Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

DM i Rally

Gigant succes

DM Rally 
04/06/03 

- for Næstveds bedste rallyhold
Kjeld Seidler & co-driver Jess Larsen præsterede i weekenden kunststykket at vinde en afdeling af den nationale tyske rallycup - en ære, som kun en gang tidligere er overgået et dansk mandskab.
 

Stedet var byen Zwickau i staten Sachsen i det centrale Tyskland, og det synlige bevis på hæderen blev overrakt af Sachsens Sports- og Kulturminister for øjnene af mere end 2000 mennesker på Hauptmark i Zwickau.

- Ganske enkelt den største succes i rallykarrieren hidtil, beretter en tydelig stolt og glad Kjeld Seidler med beviset, en 60 cm høj pokal, i armene. Vi sled os virkelig til resultatet, og først på den aller sidste af de 11 hastighedsprøver blev det klart, at vi havde vundet. Der var spænding til sidste meter!

Kamp til stregen:
Et kryds mellem to motortrafikveje inde midt i Zwickaus centrum udgjorde den første af de i alt 11 hastighedsprøver i løbet, og her var omkring 25.000 tilskuere til stede. Med buldrende turbo og stikflammer fra udstødningen blev det danske rallyhold et af højdepunkterne.

- Det var næsten som til en landskamp, forklarer Kjeld Seidler. Køretekniske udmærkelser, sidelæns drift og lignende blev omgående belønnet med en koncert fra utallige kompressorhorn, og da vi passerede målstregen klappede mængden spontant som tak for god opvisning. Der var en stemning, som vi aldrig før har oplevet i et rally, fortsætter Kjeld Seidler og fortsætter - Vi nåede ikke nogen speciel hurtig tid på denne første prøve, men vi scorede toppoints hos publikum for vores lidt larmende og brede kørestil, og de var med os på hver eneste af løbets prøver.

Næstvedholdet placerede sig netop i top 5 i starten af rallyet, men arbejdede sig støt og roligt op til en 3 plads og senere til en andenplads. Midt under løbet brød en styrtregn pludselig løs, og det betød rokkeringer i placeringerne. Kørerne med de rigtige dæk blev belønnet og omvendt, og Næstved mandskabet hørte til de få hold, som havde lagt den rigtige taktik.
På en enkelt af prøverne satte holdet meget tid til, men på hovedparten blev der kørt tid ind, og dermed var holdet pludselig i spidsen af løbet.
På løbets næstsidste prøve satsede Næstvedholdet alt og vandt dermed et forspring på 22 sekunder inden løbets sidste prøve.

- At være foran med 22 sekunder lyder måske af meget, forklarer Kjeld Seidler, men det er det faktisk slet ikke. Vi blev selvfølgelig nødt til at køre lidt taktisk. Ikke for hurtigt, for så er det jo skaderne sker, men heller ikke langesommere end at forspringet kan holde hjem. Det kan nok være det kribler i maven, når man holder til start på den sidste hastighedsprøve og har mulighed for at skrive et stykke rallyhistorie, fortsætter den sympatiske første kører hos Selandia Motorsport - Det lykkedes for os og vi øgede endda forspringet til hele 38 sekunder til løbets nummer to. Helt perfekt - slutter Kjeld Seidler.

Gode point til Danmark:
50 tyske mandskaber deltog i den nationale klasse i det næsten historisk berømte rally, Rallye Sachsenring, - det 37. af slagsen. I begyndelsen et rally næsten alene for Trabant og Wartburg og senere for biler af mærket Auto Union. Senere kom mange andre spændende bilmærker til og i dag er det et af de få rallys som virkelig har sjæl. Hovedsagelig stærkt snoede veje og ofte med temmelig store niveau forskelle undervejs.
På samtlige prøver var der speakerinformation til publikum, og der blev gjort utrolig meget ud af at fortælle at der var en udlænding i spidsen for løbet. Danmark var den weekend på alles læber i Zwickau og der blev brugt en hel del ord på at forklare hvor netop Næstved findes på verdenskortet!!

Det tyske rallymesterskab afvikles principielt som det danske mesterskab. Der konkurreres i gruppe A, N og H, men i Tyskland sådan, at grupperne A og N konkurrerer i et eget løb, medens den nationale gruppe H kører nogle få prøver mindre, og får derved sit eget løb. Næstvedholdet konkurrerede mod køretøjer som Mitsubishi grp. A 4WD, Porsche 368 og Subaru.

Næste indsats I kampen om mesterskabet:
Hjemmebane kan man vel godt sige det bliver for Næstvedholdet, når Slagelse Auto Sport kalder til DM løb den 27/6 til anden afdeling af det danske mesterskab.
Det er et must for mandskabet, at de klarer sig godt - endda rigtig godt, idet det jo blev til en misser i første afdeling af mesterskabet, som blev kørt i Jylland.

Men med den netop opnåede succes in mente er det formentlige ganske fair at udråbe holdet til favoritter, når det går løs i Slagelse.

Inden DM løbet i Slagelse deltager Selandia Motorsport i Rallysprint d. 14 juni i Nyrand Grusgrav ved Svebølle i Kalundborg, her er der er mulig for at finpudse de sidste detaljer.

Kjeld Seidler