Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Bil nyt

Ny Audi RS 3 – til hverdag og bane

Bil nyt 
19/07/21 

Fra 0 til 100 km/t på 3,8 sek., en tophastighed på op til 290 km/t, RS Torque Splitter, semi-slicks og specifikke RS-køreindstillinger – den nye Audi RS 3 byder på køredynamik i højeste potens og leverer de bedste præstationer i segmentet. Den succesfulde 5-cylindrede motor med 400 hk og nu 500 Nm leverer imponerende acceleration med en endnu hurtigere respons kombineret med en stærkt vanedannende lydkulisse. Optisk viser RS 3 sine sportslige gener med bl.a. bredere karrosseri og cockpitvisninger som i motorsport.
 


(Foto: Audi Sport)

”Med 3. generation af Audi RS 3 Sportback og 2. generation af Audi RS 3 Limousine byder vi på sportsvogne, der er velegnet til dagligt brug, og som begejstrer lige meget på åben vej og på racerbanerne”, fortæller Sebastian Grams, som er øverste chef for Audi Sport GmbH. ”De er indstigningen til vores RS-univers, og med Torque Splitter leverer de fremragende præstationer i det kompakte segment.“


(Foto: Audi Sport)

Uovertruffen acceleration i 2.5 TFSI-motoren
Audi RS 3 er enestående i segmentet med sin højtydende 5-cylindrede motor. Ni gange i træk er 2.5 TFSI-motoren blevet kåret til ”International Engine of the Year”. Og i den nye generation af den kompakte sportsvogn har motoren mere trækkraft end nogensinde før. De nye RS 3-modeller sprinter fra 0-100 km/t på 3,8 sek. (før 4,1 sek.). Tophastigheden er begrænset til 250 km/t. Som ekstraudstyr kan den øges til 280 km/t. Med RS-dynamikpakken og keramiske bremser er tophastigheden endda 290 km/t. Dermed er Audi RS 3 bedst i sin klasse, når det gælder acceleration og tophastighed. En afgørende faktor i den forbindelse er drejningsmomentet, som er øget til 500 Nm (fra 480 Nm) og er til rådighed mellem 2.250 og 5.600 omdr./min. Det betyder, at Audi RS 3 nu accelererer endnu hurtigere fra lave omdrejningstal. Den maksimale ydelse på 400 hk er til rådighed tidligere end før ved 5.600 omdr./min., og den kan udnyttes i et bredt omdrejningsområde op til 7.000 omdr./min. En ny motorstyreenhed sørger desuden for en hurtigere aktivering af alle drivlinjekomponenter.


(Foto: Audi Sport)

Den 5-cylindrede motors krafter overføres til vejen af en 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse med korte skiftetider og en sportslig spredning. Den unikke tændingsrækkefølge 1‑2‑4‑5-3 i motoren og den tilhørende fantastiske lyd gør køreoplevelsen yderst vanedannende. For første gang nogensinde er udstødningssystemet forsynet med en komplet variabel spjældregulering, der giver mulighed for mellempositioner, så lydkarakteristikken spredes endnu mere. Den kan tilpasses via køredynamiksystemet Audi drive select. I køreindstillingerne Dynamic og RS Performance åbner spjældene fx markant tidligere, så lyden bliver endnu mere udpræget.


(Foto: Audi Sport)

RS Torque Splitter og RS 3-specifikke køreindstillinger giver maksimal adræthed
Den nye Audi RS 3 er den første Audi model med Torque Splitter som standardudstyr. Den erstatter bagakseldifferentialet og den hidtidige lamelkoblingsenhed på bagakslen. I stedet anvendes nu en elektronisk styret lamelkobling på de enkelte drivaksler. På den måde fordeles momentet optimalt til bagakslen. Torque Splitter-funktionen øger momentet på den inderste aksel i sving ved høj hjulbelastning i forbindelse med sportslig kørsel, hvilket tydeligt reducerer tendensen til understyring. I venstresving overfører systemet momentet til det højre baghjul, og i højresving overføres momentet til det venstre baghjul. Ved ligeudkørsel overføres momentet til begge hjul.


(Foto: Audi Sport)

Den nye teknologi giver også mulighed for kontrolleret drift (på afspærrede områder), og her overfører Torque Splitter-funktionen hele kraften til et af baghjulene – op til 1.750 Nm pr. hjul er muligt. I den forbindelse har Audi udviklet en specifik RS 3-indstilling – RS Torque Rear – som drift-indstilling. En anden nyhed er RS Performance-indstillingen specielt til racerbanen. I denne indstilling aktiveres et specifikt motor- og gearkasse-setup med perfekt afstemning til semi-slick-dækkene, der fås som ekstraudstyr fra fabrikken. Torque Splitter-funktionen giver her mulighed for særlig dynamik ved sportslig kørsel med mindst mulig under- og overstyring. Køreindstillingerne vælges via køredynamiksystemet Audi drive select, hvor man også kan vælge profilerne Comfort, Auto, Dynamic, RS Individual og Efficiency.


(Foto: Audi Sport)

RS-sportsundervogn og større hjulstyrt giver mere dynamik og præcision
Den standardmonterede RS-sportsundervogn byder på nyudviklede RS 3-specifikke støddæmpere og et RS‑specifikt ventilsystem. Ventilerne sørger for en særligt sensitiv respons fra støddæmperne. På den måde reagerer støddæmpningen endnu hurtigere og mere effektivt på den aktuelle kørselssituation.


