Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
 Forside
 Nyheder
 Kalender
 Deltagere
 Artikler
 Galleri
 Stillinger
Kør selv ferie - Se din specialpris her
 Søg
 Quiz
Tilføj denne side til dine favoritter
e-mail til
motorsporten.dk
Link til
Motorsporten.dk
Google+
rss-feed

Hill Climb

Hurtigste mand vinder

Hill Climb 
10/08/09 

Men der var alligevel hele ni vindere på Munkebjerg
Hill Climb er i princippet let at forstå: Hurtigste mand op ad bjerget vinder.
Og da årets mest prestigefyldte Hill Climb blev kørt søndag på Munkebjerg ved Vejle Fjord, så var der også en meget klar vinder, Vincenzo Santangelo i en Fiat X1/9 Dallara Abarth fra 1973.
 


Vincenzo Santangelo var suverænt hurtigste mand i sin Fiat X1/9 Dallara Abarth i Munkebjerg Hill Climb, hvor man fem gange kørte ad bjergvejen fra Vejle Fjord til Munkebjerg Hotel
(Foto: Michael Eisenberg)

Dansk-italieneren, der driver en delikatesseforretning med udvalgte italienske produkter i Hinnerup ved Århus, var hurtigst, og det med et godt forspring foran Kurt Mejer fra Horsens i Volvo 142 fra 1970 og Kristian Sandal fra Vejle i Opel Ascona fra 1977.


Hill Climb trækker kørere med yderst velholdte eller sjældne biler til. Her er det Kenneth Gregers Petersen fra Jyllinge, der med Vejle Fjord som baggrund lægger an til at drive sin Austin Healey 100/6 op ad bjerget.
(Foto: Michael Eisenberg)

Men når 75 gamle biler sætter hinanden stævne for at køre om kap op ad et bjerg, så måler man ikke en Morris Mini mod for eksempel en ottecylindret MBG V8. Så på den led blev der hele ni klassevindere i det kendte løb, der af vejrprofeterne var udset til at drukne i regn, men som overraskede en tusindtallig tilskuerskare med sol og bagende varme.


Peter Ensted Jensen fra Vejle fik en sjetteplads i sin klassen med sin Triumph TR6 Pi.
(Foto: Michael Eisenberg)

Hill Climb køres med indregistrerede biler fra før 1982 og er en meget populær måde at komme i gang med historisk motorsport på.


Med sin sjældne Jaguar Kougar blev Jesper Vestergaard fra Daugård nr. 9 i løbet og nr. 4 i sin klasse.
(Foto: Michael Eisenberg)

Klassevindere

Klasse 1 til 31/12-1946 alle ccm:
Jakob Vigelsø, MG TA

Klasse 2 til 31/12-1961 alle ccm:
Verner Nielsen, Fiat 1500

Klasse 4 fra 1/1-1962 til 31/12-1965 over 1150 ccm:
Lars Leed, Volvo Amazon 122

Klasse 5 fra 1/1-1966 til 31/12-1971 0-1150 ccm:
Francesco Aversa, Fiat Abarth 600

Klasse 6 fra 1/1-1966 til 31/12-1971 over 1150 ccm:
Peter Ensted Jensen, Triumph TR6 Pi

Klasse 7 fra 1/1-1972 til 31/12-1976 alle ccm:
Lars Bækkelund, Fiat 128 SL Coupé

Klasse 8 I fra 1/1-1977 til 31/12-1981 alle ccm:
Kristian Sandal, Opel Ascona

Klasse 9 vægt/effekt fra 6,0 kg/hk og derover til 31/12-81:
Rasmus Pedersen, Fiat 126

Klasse 10 vægt/effekt op til 6,0 kg/hk til 31/12-81:
Vincenzo Santangelo, Fiat X1/9 Dallara Abarth


Hastighederne nåede langt op i de trecifrede værdier langs Vejle Fjord. Her er Peter Hou Christensen fra Silkeborg flyvende i sin Alfa Romeo GTAm
(Foto: Michael Eisenberg)


Michael Eisenberg
 



Besøg f1.motorsport.dk - F1 resultater og statistik
Besøg FormulaRenault.dk
Besøg spiderracing.dk
Besøg RallyPortalen.dk
Besøg os på Facebook
 Super Tourismo
 Formel 1
 DTC - Camaro Cup
 Yokohama
SuperCup
 Yokohama 1600
 Citroen DS3 Cup
 Formel Ford
 Legend Cup
 Special Saloon
 Danish Endurance
Championship
 Syver Race Cup
 Historisk
 Dansk Drifting
Serie
 Go Kart
 Endurance
 Int. Formel racing
 Int. Touringcar
 STCC
 WTCC
 DTM
 Clio Cup
 Peugeot Spidercup
 Sportscar racing
 Le Mans
 US Racing
 Drag Racing
 Rally
 Rallycross
 MC sport
 Tidligere klasser
 Kører- & baneinfo
 Diverse
 Bil nyt
  Anmeldelser
 Info
 Job & handel

 
   
 
 
 
Kør selv ferie - Se din specialpris her