Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Kamp til stregen

Formel 1 
27/03/22 

Verstappen slår Leclerc
Indtil sidste sving, var man ikke helt sikker på, hvem der ville vinde F1 løbet i Jeddah. Leclerc havde ført en stor del af løbet, men få omgange fra mål kom Verstappen forbi Ferrari raceren, og den føring beholdt han, på trods af et vist pres fra Leclerc
 

Det er længe siden, man for alvor har været i tvivl om hvem der ville vinde et F1, når de kørte ud på sidste omgang. Der har været øjeblikket, hvor de måske nok kunne se hinanden, men hvor et egentligt angreb var usandsynligt. Men F1 2022 er anderledes end de andre. Vi er kun to løb ind i en ny æra, men for første gang længe, virker det til, at ændringerne i reglerne faktisk virker. Andre gange har ændringer medført en udviklingskapløb, som har gjort at de rigeste team er startet bedst, og der er så gået nogle år, hvor de andre teams har prøvet at lukke hullet. Der er stadig klasseforskel mellem teamsene, men forskellen er mindre end tidligere. Det tegner lovene.

Perez kom bedst fra start, men mistede stort set alt, da Latifi ramte muren og bragte SC på banen. Mexicaneren havde lige været i pit og måtte så se på at alle de andre trillede i pit under SC. Red Bull køreren endte på en 4. plads og fik ikke vundet noget tilbage. Hamilton og Magnussen blev også fanget lidt af SC. De to var startet på de hårde dæk, mens de fleste andre kørte på medium. Det var for tidligt i løbet at skifte til medium, så de blev ude - det betød en vis fremgang i placering, men de havde et pitstop tilbage. Undervejs mod deres pitstop brugte Hamilton lidt energi på at komme forbi Magnussen, der også tabte en duel med Alonso.

Kort efter kom Magnussen forbi Alonso igen, og forsvandt. Spanierens gearkasse var blevet ekstra glad for 4. gear og nægtede at skifte. Alpine køreren var ikke den eneste, der fik problemer. Både Bottas og Daniel Ricciardo fik problemer på den omgang. Bottas kunne selv køre i pit, mens både Ricciardo og Alonso gik i stå i pitindkørslen. Mercedes fik ikke kaldt Hamilton ind, inden pitlane lukkede, men Magnussen nåede ind.

Da løbet blev givet fri, kom danskeren lige ud foran Hamilton og holdt den tidligere mester bag sig. Begge fik de gjort kål på Albon og Hülkenberg og Magnussen hentede også lidt ind på Gasly mod slutningen. Men der var ingen videre fremdrift i dem, så de endte på 9. og 10. pladsen.

Tidligt i løbet, mens Hamilton kæmpede sig op gennem feltet, havde Magnussen været en del af fire-vejs duel, mellem ham selv, Bottas, Alonso og Ocon. Af de de tre andre, var det kunne Ocon, der kom i mål. Efter en hård duel med Alonso, hvor teamet til sidst måtte afbryde morskaben, endte Ocon på en 6. plads meget tæt fuldt af Lando Norris, der fik konverterede en semi-sløj kvalifikation til en fornuftig 7. plads. Gasly fulgte tæt efter på 8. pladsen.

Top 6 var de forventede. Perez prøvede at hale ind på Sainz, men spanierens 3. plads var ikke for alvor i fare. Men der måtte lige lidt kontroverser til - da Sainz kom ud fra pitten under SC smuttede Perez forbi ham, nærmest på SC linjen. Det betød at Perez måtte give pladsen tilbage, da løbet blev givet frit. Proceduren er ændret. Nu er det frivilligt, om man give en plads tilbage. Race Control rådgiver ikke længere. Men hvis man ikke gør, risikerer man at få straffen - eller ikke!

Hvad der indtil SC havde været Perez' løb virkede nu til at være Leclercs løb, tæt fulgt at Verstappen. En enkelt gang kom Verstappen forbi, hvorefter Leclerc slog tilbage på den følgende langside. Det blev tydeligt, at det gik ud på, ikke at føre i sidste sving. Så et par gange bremsede Leclerc hårdt i håb om at få Verstappen forbi, så han selv havde DRS over målstregen. Men Verstappen lod sig ikke narre så let dennegang. I tredie forsøg holdt han sig pænt bag Leclerc og tog ham så på langsiden. Det burde have været det, for monegaskerens dæk så slidt ud. Men han formåede alligevel at sætte et modangreb ind, men det bedste blev forpurret at gule flag, efter at Stroll og Albon havde været for tæt på hinanden.

Vi har haft to løb - og der er gang i den. Der har været spænding hele vejen igennem, bilerne kører tæt, der er dueller - og modangreb. F1 er ved at blive det, det burde være. Så sportsligt har det været en succes. Politisk er der som altid problemer. Dennegang var der et terrorangreb tæt på - og teams og kørere var lidt i tvivl om løbets afvikling. Løbet blev kørt, men der mangler en snak om hvor man skal køre henne. Nu hvor Putin har fået en del mennesker til at erkende, at sport og politik ER blandet sammen, er det værd at overveje om man skal køre i lande som Saudi Arabien, der konsekvent overtræder menneskerettighederne - og udsætte sig selv fra flere terrorangreb. Man kan ikke ikke-vælge. Hvis man kører i et land, der er i konflikt med et andet land, som Saudi Arabien er i Yemen, så tager man stilling til fordel for det land, der får lov at afholde et F1 løb.

Samtidig har tåben i spidsen for F1 - Stefano Domenicalli - luftet tanker om at køre 30 løb om året - for der er jo så mange, der gerne vil have plads i kalenderen. Griskheden kender ingen grænser!

Martin Møller-Thomsen

Læs mere om:
  • Jeddah
  • 27/03/22 - Jeddah - Formel 1 - FIA F1
  •