Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Spaniens GP - Michelin - preview

Formel 1 
01/05/03 

Dækkene kommer til at spille en vital rolle i det kommende spanske Grand Prix på Circuit de Catalunya nær Barcelona.
 

Pierre Dupasquier, sportsdirektør
"Det er vitalt at have et godt chassis i Barcelona og at have det rette set-up kan være en speciel øvelse. Banen har en meget lang strækning og også et par hurtige og udfordrende sving som giver store belastninger på dækkene - noget som forstærkes af banens overflade, som er meget ru.
"Aerodynamisk balance spiller en stor rolle fordi der er flere hurtige sving som kræver meget downforce. Teamsene skal dog samtidig også sikre at de ikke kører med for meget vinge, fordi de ikke vil undgå topfart på langsiden, som er en af de længste i mesterskabet.
"Straffen for at køre med meget benzin på denne bane svarer til omkring 0,4 sekunder pr. 10 kilo."

Pascal Vasselon , F1 projektleder
"Vi har gennemført meget research og udviklings arbejde i Barcelona sidste vinter. Efter den sidste serie test har vores fem partnerteams valgt fire tørvejrsdæk til denne weekends spanske Grand Prix. De har den samme grundkonstrukton, men compounds er forskellige, og har ikke tidligere været brugt i en løbsweekend.
"I Barcelona er kontaktflade meget lille - presset på dækkene bliver ikke spredt jævnt og det øger dæksliddet.
"Selvom bløde compounds genererer mere greb, vil de i Barcelona stadig være langsommere fra første omgang, end et dæk som er specielt designet til banen. De vil lide meget af slid over nogle omgange, blive bedre for en kort tid, og så falde sammen igen indtil de er helt ødelagt.
"Pitstop i Barcelona tager mellem 30 til 33 sekunder, som er omkring gennemsnittet for sæsonen. Som det var tilfældet på Imola, vil nogle teams vælge at gå efter en 2-stop strategi, men tre vil være en anden åben mulighed."

Benji

Læs mere om:
  • 04/05/03 - Circuit de Catalunya - Formel 1
  •