have brugt en Formel 1 ”splas and dash” optankning, men det tillader DEC reglementet ikke. Tankningen forløbet planmæssigt, og Jens Hansen kommer tilbage på banen med et forspring på godt 1 omgang ned til nummer 4.

Nogle få minutter senere blev løbet flaget af, og en træt, men lykkelig Jens Hansen bringer teamet BMW racer i mål som nummer 3 i klassen, og som nummer 11 generelt. Med 3. pladsen i anden afdeling af DEC er teamet nu placeret på en 3. plads i klassen, blot 2 point efter nummer 2 i klassen.

Næste afdeling
Næste gang teamet skal i aktion er ved 3. afdeling af DEC, som finder sted på Padborg Park, søndag d. 8. august. Tidsplanen for dette arrangement er:
Kl. 1000 – 1100: træning og tidtagning
Kl. 1200 – 1600: løb – 3. afdeling af DEC

JH Motorsport
Per Mølgaard Andersen


Læs mere om:
  • 24/06/06 - Ring Djursland - Danish Endurance Championship
  •