Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

World Endurance Championship

6-timers løbet på Spa-Francorchamps: Sidste test for 9X8 2024 inden Le Mans

FIA WEC 
08/05/24 

World Endurance ChampionshipTeam Peugeot TotalEnergies ser frem til at teste PEUGEOT 9X8 2024 på den ikoniske Spa racerbane, "rutsjebanen i Ardennernes". Det bliver en vigtig generalprøve inden verdens største motorløb - 24-timersløbet Le Mans den 15.-16. juni.
Denne gang vil hvert team kun bestå af to kørere: Jensen - Müller i bil nr. 93 og Di Resta - Duval i bil nr. 94, med Malthe Jakobsen som support.
 


(Foto: Team Peugeot TotalEnergies / Joao Filipe)

Efter at have sikret sig sine første point ved 6-timers løbet på Imola, vil Team Peugeot TotalEnergies skrue op for tempoet på "Rutsjebanen i Ardennerne" (7.004 km), hvor Hypercars når hastigheder på omkring 320 km/t. 6-timers løbet på Spa-Francorchamps vil give holdene mulighed for at forberede sig på 24-timers løbet i Le Mans under udfordrende og ofte skiftende forhold.

"Spa er en svær bane. Den er meget hurtig, der er mange accelerationer, køreoverfladen er hård, og vejret er ofte uforudsigeligt," opsummerer Olivier Jansonnie, teknisk direktør for Peugeot Sport. "Fra et driftssynspunkt er det altid virkelig udfordrende, og vi havde det lidt svært her sidste år."

Trods et par bump på vejen under sin debut i WEC på Imola, hvor kvalifikationen blev afbrudt af et rødt flag og der var en kollision i starten af løbet, viste PEUGEOT 9X8 2024 pålidelighed og potentiale. Nu handler det om at bekræfte holdets fremskridt i Ardennerne.

Jean-Marc Finot, direktør for Stellantis Motorsport, fortæller: "2024-versionen af PEUGEOT 9X8 burde være bedre egnet til Spa-banen end 2023-versionen, for den har bedre vejgreb i de lave hastighedssving som La Source-hårnålen."


(Foto: Team Peugeot TotalEnergies / Florent Gooden)

Da både Jean-Eric Vergne og Stoffel Vandoorne misser løbet for at deltage i Formel E, vil begge Team Peugeot TotalEnergies-teams bestå af to kørere: Mikkel Jensen og Nico Müller vil dele sædet i PEUGEOT 9X8 no. 93, mens Paul di Resta og Loïc Duval skiftevis vil tage sig af no.94.

"Stoffel Vandoorne og Jean-Eric Vergne vil være i Berlin og konkurrere i FIA Formula E World Championship," forklarer Olivier Jansonnie. "Selvfølgelig ville vi have foretrukket at have alle tre kørere til rådighed i hver besætning for at forberede os til Le Mans, men på den anden side vil vores fire kørere hver have mere tid på banen under fri træning og løbet selv. Malthe Jakobsen vil også være i Spa som reservekører."

Efter fri træning og kvalifikation torsdag den 9. og fredag den 10. maj vil 6-timers løbet i Spa-Francorchamps starte lørdag den 11. maj kl. 13:00 (CET). Nitten prototyper er tilmeldt i Hypercar-klassen.


(Foto: Team Peugeot TotalEnergies / Florent Gooden)

Mikkel Jensen ser frem til kalenderens fedeste bane
”Jeg ser frem til weekenden og dét, som jeg vil kalde for kalenderens fedeste bane. Alle elsker Spa-Francorchamps, både fans og kørere. Performancemæssigt er det svært at sætte forventningerne, da vi igen stiller til start med en svær BOP (Balance Of Performance, udligning af styrkeforholdet mellem mærkerne), men umiddelbart bør vi være hurtigere på Spa-Francorchamps end vi var på Imola. Det bliver en weekend med ekstra meget køretid til Nico (Müller, red.) og jeg, da vi er alene om bilen, fordi Jean-Éric (Vegne, red.) er optaget af Formel 1-løbet i Berlin. Samtidig er det vores sidste mulighed for at forberede os og få kørt tingene i stilling inden sæsonens højdepunkt på Le Mans i næste måned”, lyder det fra Mikkel Jensen.

Peugeot Danmark


Læs mere om:
  • Malthe Jakobsen
  • Mikkel Jensen
  • Spa-Francorchamps
  • 11/05/24 - Spa-Francorchamps - FIA WEC - FIA VM
  •