Info til Florida turen 2011

'The Mobil 1 Twelve Hours of Sebring' starten på American Le Mans Series sæsonen 2011

American Le Mans Series mesterskabet starter som traditionen er sæsonen med 12-timers løbet på Sebring International Raceway, det sker tredje weekend i marts måned, og det vil naturligvis være højdepunktet på denne tur til Amerika.
12-timers løbet er den første store styrkeprøve for både kørere og teams - hvor de kan måle 2011 formen op mod hinanden, derfor trækker løbet altid mange deltagere.
Samtidig er løbet en vigtig del af forberedelserne til 24-timers løbet på Le Mans. Faktisk har de sidste 10 års Le Mans vindere netop startet deres vindersæson med 12-timers løbet på Sebring International Raceway.

Udover at starte ALMS sæsonen, og være en vigtig del af Le Mans forberedelserne, er løbet i 2011 også det første løb i Intercontinental Le Mans Cup (ILM Cup) mesterskabet - det nye 'sportscar verdensmesterskab' - dette skulle sikre at alle de store teams og kørere vil være at finde på deltagerlisterne, ikke mindst Jan Magnussen og Corvette Racing som vi altid plejer at gæste i teamet. Derudover kan man nok også regne det for sikkert at både Audi og Tom Kristensen stiller op i løbet - Tom Kristensen er (ligesom på Le Mans) den mest vindende sportscar kører på Sebring banen.

Foruden 12-timers løbet på Sebring bliver der også rig mulighed for at opleve Florida, der netop er hele Amerikas ferieparadis, og vi skal bo lige midt i området der har de fleste forlystelsels- og temaparker noget sted i verden - Kissimmee - lige syd for Orlando, hvor temperaturen i marts måned ligger mellem 19° og 27° celsius.

For de af jer der også vælger at deltage i den forlængede rejse, bliver der mulighed for at afslutte turen med et mini cruise til Bahamas øerne.
Merprisen for rejsen med cruise turen indeholder foruden selve turen, andel i delt to-mands kahyt samt alle måltider ombord på skibet (uden drikkevarer).

Vi vil selvfølgelig variere turene på de raceledige dage, så oplevelserne ikke bliver de samme som de foregående ture. Det endelige rejseprogram fastlægges senere, og vi er meget modtagelige for relevante input via e-mail adressen: sebring@Motorsporten.dk. 2011 turens varighed bliver på enten 10 eller 16 dage efter eget valg.

Igen i 2011 er flyrejsen arrangeret med et enkelt flyskift i Europa, og derefter direkte videre til Orlando i Florida.
Det skulle sikre os følgende fordele:
- vi tjekker bagagen ind hele vejen allerede ved afrejsen.
- der er god tid til flyskiftet.
- vi skal først igennem imigrationskontrollen ved sidste stop i Orlando.
Kort sagt - mindre stress og vi skal ikke have fat i bagagen undervejs.

 

Der er allerede nu åbent for tilmeldinger til 2011 turen.
Kontakt: Flemming Nymark.

De sidste nye opdateringer omkring turen:
Turen vil blive gennemført med maksimalt 11 eller 22 personer, så en hurtig tilmelding er nok en god ide, hvis du vil sikre dig en plads på denne kombinerede racer-, ferie- og oplevelselstur over til Florida's varme næste vinter.

  • 1. juni 2010:
    Løbs datoen er nu blevet fastlagt, og rejseplanen er grundlæggende klar.

  • 22. juli 2010:
    Rejseprogrammet ligger nu 99% fast, og i den forbindelse har vi skiftet cruiset ud med et der starter i Port Canaveral, så vi sparer den lange køretur ned til Miami og tilbage igen.
    Da cruiserejser hurtigt bliver udsolgt, beder vi de der allerede nu ved at de skal med på 2011 turen om at tilmelde sig pr. e-mail, så vi kan sikre billetterne.

