Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Special Saloon Car

Vejledning til klasse/gruppe inddeling

Special Saloon 
18/07/03 

- i Special Saloon
I det danske Special Saloon reglement har der de sidste par år været en inddeling af bilerne i mellem 3 klasser. Klasse inddelingen er et forsøg på at få mindre biler til at deltage med samme muligheder for at vinde DM som de store biler
 

Dette blev nødvendigt idet Special Saloon klassen var tæt på at uddø med det gamle reglement i år 2001. Med mindre biler i klassen er det formodentligt billigere for nye teams at starte op. For samtidigt at sikre et fornuftigt antal biler på banen på een gang blev det også besluttet at slå Special Saloon sammen med Supercup (SC) bilerne ved afviklingen af løbene. Supercup bilerne er biler med omgangstider tæt på den lille Special Saloon, hvorved alle chaufførene får noget mere at se til - selv om de ikke direkte tager points fra hinanden.

I år 2002 var der et lille men stabilt antal deltagere, som deltog ved næsten hvert arrangement. Selv med 2-3 klasser blandet sammen, blev der ikke de store problemer ved afviklingen af løbene i 2002 sæsonen. Ved hvert løb var der typisk 12-15 deltagere.

I år 2003 var det ikke forventet at flere nye Special Saloon (SSC) biler ville dukke op, og derfor blev der nu tilføjet HMS Club-racer (CR) biler til løbene også !. Nu gik det bare sådant at der også dukkede nye biler op i Special Saloon !. Nu er situationen faktisk at der er op til 25 deltagere ved løbene !. Ved løbene er bilerne typisk delt ind som 15 stk SSC, 7 stk SC og 2-3 CR biler. Fortsætter trenden med flere og flere biler bliver vi nok nødt til at dele klasserne lidt op ?.

Der har været lidt problemer med at få SSC bilerne klasse inddelt korrekt. Dette skyldes mest at klasse inddelingen kun er nogle få år gammel, og at ex. teknisk kontrol ikke har nok obs. på dette problem. Et andet problemet er også at en bil i princippet kan tilmeldes en klasse over den klasse hvor den egentligt hører hjemme. Klasse inddelings problematikken rammer den lille klasse (gruppe 1) hårdest, idet mindre end 5 deltagere i en klasse ikke vil berettige 20 points ved en sejr, som det ellers måske ville være muligt at opnå ved korrekte tilmeldinger fra alle deltager.

For at forklare inddelingen vil jeg prøve at give eksempler på hvordan bilerne i dag er tilmeldt, sådan at nye deltagere har noget at kigge efter.

I følge reglementet, der ligger på www.dasu.dk under "bane", "reglement 5" og "reglement Special Saloon" kan man se at klasse inddelingen baseres på at man beregner den "teoretiske slagvolumen" på bilen. Med denne "teoretiske slagvolumen", kan man så slå op i en vægttabel tabel for at finde bilens minimums vægt.

Faktorene for beregning af "teoretisk slagvolumen" er:

a)  2 ventiler pr. Cylinder, 2/4 takt motor1.0
b)Mere end 2 ventiler pr. Cylinder 2/4 takt motor  1.2
c)2 Ventiler pr. Cylinder og trykladet 2/4 takt1.9
d)Radial Wankel2.0
e)Mere end 2 ventiler pr. Cylinder og trykladet2.2
f)Radial Wankel med trykladning2.6
g)Forhjulstræk0.95
h)4 hjulstræk1.10
i)ABS system1.10


Tor H. Brynjelsen i Audi 80 2.1 20V 4x4 (Foto: DMKA)

Bilen har 4 hjulstræk. (x 1.1)
Motoren er en 5 cylindret 4 ventilet turbo motor. (x 2.2)
Tor's Audi har en teoretisk slagvolumen på 2.1L x 2.2 x 1.1 = 5.1 Liter.
I følge vægt tabellen skal Audi'en veje minimum 1220kg incl. chauffør i gruppe 2.
 


Kristian Christensen i Porsche 948 5.0L (Foto: John Jensen)

Bilen har baghjulstræk (x 1.0).
Motoren er en 8 cylindret 2 ventilet 5.0L suge motor. (x 1.0)
Porschen har derfor en teoretisk slagvolumen på 5.0L x 1.0 x 1.0 = 5.0 Liter.
I følge vægt tabellen skal 948'en veje minimum 1220kg incl. chauffør i gruppe 2.
 


