Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Diverse Motorsport

Støddæmpere

Diverse 
03/11/22 

- Hvad er støddæmpere på en bil (køretøjer)
- Hvilket formål tjener de - hvordan fungerer de i praksis
- Hvad skal du være opmærksom på når du vælger nye støddæmpere til bilen
- Hvor ofte skal støddæmperne skiftes
- Hvordan udskiftes støddæmperne - kan det foretages på gør-det-selv basis ?
 

- Annonce -


Støddæmper billede taget fra www.autodele24.dk

Støddæmperne på bilen, hvis primære opgave er at fastholde en regelmæssig og ensartet kontakt til vejbanen, de reducerer og udjævner mængden af hårde slag under kørsel i ujævnt terræn, ujævner køreflader og er en uundværlig bestanddel af affjedringssystemet, for at gøre kørsel så behagelig så mulig. Uden støddæmpere vil kørsel over vejbump, ujævnt underlag kørsel op over kantsten, være en særdeles ubehagelig fornøjelse og fysiske skader for fører og passagerer ville næppe kunne udelukkes.

Støddæmpere er cylinderformet kolber der typisk er omgivet af en spiralfjeder, der er monteret ved hvert hjul. Indeni kolben er en stødstang der genopretter balancen efter de slag mod hjulene der forplanter sig videre op igennem affjedringssystemet, sørger for at fjedrene ikke strækkes helt ud eller presses helt i bund, med ubehagelige tilbageslag til følge. Samtidig sørger støddæmperne, der er omgivet af spiralfjedrene, for at absorbere stødene fra underlaget , endvidere har støddæmperne den funktion at de hurtigt genopretter stabilitet for køretøjet, så det ikke begynder at slingre.

Støddæmperens kolbe hvori stødstangen er monteret, kan være fyldt med forskellige luftarter så som nitro og lignende gasarter m.m. eller olie for at nedkøle den megen varmeudvikling fra den vedvarende friktion fra støddæmperens indre bestanddele, således at de uanset omgivelsestemperaturer og belastningsgrad, ikke blive overophedet og herved ville kunne dæmpe tilstrækkeligt til at afbøde de slag der kontinuerligt vil opstå under kørsel.

I forbindelse med anskaffelse af nye støddæmpere der skal erstatte de gamle, skal du være opmærksom på overensstemmelsen med OEM-nummeret og typer af stivhed. Støddæmperne udgør en del af et flertrins affjedringssystem, hvori også spiral eller bladfjedre indgår, disse modtager og afbøder også en del af de stød og vrid der opstår under kørsel, således at køretøjets chassisramme vil vende tilbage til dets oprindelige position.

Støddæmperne er elementer der er udsat for meget store belastninger i dets levetid og skal derfor efterses regelmæssigt, mindst ved hver 20.000 km kørsel og udskiftning anbefales for hver 80.000 km kørsel.

Udskiftning af støddæmpere på gør-det-selv basis, stiller en del krav både for så vidt angår færdighederne hos den der skal udføre opgaven, til værkstedsfaciliteter der også omfatter en autolift, ligeledes skal det nødvendige værktøj være forhåndenværende, samt det specialværktøj som det påkræver, inklusive bl.a. fjederklemmer m.m.

Er man i besiddelse af de fornødne færdigheder og iøvrigt råder over værksted med autolift og det foreskrevne værktøj, inklusive specialværktøj, så er det muligt selv at udskifte støddæmperne på din bil.


Dette kunne være din annonce!

Læs mere om de attraktive og særdeles favorable muligheder for annoncering på Motorsporten.dk i vores prisliste.