  • 20. august 2010:
    "Ture med Motorsports Rejser sammen med Motorsporten.dk" skifter navn
    Motorsports Rejser er solgt til Grand Prix Tours, der fortsætter med de traditionelle rejser til Formel 1 og Le Mans, mens vi (Flemming Nymark og Arne Nielsen) fortsætter med vores efterhånden klassiske rejser til 12.timers løbet på Sebring, det bliver fremover under navnet:
    "Nymark & Nielsen - rejser for de få!"
    Det bliver fortsat med De Graa Busser som teknisk arrangør, så vi kan levere samme høje standart og sikring som hidtil.

  • 24. august 2010:
    I dag bekræftede Audi Motorsport at Tom Kristensen vil være at finde i deres køreropsætning i 2011 sæsonen, dermed kan vi regne det for sikkert at han også skal deltage i 12-timers løbet på Sebring.
    Læs hele artiklen om Audi og Tom K her.
    Da Corvette Racing jo nærmest er en fast bestanddel af Americal Le Mans Series, kan vi nok også regne det for sikkert at Jan Magnussen stiller op i 12-timers løbet - så er de to første danske kørere på plads!

  • 26. august 2010:
    Turen til Florida bliver i 2011 med Cimber Sterling til London Gatwick, og derfra videre direkte til Orlando med Virgin Atlantic Airways.
    På udrejsen er der cirka fire timer til flyskifte og frokost i London, og på hjemturen cirka tre timer - det burde sikre at der både er tid til en lille forsinkelse, samt så god tid til selve flyskiftet at ingen behøver at skulle løbe.

  • 13. september 2010:
    Så er de sidste rettelser i prislisten på plads, men bare rolig intet er steget, der er blot kommet de længe efterspurgte tillægspriser for enkeltværelser på hotellet, samt for udvendig kahyt på krydstogtet.
    Samtidig skal vi nu have bindende tilmelding pr. e-mail (sebring@Motorsporten.dk) senest torsdag den 16. september, da vi nu er kommet så langt at billetter til krydstogtet skal afregnes, ligesom flybilletterne skal have den endelige konfirmation.
    Apropos flybilletterne, så bliver der kun afrejse fra Billund i 2011.

    Ved bestilling efter den 16. september, kan der forekomme forhøjede priser!
    Der er på nuværende tidspunkt forhåndsreserveret 15 ud af de 20 pladser, kommer der over 20 tilmeldinger, vil de resterende blive skrevet på venteliste, og vil blive kontaktet hvis der kommer afbud.

  • 29. september 2010:
    Vi har desværre været nød til at foretage en ændring rejseplanen, eller rettere to:

    1: Vi har på grund af den store deltagelse på 2011 turen (nu 16½ person), været nød til at skifte hotel. Der var simpelthen ikke plads til os alle på Comfort Suites Maingate East, så vi har i stedet booket os ind på Holiday Inn Main Gate East, der ligger lige overfor, men på den modsatte side af vejen.
    2: Da der ikke er morgenmad med i prisen på Holiday Inn Main Gate East, har vi sænket prisen med 500,- kr. for at kompensere for dette.

    Alle bookninger er nu på plads for de 16½ der allerede har tilmeldt sig 2011 turen, og i den forbindelse er der lige et par ting vi skal gøre opmærksom på:
    Tjek ind i Billund Lufthavn skal være afsluttet senest klokken 05:30 på afrejsedagen - den 11. marts 2011.
    Der kan tjekkes et styk kuffert på maksimum 23 kilo per person (og det gælder begge veje)! Husk bagagen tjekkes ind hele vejen til Orlando allerede i Billund Lufthavn.

  • 3. februar 2011:
    Som noget nyt i år skal der udfyldes en APIC formular senest 72 timer før afrejsen til Amerika, dette gøres via vores fly selskabs hjemmeside, i dette tilfælde Virgin Atlantic.
    Da vores billetter er booket samlet vil Flemming forestå denne opgave, og i bedes i den forbindelse hurtigst muligt sende ham følgende pålysninger:
    - Pas nummer.
    - Pas udløbsdato.
    - ESTA visa nummer.

    Der skal også udfyldes en formular i forbindelse med vores krydstogt til Bahamas øerne, igen her er det noget som Flemming klarer for os.
    I den forbindelse skal han bruge navn og kontaktoplysninger på en person herhemme (mand, kone, forældre eller hvem der nu passer hjemmefronten mens I er væk), i tilfælde af at der bliver brug for det undervejs.
    Send alle oplysningerne til Flemming på adressen sebring@Motorsporten.dk.

