Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Yokohama Cup 1601-2000cc

Første sejr til Falch

Yokohama Cup
1601-2000cc 

14/05/03 

Yokohama-Cup, Gruppe N National 1601-2000 cc
Det var nogenlunde det samme felt der stillede til start på Ring Djursland, som ved åbningsløbet på Jyllands-Ringen for to uger siden.
Som sædvanlig manglede der enkelte kørere i forhold til Jyllands-Ringen og andre biler havde skiftet kører.
 

Max Birkelund (Alfa Romeo 156), Erik Nørgaard (Chrysler Neon), Peter Jensen (Peugeot 206 GTI) og Lars Mortensen (Ford Fiesta) manglede alle, mens Allan Brøchner (Skoda Octavia) og Allan Nielsen (Opel Corsa), var erstattet af henholdsvis tidligere mester Michael Schröter og Keld Christensen.
Det gav stadig et flot felt på 28 kørere og ikke mindst Michael Schröters deltagelse skulle give klassen endnu en topkører.


Michael Schröter gæste optrådte i en Skoda.
(Foto: Motorsporten.dk)

Jørgen Ladefoged (Audi A3 Turbo) havde på forhånd bebudet at dette ville være hans sidste løb og så derfor ingen mening i at ændre på specifikationerne fra Jyllands-Ringen (hvor bilen var lovlig).
Han fik lov til at deltage, mod at starte sidst og i øvrigt ikke kom til at figurere på resultatlisterne.

I mesterskabssammenhæng førte Klaus Verner (VW Golf), Hans Henrik Møller Madsen (Skoda Octavia) og Lars Vendelbo (Peugeot 307), alle med 40 point. Reglerne for ballastvægt gjorde imidlertid at Vendelbo måtte køre med 50 kg ballast, mod de to rivalers 45 kg.

1. tidtagning
På en regnvåd bane var det Lars Vendelbos to Peugeot 307 EPO'er der dominerede tidtagningen. I begyndelsen var det Vendelbo selv der førte an, men da solen begyndte at skinne gennem regnskyerne var det David Falch der var hurtigst. Pole til Falch foran Vendelbo.
Claus Bertelsen (Ford Escort RS2000) og Kasper Jensen, i Falchs gamle Peugeot 206 GTI blev treer og firer foran Jesper Sally Pedersen (Peugeot 206 GTI) og en stærkt kørende Morten Remar (VW Beetle).


Første tidtagning blev afviklet i regnvejr.
(Foto: Motorsporten.dk)

De to øvrige DM-førere Hans Henrik Møller Madsen og Klaus Verner var nede som otter og nier, mens andre sædvanligvis stærke kørere som Anders Byriel (Volvo S40), Michael Skipper Pedersen (Ford Puma), Jørgen Ladefoged (Audi A3 Turbo), Per Poulsen (Renault Megane TD) og Lars Hein (VW Golf) sluttede som 12.-16. i de svære kørselsbetingelser.
Endnu værre gik det Michael Schröter, der aldrig fik tingene til at fungere og sluttede som 21.

2. tidtagning
Denne gang sidst på eftermiddagen og på tør bane.
Fem kørere kom under det magiske minut. Den første var Michael Schröter med 59,985, men inden for et minut var først Klaus Verner og siden da Skoda-teamkammerat Hans Henrik Møller Madsen under dén tid.
Pole position til Møller Madsen, mens David Falch (uden ballast) blev toer, med endnu 4 turbobiler efter sig: Klaus Verner, Michael Schröter, Anders Byriel og Jørgen Ladefoged.
Lars Vendelbo måtte denne gang tage til takke med syvendepladsen.

1. heat
David Falch og Lars Vendelbo stikker af fra starten.
Gradvis efterlader Falch Vendelbo på andenpladsen, mens Claus Bertelsen virker som bremseklods for de bagvedliggende.


David Falch foran teamkollegaen Lars Vendelbo i første startrække.
(Foto: Motorsporten.dk)

I starten er Kasper Jensen først af disse, men snart overtager en hurtigstartende Hans Henrik Møller Madsen rollen som Claus Bertelsens forfølger, med Klaus Verner som hans skygge på vej frem i det tætte felt.

