Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Europas GP - Teams preview - top 5

Formel 1 
28/05/04 

Det er ikke meget tid der har været til forberedelse til det europæiske GP. Med kun en uge mellem det seneste GP og Europas GP, må forberedelserne være lavet forinden.
 

Efter diverse måske tankeløse handlinger i tunnelen under det store hotel i Monaco, går livet igen videre. Feltet er flyttet nordpå til Nürburgring hvor det næste GP skal køres. Hvad forventer de forskellige teams sig af den kommende weekend?

Ferrari:
Ferrari skal videre. I teamet er man glade for at der kun er en uge mellem Monacos GP og det Europæiske GP. Denne uges travlhed skal få alle i teamet til at glemme skuffelsen over det der skete i Monaco. Michael Schumacher vil bruge uheldet i tunnelen i Monaco til at være endnu mere motiveret til løbet på Nürburgring. Og Rubens Barrichello skal igen gøre sit bedste for teamet og førstekøreren. Teamet har fokus på hvordan Bridgestone dækkene vil klare sig i forhold til Michelin teamene. De er kommet tættere på, også selv om det var et atypisk løb i Monaco set med Ferrari øjne. Det lykkedes aldrig at fange Trulli og Alonso og senere Button. Kold asfalt vil være det bedste der kan ske for Ferrari. Onsdag kørte Luca Badoer den endelige shakedown test i de biler teamet vil anvende på Nürburgring, det forløb uden problemer. Alfa og omega for alle i Ferrari teamet er, at nu skal der igen bringes en sejr i hus.

Renault:
Teamet jublede over Jarno Trullis sejr i Monaco, teamets anden sejr i nyere tid. Men alle i teamet er landet igen, og har i de få dage mellem Monacos GP og inden afrejsen til Nürburgring arbejdet på at klargøre bilerne til en helt anden type bane. Der kommer visse ændringer på bilen, ting der er udviklet inden Monacos GP, men som nu kommer på bilen. Trulli og Alonso ser meget frem til Europas GP, de har nu en meget god fornemmelse af bilen. Udviklingen er i den senere tid gået i den rigtige retning, og nu mærker man for alvor fremskridtene. I teamet har fokuseret meget på vejrudsigten for den kommende weekend. De fleste teams har adgang til data som ikke alle har mulighed for at se. Teamets egne vejrprofeter har lavet masser af udregninger til forhåbentlig gavn for teamet, så setup osv. kan indstilles optimalt. Dermed skulle man også være godt forberedt hvis vejret lige pludseligt skifter, hvad det pr. tradition godt kan i Eifel bjergene hvor Nürburgring ligger.

BAR
BAR teamet var yderst tilfredse med resultatet i Monaco trods fejlen med Satos bil. Jenson Button kæmpede en flot kamp for at komme i front, men det var for sent i løbet til at han kunne nå helt op. Da der ikke kan testes mellem de GP'er, har teamet lavet en masse forberedelser på Paul Ricard i Frankrig. Dobbelt testarbejde må man sige. Til alt held for BAR har de i denne sæson mulighed for at anvende tre kørere i testarbejdet og har gjort flittigt brug af denne mulighed. Teamet forventer at der skal køres med ret meget downforce ligesom man sandsynligvis vælger en forholdsvis blød compound. Kørerne er opsatte på at forsætte den succes man må sige at BAR har haft hidtil i år.

Williams:
Efter et så som så GP i Monaco er Williams klar til det næste GP. Oven i forberedelserne har teamet annonceret en personaleændring der indbefatter Patrick Head, teamets nu forhenværende tekniske direktør. Man håber på at kan gentage sidste års flotte resultat, hvor R. Schumacher vandt og Montoya kom ind på andenpladsen. Ingeniørerne og designerne har fundet og lavet nogle aerodynamiske ting som skal forbedre bilens præstation. Teamet fortæller også at Michelin kommer med to nyudviklede dæk som man vil anvende. BMW har regnet ud, at på Nürburgring kommer man til at køre med fuld gas ca. 50 % af tiden. I kvalifikationen måske endda op til 65 %. Det bliver en helt anden belastning af motorerne end i Monaco. Kørerne håber selvfølgelig på at kunne gentage bedriften fra sidste år. Især R. Schumacher som har boet næsten lige om hjørnet i Kerben. Det er en bane hvor han har kørt adskillige gange i sin karriere.

Sauber:
Høj downforce, middelhårde dæk og en velafbalanceret bil. Det er nøgleordene for Sauber når de skal sætte deres bil op til Nürburgring. Men som i de andre teams, kommer der også her nogle aerodynamiske ændringer på bilen. Og det er nyudviklede ting der bliver sat på bilen. Kørerne har ret gode erfaringer fra banen. Fisichella har været god til at score points her, og Massa har også fået point her ved en enkelt lejlighed. Ændringerne på bilen har man faktisk allerede testet. Det er gjort både i vindtunnelen hjemme i Hinwill og ved en test i starten af maj måned på Silverstone. Der er en stor optimisme i teamet efter at der er begyndt at komme flere points på tavlen.

Dons

Læs mere om:
  • 30/05/04 - Nürburgring - Formel 1
  •