    Arrangørene af 12-timers løbet på Sebring har nu offentliggjort den første foreløbige tidsplan for dette års arrangement, og den er nu lagt ind i nedenstående rejseplan.
    Efterhånden som der kommer flere detaljer, vil disse blive tilføjet/rettet i tidsplanerne.

    Der er udgivet en guide til arrangementet - "Sebring guest guide" - som i kan downloade via dette link.


Se oversigtskort over de steder og aktiviteter der er nævnt på denne info side.

 

Med ønsket om en god rejse, de bedste hilsner

Flemming Nymark og Arne Nielsen

Praktiske oplysninger:

Turen er arrangeret af "Nymark & Nielsen - rejser for de få!"
- i samarbejde med Motorsporten.dk samt De Graa Busser (medlem af rejsegarantifonden nr. 1399)

Rejseplan og prisliste pr. den 24. august 2010
Rejse Udrejse Hjemrejse Pris Tillæg for:
Enkeltværelse Udvendig kahyt
Kort tur 11. marts 20. marts 12,498,- kr. 3.900,- kr.
Lang tur 11. marts 26. marts 14.998,- kr. 3.900,- kr. 350,- kr.

Turen inkluderer følgende:

1 x flybillet Billund - Gatwick - Orlando og retur inkl. skatter.
Overnatninger i delt dobbeltværelse på 3 stjernet hotel inklusiv morgenbuffet.
1 x billet til banen, gældende fra onsdag til lørdag.
Transport i minibus til og fra lufthavnen, samt til og fra banen inkl. parkering på banen.
Alle skatter og afgifter, samt gebyr til rejsegarantifonden.

For deltagerne på den lange tur desuden:
Cruise billet i delt to-mands kahyt (indvendig)
Alle måltider ombord på skibet (minus drikkevarer)
Transport til og fra Port Canaveral

Al forplejning på turen udover ovennævnte, samt indgangsbilletter på evt. udflugter, er for egen regning.

HUSK GYLDIGT PAS

BEMÆRK: Hverken det gule eller det blå sygesikringskort dækker i Amerika!
Tjek derfor om I er rejseforsikret f.eks. ved jeres indbo- , ulykkes- eller egen rejseforsikring, ellers tegn en speciel rejseforsikring for turen. Læs de gode råd fra Forbrugerrådet her

Tidszonen for Florida er minus 6 timer i forhold til dansk tid.

Temperaturen i Florida i marts måned ligger mellem 19° og 27° celsius.
(Accuweather - Kissimmee - Sebring)

I USA er der kun 110 volt i stikkontakterne, og der skal bruges mellemstik for at benytte danske el-apparater!

De fleste 'tri-band' mobiltelefoner vil fungere i USA - men forbered dig på at prisen for at ringe hjem til Danmark er MEGET høj!
Tjek disse god råd omkring brug af mobiltelefoner i udlandet.

Rejseplanen er primært baseret på 12-timers løbet på Sebring, men da der jo er flere dage til rådighed, vil minibussen også køre til nogle af de mange andre udflugtsmål der er i og omkring Kissimmee, i den udstrækning der er interesse for det.
Så har du specifikke ønsker, så kom frem med dem, og lad os se om der er generel interesse for dem, så de eventuelt kan blive indarbejdet i dette års rejseplan.

Der er en meget fin shuttleservice fra vort hotel ud til de forskellige tema- og forlystelselsparker samt flere shoppingcentre - de fleste ture er helt gratis, enkelte kan koste ganske få dollars.
Men skulle du have lyst til at rejse lidt rundt på egen hånd er det er meget nemt og billigt at leje bil i Florida, og da skiltningen på vejene er helt i top, er det ikke noget problem at finde rundt derovre.

Den offentlige transport er også helt fin i Kissimmee, det koster pt. $4,50 for en 1-dagsbillet, se mere hos busselskabet Lynx - Linie(Rute) 55 & 56 stopper udfor vort hotel og tager man en af disse østover, kan der ved endestationen skiftes over til linie 4, der kører nordpå til Orlando Centrum/Downtown/Church Street.
Der er også den specielle tour-bus I•Ride Trolley der kører på Intl.Drive, en dagsbillet koster $4
Check de gældende priser på selskabernes egne websider.

