Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Rally

Boisen Motorsport – Vinder i Rallye Sulingen

Rally 
10/05/23 

Tre fantastiske dage i Tyskland
Det er ved at være nogle år siden at Kim Boisen og Dan Johannsen har siddet i rallybilen i tre dage i træk. Torsdag blev der kørt Shakedown, en prøve der kunne køres flere gange for at teste om alle timerne i værkstedet de sidste 14 dage havde båret frugt. BMW én kørte som et urværk, takket værende det super serviceteam hos Boisen Motorsport.
 

Fredag aften skulle der køres 3 prøver, 2 gange på IVG-Gelände og en by prøve i Sulingen industriområde. Vejrguderne lovede regn fredag aften.. masser af regn! Men efter teamet havde studeret forskellige vejrprognoser, valgte de at satse på mellem hårde slicksdæk. Desværre væltede regnen ud af skyerne lige inden start på by prøven og Boisen Motorsport taber over et minut til konkurrenterne.. Ikke den bedste start på rallysæsonen.. Men!
Her til sidst, kan du læse lidt historie om det legendariske IVG- Gelände.


Kim Boisen og Dan Johannsen på den regnfyldte by-prøve i Rallye Sulingen

Lørdag med frisk halm i træskoene
Lørdag var Kim Boisen og Dan Johannsen klar med frisk halm i træskoene, og meget opsat på at vi ville gøre alt for at indhente det tabte. Og efter en helt fantastisk dag og 8 hurtigste tider ud af 8, kunne de lade og hylde som vinder af klassen.

Den mest fantastiske prøve
”Det var mega dejligt at komme ind på IVG prøven igen. Det er en prøve hvor alt ligner hinanden så det er umulig at huske noget som helst. Inde på området er der tæt bevokset skov og kun meget få sving men kan se igennem, så man kører næsten i blinde. Her skal der laves nogle rigtig gode noter, anden køreren er virkelig på arbejde, men at køre 100 % efter hvad der bliver sagt, er rigtig rally og giver en super fed følelse når det bare spiller. Bilen kørte bare som den skulle, der er stadig en del at finde i køreegenskaber. Når jeg(Kim Boisen) engang lærer at skifte gear (hvis motoren da ikke springer i luften inden), så har vi virkelig følesen af, at vi har en virkelig god bil..” Fortæller en super glad Kim Boisen


Kim Boisen og Dan Johannsen vinder med teamet i Rallye Sulingen

”Jeg kan kun sige, det er så super fedt, at publikum bare står og jubler når de ser BMW én kommer sidelæns gennem svingene.. Fedt😀..” smiler Dan Johannsen

Vi ses derude…
Boisen Motorsport

Historie om IVG Gelände
Men hvad er det for en mystisk om dette IVG-sted? Først og fremmest er der stort set lukket for tilskuere på grund af den akutte risiko for brand og ulykker. Kun de første meter må der ses på, resten af det omkring 900 hektar store skovareal er forbeholdt Rallykørerne og officials. Og hvorfor sådan et teater organiseret omkring det?

Tilbageblik til 1939. Krigsfanger, tvangsarbejdere og de indsatte i en arbejdsuddannelseslejr blev rekrutteret af Eibia GmbH til at etablere en gigantisk krudtfabrik i Liebenau. Ejendommen hertil var på det tidspunkt stadig i vid udstrækning ejet af slotsherren på Eickhof, major Eduard von Eickhof-Reitzenstein, der afstod ejendommen til krudtfabrikanterne for 3.160.207 rigsmark.

392 bygninger blev opført på stedet ved krigens afslutning, 21 af dem under jorden! Sidstnævnte især til nitroglycerinproduktion. Over 40.000 tons pulver forlod stedet under krigen. De overjordiske bygninger var beplantet med træer og buske, så de ikke kunne ses fra luften. Og et andet trick blev udtænkt for fjendens fly: Nogle bygninger blev skabt som normale beboelsesbygninger, så det tætte netværk af stier på stedet så ud, som om de kun var forbundet med et boligområde.

Og dette netværk af stier har det hele.. Et 42 kilometer langt jernbanenet krydser 84 kilometer gader og baner! Et paradis for en speciel scene. Selv i dag. For selvom sprænghovederne til V1 krydsermissilerne blev produceret på stedet, var hele anlægget fuldstændig skånet for luftangreb under krigen.

Ikke desto mindre har noget ændret sig på stedet siden krigens afslutning. Historien om "Karl-værket" i hurtig rækkefølge: 1945 besat af briterne og omdannet til et ammunitionsopsamlingssted. I 1947 blev produktionsfaciliteterne nedlagt og eksporteret til andre lande, der havde behov for våbenproduktion. 7.940 tons materiale blev fjernet fra stedet. Bygningerne blev stort set bevaret, kun nitroglycerinlagrene blev sprængt i luften.

I september 1951 gik stedet til den nuværende ejer, industriudnyttelsesvirksomheden IVG. Siden har de administreret, lejet og udlejet pladsen. Dels til ”Bundeswehr”, dels til Dynamit Nobel AG, eller også til delstatsindsamlingsstedet i Niedersachsen for radioaktivt affald.

Håber du begynder at indse, hvorfor enhver rallyfan ikke bare skal vandre gennem skoven med trækul og en lighter, ikk? Især da der stadig opbevares fyrværkeri i bygningerne den dag i dag. En bombestemning ville være garanteret!

Men som rallykører.. Det fedeste område for at køre rally...


Læs mere om:
  • Kim Boisen
  •