På slutningen af ottende omgang går det imidlertid rigtig galt. Hans Henrik Møller Madsen har tydeligvis problemer under nedbremsningen til startsvinget. Sidelæns, med et brag, hamrer han skråt op i Claus Bertelsens bagende og sender den røde Escort direkte ind i jordvolden for enden af langsiden.
Kraften er så stor at Escorten ender på venstre side. En stærkt fortumlet Claus Bertelsen falder omkuld på volden, mens Møller Madsen forsøger at bugsere sin skadede bil i pit, men først efter at have torpederet autoværnet i pitindkørslen.
Safetybilen og ambulancen kommer på banen umiddelbart efter. Da det hurtigt viser sig at ambulancen skal i brug, bliver løbet afbrudt efter 12 af de planlagte 15 omgange.
Ingen ambulance intet motorløb trods alt.
Claus Bertelsen bliver bragt til Grenaa sygehus, hvor det senere bliver konstateret at han har fået mast en ryghvirvel og kan nu se frem til en pause frem til efterårssæsonen.
Ved sidste års majløb kørte Claus Bertelsen af få meter fra det sted, der blev hans skæbne denne gang.

David Falch modtog nu det ternede flag efter safetybil og under gult flag, med Lars Vendelbo som toer foran Klaus Verner, der undervejs satte ny banerekord i tiden 59,629 sekunder.
Kasper Jensen og Morten Remar følger efter, i deres hidtil bedste løb i år, mens Anders Byriel, som sekser, føjer endnu et godt resultat til dette års samling. Oprindeligt var det Kim Holmgaard (Seat Ibiza), der indtog denne placering, men den efterfølgende kontrolvejning viste for få kilo og en efterfølgende udelukkelse.
Michael Schröter måtte starte løbet fra piten og blev derfor aldrig en faktor i dette løb.

2. heat
Hans Henrik Møller Madsen har fået udbedret skaderne fra forrige heat og udnytter sin pole position til at dominere løbet fra front.


Skoda køreren Hans Henrik Møller Madsen var hurtigst fra start.
(Foto: Motorsporten.dk)

David Falch fortsætter, hvad man for alvor kan kalde hans gennembruds-løb, med en sikker andenplads foran Klaus Verner og Anders Byriel.
Lars Vendelbo ligger lidt ensomt på femtepladsen det meste af løbet og giver sig mod slutningen til at lege lidt med den overlappede Keld Christensen. Det giver mulighed for Kasper Jensen til at indhente Vendelbo, som dog hele tiden har situationen under kontrol.

På de næste pladser følger Per Poulsen og Lars Hein. Poulsen slås stadig med turbodiesel-reservebilen, men formår at holde sig foran Hein hele løbet igennem.
Det virker i øvrigt som om Golfkøreren bevidst holdt lidt sikkerhedsafstand til den gule Renault, efter deres sammenstød på Jyllands-Ringen for to uger siden.


Per Poulsen (Renault) lå løbet igennem foran Lars Hein (VW Golf), her kæmper de to med Kasper Jensen (Peugeot 206).
(Foto: Motorsporten.dk)

Kim Holmgaard får oprejsning fra første heat, ved at slå Seat-mærkefællen, sidste års DM-toer i 1600-klassen, Steffen Larsen og slutter som tier og får de første DM-point i denne sæson. Hidtil har Holmgaard hørt til i den bagerste del af den lille Yokohama Cup klasse i en VW Polo G40.

Længere nede går det galt for Michael Skipper Pedersen og Morten Remar. De to kører sammen i hullet og mens Remar kan køre i pit med en beskadiget bil, bliver Skipper holdende og efterfølgende udelukket som ansvarlig for uheldet.

Mesterskabet
Solide løb af Klaus Verner og Lars Vendelbo bringer dem op på henholdsvis 74 og 73 point, men samtidig også de maksimale 80 kg ballast til Jyllands-Ringens mange sving næste gang.
Hans Henrik Møller Madsen mistede gode point i første heat, men sejren i andet heat bringer ham blot 9 point fra den førende Verner og med kun 45 kg ballast til næste løb, skulle han hurtigt kunne bringe sig i front igen.
David Falch er på fjerdepladsen med 52 point og 55 kg ballast. De to resterende kørere med ballast er Anders Byriel (25 kg) og Kasper Jensen (15 kg), der begge har 43 point på en delt femteplads.

På nuværende tidspunkt har kun seks kørere formået at score point i de hidtidige 4 løb.
Det er Klaus Verner, Lars Vendelbo, Anders Byriel, Kasper Jensen, Chris Larsen (Skoda Octavia Turbo) på 11. pladsen med 22 point og Tom Rørvig Jensen (VW Golf GTI 16V) på 14. pladsen med 14 point.

Jesper O. Hansen