Glimt fra Sebring turen 2010:


Så er ALMS feltet startet ud på 12 timers forrygende race
(Foto: Motorsporten.dk)

Oplæg til rejseplan - dag for dag
(Ændringer i de opgivne datoer og tider kan forekomme)



Dag 1
Fredag den 11. marts 2011:

Udrejse for deltagerne på den lange tur


Rejseplan:

Afrejse fra: Billund Lufthavn Fly nr.: QI4661 kl. 07:00
HUSK: Check-in senest 05:30!

Ankomst til: London Gatwick Fra Billund kl. 07:40 Flyvetid: 1 time 40 minutter

Afgang fra: London Gatwick Fly nr.: VS27 kl. 11:15
Ankomst til: Orlando/Florida kl. 15:40 Flyvetid: 8 timer 25 minutter

(Bemærk - alle tider er lokale tider.)




Efter at have hentet vores bagage samler vi minibussen/-busserne op, og kører til vores hotel.

Holiday Inn Main Gate East
5711 West U.S. Hwy 192, Kissimmee, FL 34746.

Hotellet er beliggende lige overfor Old Town - Kissimmee, samt kun få miles fra samtlige de største forlystelser og temaparker i Florida.

Download hotellets brochure her.


Dag 2
Lørdag den 12. marts 2011:

Afslapning ovenpå flyveturen.
Eventuelt kører vi en lille 'turisttur' i området med vores minibus/minibusser.
(Har du nogle spændende turforslag, så send dem til: sebring@Motorsporten.dk)

Husk:
Lørdag eftermiddag fra klokken 13:00 og til først på aftenen er der crusing i Old Town - Kissimmee, hvor der hovedsageligt køres med Hot Rods, 50'er biler og ældre custom cars, det er ikke ualmindeligt at der kommer et par hundrede biler.


Dag 3
Søndag den 13. marts 2011:


Dag 4
Mandag den 14. marts 2011:

Der vil denne dag være mulighed for en oplevelse udover det sædvanlige - en tur med BC Airboat's ved Boggy Creek i den øvre del af Everglades nationalparken, hvor der vil være mulighed for at se både alligatorer, sumpskildpadder og mange andre dyreracer i deres naturlige miljø.


Dag 5
Tirsdag den 15. marts 2011:

Fra vores hotel kører der shuttle bus ud til Main Gate ved Disneyland Magic Kingdom, så der er mulighed for at være der allerede ved åbningstid, hvor køerne er mindst.
Fra Main Gate er der monorail videre til EPCOT Center, samt bus til Disney Hollywood Studios (MGM).

Disneyland behøver vist ikke nærmere præsentation, det ved alle vist hvad er - et råd til dem der går derind, besøg både 'Alien Attack' samt 'Haunted Manison' det er illusioner i topklasse.

EPCOT Center er en kombineret 'forlystelse' hvor man både får en på opleveren, samt bliver klogere på naturhistorie samt moderne videnskab.

Disney Hollywood Studios er det tidligere MGM Studios, en temapark bygget over de mange MGM/Disney film.

Beregn en hel dag til hver af disse temaparker - dels er der meget at se og opleve, dels er køerne alle steder altid lange.

Samlet kort over alle Disney Parkerne
Kort over Magic Kingdom
Kort over EPCOT Center
Kort over Disney Hollywood Studios

Et alternativ kunne være at besøg en af alle de andre tema parker i området som foreksempel Universal Studios og Sea World.
Eller tage op på International Drive i Orlando, og prøve nogle af de forlystelser der ligger der.


Dag 6
Onsdag den 16. marts 2011:

Der køres fri træninger for American Le Mans Series og supportklasserne.

FraTilKlasseKørsel
08:0017:00AlleFri træning


Dag 7
Torsdag den 17. marts 2011:

Der køres i dag løb i supportklasserne, samt fritræning og nattræning for deltagerne i American Le Mans Series.

