Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

World Endurance Championship

Kædereaktion kostede Michael Christensen mulighed for topplacering i VM-løb

FIA WEC 
10/09/23 

World Endurance ChampionshipSjette afdeling af VM for sportsvogne på Fuji i Japan blev en stor skuffelse for Michael Christensen og hans Porsche 963 med startnummer 5. Allerede i første sving af det seks timer lange løb, var muligheden for et topresultat forsvundet. En påkørsel gav en punktering og efterfølgende straffe og tekniske problemer betød, at bilen sluttede sidst i klassen for de hurtige hypercar-biler.
 

Michael Christensen startede løbet i bilen på Fuji banen i Japan. Men fra en startposition som nummer fire blev han det uskyldige offer for en kædereaktion af påkørsler. Flere konkurrenter missede nedbremsningen i sving et og det gav en række sammenstød, der endte med at Michael Christensen blev ramt og punkterede. Det udløste endnu en kædereaktion af uheld. Michael Christensen var tvunget til at køre i pit og skifte det ødelagte dæk, men da der samtidig kom safetycar, fik bilen en straf for at have foretaget en aktion i pitten under safetycar. Den blev ikke taget rettidigt, hvilket udløste endnu en straf, denne gang på tre minutter! I slutningen af løbet svigtede teknikken og dermed sluttede bilen som nummer tolv og sidst i hypercar-feltet. Toyota besatte de to første pladser i løbet.


(Foto: Jan Kaiser)

Michael Christensens Porsche viste sig ellers at have god fart og da søsterbilen førte 2/3 af løbet og sluttede på podiet i tredje position, var det en ærgerlig Michael Christensen, der efter løbet fortalte om det skuffende løb. "Ja, det var endnu en skuffelse. Det var meget frustrerende, at det var slut efter første sving og at det så ovenikøbet udløste en masse andre problemer. Jeg er nok den eneste i hele feltet, der var kommet rigtigt igennem første sving. Resten af feltet bremsede så sent med kolde dæk, at de fortsatte lige ud, så jeg tænkte, det var smartest, at forsøge at undvige ved ikke at dreje ind i svinget. Så jeg åbner op og er på vej ud af banen, da der ikke var plads til at dreje ind. Jeg undviger den første, men der kommer en anden og rammer mig, så jeg punkterer. Ham der rammer mig og punkterer mit bagdæk kommer fra femte startrække! Det fortæller lidt om, hvor mange biler, der havde en kamikaze-tilgang til første sving.


(Foto: Jan Kaiser)

Ved pitstoppet gør vi noget forkert i proceduren, men jeg ved ikke noget om det, da jeg ikke får besked. Så vi får ikke taget straffen og får derfor 3 minutters straf efter omkring en times kørsel. Så alt i alt, så bliver jeg ramt, punkterer uden at nogle andre får straf, kører i pit, kommer tilbage i kampen med tider, der matchede den førende og så får vi tre minutters straf. Og til sidst går servostyringen. Så det er et løb til glemmebogen, men skal jeg forsøge at være positiv, så havde både vi og søsterbilen endelig fundet noget fart, så det giver gode udsigter for fremtiden".

Michael Christensen Press

Jan Kaiser

Læs mere om:
  • Michael Klitgaard Christensen
  • Fuji
  • 10/09/23 - Fuji - FIA WEC - FIA VM
  •