Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Dødsfald: Jean-Pierre Jabouille

Formel 1 
03/02/23 

1942 - 2023

Han var den første der kørte i en turbodrevet bil, og var dermed med til at åbne en ny epoke i F1 historien. I sin karriere vandt han turboens første sejr, han var involveret i Peugeots satsning på Gr. C og Le Mans og senere også på F1. Torsdag døde han, 80 år gammel.
 

I 70'erne og 80'erne vrimlede det med franske F1 kørere. For en ung dreng fra en dansk forstad, der i løbet af de få omgange løbet i Monaco 1984 varede, havde forelsket sig i sporten, var folkebiblioteket det bedste sted af finde viden. Der fandt jeg motorsportsårbøgerne, hvori jeg for første gang stødte på en hel masse kørere. Deriblandt Jabouille. Aldrig havde jeg set en se så fransk ud. Eller det passer ikke, Depailler så lige så fransk ud. Hans små øjne og det alvorlige ansigtsudtryk. Der findes billeder af ham, hvor han smiler. Men den alvorlige grimasse passer bedst til ham.

I dag ville han aldrig have fået en chance i F1, og slet ikke have vundet noget som helst. Hans tidlige karriere var fin på nationalt niveau, men noget større gennembrud kom der ikke i udlandet. Det blev til nogle sporadiske F2 løb og podiepladser i Le Mans. I 1974 gjorde han to forsøg i F1, mens det først var i 1975 han kvalificerede sig til start. Året efter satsede han på F2, hvor han i en alder af 34 vandt mesterskabet. Derfra lavede han en aftale med Renault, der havde tænkt sig at køre F1 med en turbomotor. Fremskridtene var langsomme, men farten kom hurtigt. To sejre blev det til for Jabouille frem til 1980. Hvis man kigger på hans statistik er den noget anderledes end normalt. Han fik point tre gange, to gange vandt han og en gang blev han nr. 4. Han fik tre poles. Efter tiden med Renault valgte han at skiftet til Ligier hvor han skulle køre sammen med Jacques Laffite. De var ungdomsvenner og deres koner var søstre. Men karrieren kom aldrig op at flyve ved Ligier. Et uheld slutningen af 1980 gav to brækkede ben og den følgende sæson startede på sidelinjen, inden han deltog i fem løb. Der stoppede karrieren så.

Efter den aktive karriere var stoppet begyndte han at arbejde bag kulisserne. Først som teamchef for Ligier resten af sæsonen. Senere vendte han tilbage til aktiv racing i Frankrig. Efter nogle sæsoner i Touringcars, skrev han kontrakt med Peugeot, som var i gang med at udvikle en bil til Gr. C. Det blev også til et comeback på Le Mans, hvor han både i '92 'og '93 blev nr. 3.

Da Peugeot i 1994 skiftede fokus til F1, hvor de skulle levere motorer til McLaren, blev Jabouille sat i spidsen for det program. Men da samarbejdet mellem McLaren og Peugeot ikke fungerede optimalt, skiftede det franske firma til Jordan og fandt en ny chef. I en årrække herefter drev han sit eget sportsvognsteam.

Æret været hans minde.

Martin Møller-Thomsen