FraTilKlasseKørsel
08:0010:00SupportklasserKvalifikation
10:1511:15ALMS1. fri træning
11:3012:45SupportklasserKvalifikation
13:30Skip Barber1. løb
14:15US F20001. løb
15:0016:00ALMS2. fri træning
16:15Prototype Lite1. løb
17:00Porsche GT3 Chall.1. løb
18:0019:00Historisk / SVRAFri træning
19:4521:00ALMS3. fri træning / nat træning


Dag 8
Fredag den 18. marts 2011:

American Le Mans Series deltagerne kører i dag både fri træning og kvalifikation, og det bliver sandsynligvis også i dag vi skal på pitbesøg hos Corvette Racing og Jan Magnussen.
Desuden afholdes der løb i flere supportklasserne.

FraTilKlasseKørsel
08:0009:00Support klasserKvalifikation og warm up
09:10SCCA Trans AmLøb
10:4011:40ALMS4. fri træning
11:55UD F20002. løb
12:3013:30ALMSAutograf session
12:45Skip Barber2. løb
14:00Prototype Lite2. løb
15:0016:05ALMSKvalifikation
16:20Porsche GT32. løb
17:25Historisk / SVRALøb


Dag 9
Lørdag den 19. marts 2011:

Raceday - American Le Mans Series 12-timers løbet på Sebring

FraTilKlasseKørsel
08:0008:25ALMSWarm up
10:3022:30ALMS12-timers løb


Dag 10
Søndag den 20. marts 2011:

Afslapning oven på 12-timers løbet, og hvis der viser sig interesse for det kører vi måske en tur i området.


Dag 11
Mandag den 21. marts 2011:

Vi tjekker ud fra hotellet i løbet af formiddagen, og kører en kort 'turist tur' i området, inden vi skal ombord på krydstogtskibet, der har afgang fra Port Canaveral klokken 16:30.

'Monarch Of The Seas' fra Royal Caribean International tilhører Sovereign-klassen, der var de første 'mega-skibe' i krydstogtbranchen, og ombord møder du en afslappet, uformel atmosfære, kombineret med klassisk stil og førsteklasses service.
Ombord er der massevis af underholdningstilbud: Her er klatrevæg, svømmebassiner, boblebade og udendørs basketballbane. Skibet tilbyder endvidere spa- og fitnesscenter, samt mange restauranter og hyggelige barer.

Desuden tilbyder alle skibe i Sovereign-klassen:

  • Dans til ud på de små timer i natklubben
  • Nyde udsigten over skibets interiør fra det fantastiske atrium i hjertet af skibet
  • Smage på mad og vin fra forskellige verdensdele i flotte restauranter
  • Broadway teater og -natklub i to etager
  • Spille poker, roulette eller blackjack i Las Vegas-inspirerede casino
  • Nyde en drink i en af de mange barer
  • Få massage i Spa-afdelingen
  • Giv dine børn en ferie, de aldrig vil glemme, med den prisbelønnede børne- og ungdomsklub Adventure Ocean, samt specielt børnediscotek.

Lidt fakta om 'Monarch Of The Seas':
Krydstogtskibets sejlrute:
Byggeår: 1992
Sidste ombygning: 2003
Længde: 268 meter
Bredde: 32 meter
Dybde: 8 meter
Bruttovægt: 73.192 ton
Tophastighed: 19 knob / 35 km/t.
Antal passagerer: 2.852
Antal besætningsmedlemmer: 825


Dag 12
Tirsdag den 22. marts 2011:

Krydstogtskibet lægger til udenfor Coco Cay, Bahamas klokken 08:00, og der bliver landgang med transferbåd, der er afgang igen klokken 17:00.

Se nærmere på mulighederne omkring Coco Cay, oplysninger om ture og andre muligheder.

Kontakt os for at bestille en given oplevelse, skulle der være flere interesserede i en og samme oplevelse, sørger Flemming for at hjælpe med den videre bestilling.


Dag 13
Onsdag den 23. marts 2011:

Krydstogtskibet lægger til i Nassau, Bahamas klokken 07:00, og der er afgang igen klokken 23:59. - Nassau Port Explorer Guide

Se nærmere på mulighederne omkring Nassau, oplysninger om ture og andre muligheder.
Denne ø rundtur er der allerede nogle stykker som har vist interesse for.

