Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Diverse Motorsport

Forskellen på hestekræfter og drejningsmoment

Diverse 
27/10/23 

Hvis du er interesseret i køretøjer, kender du helt sikkert begreberne hestekræfter og drejningsmoment. Men hvad betyder de helt præcist, og kan de sige noget om, hvor hurtigt din bil kan køre?
 

- Annonce -

Mange tror, man kan sammenligne de to udtryk, men faktisk har de to forskellige funktioner i bilens motor. Og deres sammenhæng påvirker også accelerationen i din bil.

Læs med her, og bliv klogere på to af autoverdenens mest kendte begreber, som de færreste kender forskellen på.

Hvad er forskellen på hestekræfter og drejningsmoment?

Men lad os starte med det helt basale spørgsmål, nemlig hvad forskellen er på de to udtryk. Drejningsmomentet er kort sagt kraften, og hestekræfter er den hastighed, som kraften udføres med. De hænger altså sammen. Drejningsmomentet udfører arbejdet, og hestekræfterne er udtryk for, hvor hurtigt arbejdet udføres.

Der er naturligvis en grænse for, hvor hurtigt en motor kan dreje. Derfor giver højere drejningsmoment større hestekræfter, hvis det har lavere omdrejningstal.

Den tekniske forklaring

Vil du gerne forstå begreberne endnu bedre, så følg med herunder. Dit køretøjs hestekræfter bliver nemlig udmålt på denne måde:

Drejningsmomentet x Omdrejningstallet = Hestekræfter

For at få mere kraft skal en motor enten generere mere omdrejningsmoment, køre ved højere omdrejninger pr. minut, eller opnå begge dele.

De fleste personbiler genererer typisk et drejningsmoment på 100 til 400 lb. ft. Momentet skabes af stemplerne, som kører frem og tilbage inde i motoren på dennes krumtapaksel. Det får den til at rotere kontinuerligt.

Hestekræfter eller drejningsmoment?

Det helt store spørgsmål er jo, om din bil bliver hurtigere af drejningsmomentet eller mange hestekræfter. Det kan besvares simpelt; jo hurtigere krumtapakslen drejer med den samme kraft, des mere kraft får motoren. Altså er det hestekræfterne, der afgørende viser, om din bil er hurtigst. Det giver nemlig hurtigst bilacceleration og hastighed.

Hvis du eksempelvis gerne vil på racerbane med en hurtig bil, så skal du altså gå efter en bil med mange hestekræfter. Drejningsmomentet følger altså helt naturligt med, og den er ikke afgørende for din bils hastighed.

Kan min bil få flere hestekræfter?

Det er muligt at tilføje din nuværende bil flere hestekræfter, hvis du ønsker det. Det kaldes chiptuning. Det er som udgangspunkt lovligt, men du skal overholde visse regler. Eksempelvis må din bil ikke komme til at støje eller forurene mere, end den gjorde inden justeringen. Du skal kunne dokumentere alt, du har foretaget dig på bilen i forhold til chiptuningen.

Bilen skal også kunne holde til tuningen, så den stadig er sikker at køre i. Rent praktisk så er chiptuning en teknisk ændring, og din bil skal forbi synshallen efter arbejdet er udført. Men så kan din bil også køre længere på literen, samt få flere hestekræfter.


Dette kunne være din annonce!

Kontakt os på e-mail: annonce@motorsporten.dk for at høre nærmere om vores attraktive og særdeles favorable annonceringsmuligheder.