Danny/Gert Rasmussen i BMW M3 3.0 24V (Foto: DMKA)

Bilen har ABS (x 1.1)
Motoren er på 6 cylindre og har 4 ventiler pr cylinder. (x 1.2)
BMW'ens teoretiske slagvolumen er derfor 3.0L x 1.2 x 1.1 = 3.96 Liter.
Bilen vejer ca 1370kg incl. chauffør.
I følge vægt tabellen i dag, skal BMW'en veje minimum 940kg incl. chauffør i gruppe 2.

BMW'en kan idag ikke deltage i gruppe 1, men fjernes ABS og ændres reglementet til at omfatte op til 3600ccm, kan BMW'en deltage måske komme til at deltage i klasse 1 med en minimumsvægt på 1540kg incl. chauffør. Ændres motoren i BMW'en til 2500ccm (med ABS) kan bilen dog også direkte benyttes i gruppe 1.
 


Steen Sander Madsen i Ford Sierra 2.8i (Foto: DMKA)

Bilen har baghjulstræk og 2.8L 2 ventilet motor. Bilens teoretiske slagvolumen er den samme som den målte slagvolumen - altså 2.8L.
Minimumsvægten i gruppe 1 for denne bil er 1120kg incl. chauffør.
 


Kenneth Vagtholm i Porsche 911 3.0 (Foto: DMKA)

Motoren er på 3.0L med 2 ventiler pr cylinder (x 1.0).
Bilens teoretiske slagvolumen er derfor 3.0L x 1.0 = 3.0L
Bilen vejer 1210kg incl chauffør.
Minimumsvægten i gruppe 1 for denne bil er 1200kg incl. chauffør
Minimumsvægten i gruppe 2 for denne bil er 822kg incl. chauffør
Bilen KAN lige køre klasse 1, men for at undgå problemer har Kenneth måske konsekvent valgt at tilmelde sig som klasse 2 indtil nu !!.
 


Frederik Holm Olsen i Golf 1.8 Turbo (Foto: DMKA)

Bilen har forhjulstræk. (x 0.95)
Motoren er på 1.8L med 2 ventiler pr cylinder og turbolader (x 1.9).
Bilens teoretiske slagvolumen er derfor 1.8L x 1.9 x 0.95 = 3.25L
Bilen vejer 940kg incl chauffør.
Minimumsvægten i gruppe 2 for denne bil er 822kg incl. chauffør
 


Morten Schmidt i Golf 1.8 16V (Foto: DMKA)

Bilen har forhjulstræk. (x 0.95)
Motoren er på 1.8L med 4 ventiler pr cylinder (x 1.2).
Bilens teoretiske slagvolumen er derfor 1.8L x 1.2 x 0.95 = 2.05L
Bilen vejer 940kg incl chauffør.
Minimumsvægten i gruppe 1 for denne bil er 840kg incl. chauffør
 


Per Urenfelt i Austin Mini 1.4 16V (Foto: DMKA)

Bilen har forhjulstræk. (x 0.95)
Motoren er på 1.4L med 4 ventiler pr cylinder (x 1.2).
Bilens teoretiske slagvolumen er derfor 1.4L x 1.2 x 0.95 = 1.59L
Minimumsvægten i gruppe 1 for denne bil er 640kg incl. chauffør
 


Bjørn Henning Bøe i Toyota Supra 3.0 Turbo (Foto: DMKA)

Motoren er på 3.0L med 4 ventiler pr cylinder og turbolader (x 2.2).
Bilens teoretiske slagvolumen er derfor 3.0L x 2.2 = 6.6L
Minimumsvægten i gruppe 2 for denne bil er 1574kg incl. chauffør
 


Johnni Kirkegaard i Fartstrup's Golf 1.8 16V (Foto: DMKA)

Bilen har forhjulstræk. (x 0.95)
Motoren er på 1.8L med 4 ventiler pr cylinder (x 1.2).
Bilens teoretiske slagvolumen er derfor 1.8L x 1.2 x 0.95 = 2.05L
Bilen vejer 930kg incl chauffør.
Minimumsvægten i gruppe 1 for denne bil er 840kg incl. chauffør
 


Erling Hagerup i Alfasud 1.6 (Foto:DMKA)

Bilen har forhjulstræk. (x 0.95)
Motoren er på 1.6L med 2 ventiler pr cylinder (x 1.0).
Bilens teoretiske slagvolumen er derfor 1.6L x 0.95 = 1.52L
Minimumsvægten i gruppe 1 for denne bil er 640kg incl. chauffør
 

Evt. spørgsmål kan stilles til:
Flemming Jensen
ffj@mail1.stofanet.dk