Kontakt os for at bestille en given oplevelse, skulle der være flere interesserede i en og samme oplevelse, sørger Flemming for at hjælpe med den videre bestilling.


Dag 14
Torsdag den 24. marts 2011:

Hele dagen cruiser 'Monarch Of The Seas' tilbage nordpå, så der bliver rig mulighed for at slappe af på skibet, slikke lidt sol og i øvrigt nyde de mange tilbud som sådan et mega luksus fartøj byder på.


Dag 15
Fredag den 25. marts 2011:

Krydstogtskibet er tilbage i Port Canaveral klokken 07:00, efter vi er kommet i land tager vi til Orlando, hvor vi tager på shopping indtil vi skal ud i lufthavnen for at påbegynde hjemrejsen.

Hjemrejse


Rejseplan:

Afgang fra: Orlando Fly nr.: VS28 kl. 19:05


Dag 16
Lørdag den 26. marts 2011:

Danmark


Rejseplan:

Ankomst til: London Gatwick Fly nr.: VS28 kl. 07:05 Flyvetid: 8 timer

Afrejse mod: Billund Lufthavn Fly nr.: QI4662 kl. 10:00

Ankomst til: Billund Lufthavn kl. 12:35 Flyvetid: 1 time 35 minutter

(Bemærk - alle tider er lokale tider.)



Tak for denne gang, og på gensyn i 2012, hvor vi for femte gang vil arrangere en tur over til 12-timers løbet på Sebring, kombineret med et nyt og spændende rejseprogram.

Afstande og køretider:

Orlando Lufthavn - Kissimmee
18 miles = ca. 30 km.
Beregnet køretid = ca. 45 minutter.

Kissimmee - Sebring Int. Raceway
75 miles = ca. 120 km.
Beregnet køretid = ca. 1 time 45 minutter

Kissimmee - Port Canaveral
60 miles = ca. 100 km.
Beregnet køretid = ca. 1 time 10 minutter


Gode links

Læs alt om 58th Mobil 1 Twelve Hours of Sebring 2010 på Motorsporten.dk
Læs alt om 57th Mobil 1 Twelve Hours of Sebring 2009 på Motorsporten.dk
Læs alt om 56th Mobil 1 Twelve Hours of Sebring 2008 på Motorsporten.dk
Læs alt om 55th Mobil 1 Twelve Hours of Sebring 2007 på Motorsporten.dk

Sebring International Raceway

Old Town i Kissimmee


Bemærk

Denne side vil løbende blive opdateret med informationer og rejsetips - helt frem til dagen før vi tager afsted. Der vil her kunne være afvigelser fra den oprindelige rejseplan, så vær venligst opmærksom på dette, og kontakt os straks hvis dette giver dig nogle problemer.

Forespørgsler, rettelser, tilføjelser og ikke mindst turforslag bedes sendt til Flemming Nymark eller Arne Nielsen på denne mailadresse: sebring@Motorsporten.dk

Der er indtil nu indkommet disse forslag:



Som yderligere inspiration kan du her se de tidligere turbeskrivelser:
Sebring 2008 turen
Sebring 2009 turen
Sebring 2010 turen.




Klik her og se flere spændende rejser arrangeret i samarbejde med
Motorsporten.dk

Nyttig viden inden turen går til Amerika

Nye visumregler for indrejse i USA:

Skal du rejse til USA efter den 12. januar 2009, skal du forhåndsregistrere dig elektronisk for at blive godkendt til indrejse i USA.
På denne side kan du finde linket til siden, du skal udfylde samt yderligere oplysninger, hvis der er noget du bliver i tvivl om.

Pas og visumregler for indrejse i USA

Skal du som dansk statsborger, på ferie- eller forretningsrejse i USA, kan du som udgangspunkt frit rejse ind i USA uden visum - blot du har et gyldigt pas - og kun bliver i landet i op til 90 dage.
Indrejsen sker som følge af det såkaldte ”Visa Waiver Programme”.

Der er dog visse betingelser der skal være opfyldt:

  • Du skal være i besiddelse af et gyldigt maskinlæsbart pas, som skal være gyldigt i 6 måneder efter hjemkomsten, – gælder også for børn!
  • Du skal være i besiddelse af en bekræftet returbillet eller en bekræftet billet for vidererejse til en destination uden for USA.
  • Du må maksimalt opholde dig i USA i 90 dage.
  • Du SKAL – med indrejse i USA efter den 12. januar 2009 – forhåndsregistrere dig elektronisk for derved at blive godkendt til indrejse i USA.
    Dette gør du lettest via dette link: https://esta.cbp.dhs.gov.

    Forhåndsregistreringen giver ingen garanti for indrejsetilladelse i USA, men tjener kun som en tilladelse til at flyve til USA.
  • Du SKAL også registrere via ovenstående link, hvis du kun rejser via USA i transit.

OBS:
Du skal ikke blive nervøs over en lang "pop-up advarsel". Klik Ok og du kommer ind på siden. Formularen er indledningsvis på engelsk - Tryk på linket Dansk for at få den vist siden på dansk.
Den består af fire trin, som du kommer ind på ved at klikke på "Anvend/Apply" eller "Opdater eller kontroller status/Update or Check Status" nederst i det grønne felt.
Herefter skal du svare "Ja/Yes eller Nej/No" til teksten, der fortæller hvad dine informationer bliver brugt til. 
Svarer du Ja/Yes kommer du til første trin.

Du skal kun søge om det udvidede visum:

  • Hvis du skal arbejde eller studere i USA.
  • Hvis du ikke er i besiddelse af en ren straffeattest.
  • Hvis du ikke er dansk statsborger.
  • Hvis du tidligere er blevet nægtet visum til USA.
  • Hvis du tidligere har ”glemt” at forlade USA inden udløbet af den 90 dages visumfri periode.
  • Hvis du vil opholde dig i USA mere end 90 dage.

Yderligere oplysninger:

Brug dette link til at få svar på alle dine spørgsmål vedrørende ESTA registreringen eller tag kontakt til ambassaden, hvis du ønsker yderligere oplysninger om pas- og visumreglerne generelt, så kontakt:

Embassy of the United States of America
Dag Hammerskjölds Alle 24
2100 København Ø
Tlf. 3341 7100 - hverdage 14.00 – 16.00
www.denmark.usembassy.gov


Bagage information:

Bagage over Atlanten:
Der må gratis medtages 1 kuffert på max. 23 kg.(90 x 75 x 43 cm) samt 1 stk. håndbagage på max. 6 kg.(23 x 36 x 56cm), se yderligere info hos Virgin-Atlantic: Kufferter - Håndbagage - Almene regler

Generelle bestemmelser vedrørende håndbagage

Skærpede EU regler vedrørende håndbagage og flydende væsker: Det er kun tilladt at medbringe væsker i beholdere på maksimalt 100 ml. Medbringes flere beholdere, må der max medbringes, hvad der kan være i en gennemsigtig plastpose med et rumfang på 1 liter, eller sammenlagt 500 ml.

OBS:
Posen med flydende væsker skal køres igennem sikkerheds-kontrollen separat.

Med væsker menes i denne forbindelse alle flydende og delvist flydende stoffer, som f.eks. vand, flydende sæbe, shampoo, tandpasta, deodorant, cremer, aerosoler mv. De omtalte plastposer skal være gennemsigtige, kunne lukkes og have et maksimalt rumindhold på en liter.

Væsker og væskeformige stoffer, der gerne må medbringes i håndbagagen i større mængder end 100 milliliter:
Medicin og/eller væske der indgår i diæt og lignende.
Du må kun medbringe medicin i håndbagagen, i de mængder du skal bruge under rejsen. Du skal kunne sandsynliggøre behovet og medicinens ægthed overfor sikkerhedspersonalet.

Varer der købes i lufthavnene efter sikkerhedskontrollen
Varerne skal dog opbevares i en forseglet pose, der ikke må åbnes før slutdestinationen.

Du kan læse mere om disse skærpede sikkerhedsregler og procedurer på lufthavnens hjemmeside - Spørgsmål og svar omkring sikkerhedskontrol www.cph.dk - www.billund-airport.dk