(Foto: Audi Sport)

Det større hjulstyrt, hvor hjulene hælder mere mod vejbanen, giver mere præcis styring og større sideføringskraft. Sammenlignet med Audi A3 har den nye RS 3 næsten en grad mere negativt styrt på forakslen. For at opnå dette er pinollejet blevet ændret, og de nederste bærearme er blevet udstyret med stivere lejer, hjælperammer og stabilisatorer. Til bagakslen er der anvendt en fireleddet konstruktion med separat fjeder-dæmper-enhed, hjælperamme og hul stabilisator. Det stivere hjullejehus i forhold til Audi A3 og S3 optager de større tværgående kræfter, som Torque Splitter-funktionen leverer. Det negative hjulstyrt er her knap en halv grad større end på A3. RS‑specifikt afstemt progressivt styretøj varierer udvekslingen afhængigt af styrevinklen – jo større ratdrejningen bliver, jo lavere bliver udvekslingen, og styringen bliver mere direkte. Desuden er servofunktionen hastighedsafhængig og kan reguleres via Audi drive select. Opsætningen af fjedre og støddæmpere er særligt stram, og karrosseriet er sænket 10 mm i forhold til S3 og 25 mm i forhold til A3.


(Foto: Audi Sport)

Den modulopbyggede køredynamikregulator er også en nyhed i RS 3. Det centrale system registrerer dataene fra alle komponenter med relevans for den tværgående dynamik og sørger for et mere præcist og hurtigere samspil. Den modulopbyggede køredynamikregulator synkroniserer Torque Splitter-systemet, de adaptive støddæmpere og momentfordelingen til fordel for præcise styre- og køreegenskaber.


(Foto: Audi Sport)

6-stemplet bremsesystem i stål eller keramik
Som standard holder større og nyudviklede 6-stemplede stålbremser kraften fra den 5-cylindrede motor i skak. Som ekstraudstyr fås et keramisk bremsesystem i målene 380 x 38 mm på forakslen og med et specielt tilpasset pedaldatafelt for bremsekraftforstærkeren. Det højtydende bremsesystem vejer 10 kg mindre end bremsesystemet i stål. De indvendigt ventilerede og perforerede bremseskiver måler 375 x 36 mm foran og 310 x 22 mm bagpå, og dermed er de større og mere robuste end på forgængermodellen. Luftføringselementer forbedrer bremsernes afkølingstid med 20 %.


(Foto: Audi Sport)

Til stålbremserne kan man bestille røde bremsesadler i stedet for de sorte. Hvis man beslutter sig for keramiske bremser, kan man vælge mellem grå, røde eller blå bremsesadler.


(Foto: Audi Sport)

Lysdesign med RS 3-logo
Den kompakte sportsvogns udtryksfulde fremtoning præges på fronten af den brede RS-stødfanger, den nyudviklede singleframe-kølergrill med markant gitter i bikubelook og de store luftindtag.


(Foto: Audi Sport)

Som standard er RS 3 udstyret med flade, kileformede LED-forlygter og LED-baglygter inklusive dynamisk blinklys. Som ekstraudstyr fås Matrix LED-forlygter med tonede afdækninger, hvor de yderste dele med lavt placerede vinkler udgør det digitale kørelys. Med et pixelområde med 3 x 5 LED-segmenter vises som dynamisk leaving- og coming-home-iscenesættelse i den venstre forlygte et målflag og i førersiden RS 3‑logoet. Under kørsel lyser målflaget i begge sider.


(Foto: Audi Sport)

Bag de forreste hjulkasser er et markant ekstra luftindtag et nyt designelement. Sideskørterne med sorte lister er også nye, og de bidrager sammen med de bredere hjulkasser til RS 3-modellens udtryksfulde look. Sporvidden på forakslen er øget med 33 mm i forhold til forgængermodellen, og på bagakslen er det 10 mm på Sportback versionen. Som standardudstyr har RS 3 19” støbte fælge, og som ekstraudstyr tilbyder Audi for første gang Performance-Semi-Slick-dæk af mærket Pirelli P Zero ”Trofeo R”. Den sportslige afslutning markeres af den nyudformede RS-specifikke stødfanger bagpå med integreret diffusor og RS-udstødningssystem med to store ovale afgangsrør.


(Foto: Audi Sport)

De nye Audi RS 3-modeller kan bl.a. bestilles i de RS-specifikke farver Kyalamigrøn og Kemoragrå.


(Foto: Audi Sport)

Motorsport i cockpittet
Også i kabinen fremhæver mange RS-specifikke elementer sportsligheden. Informationerne vises i det 12,3” store Audi virtual cockpit plus, som er standardudstyr. Som ekstraudstyr vises omdrejningstallet i det nye RS-Runway-design, hvor værdierne vises grafisk som en landingsbane til fly i omvendt rækkefølge – det maksimale omdrejningstal i forgrunden og det laveste omdrejningstal i baggrunden. Desuden omfatter Audi virtual cockpit plus visning af G-kræfter, omgangstider og acceleration fra 0‑100 km/t, 0-200 km/t, 1/4 mile og 1/8 mile.


(Foto: Audi Sport)

Den RS-specifikke gearskifteindikator i den manuelle gearfunktion skalerer omdrejningstallet som i motorsporten fra grøn over gul til blinkende rød for at vise det optimale tidspunkt til at skifte gear. Den 10,1” store touchscreen omfatter den såkaldte RS-Monitor, hvor temperaturen på kølemiddel, motor- og gearkasseolie samt dæktrykket kan aflæses. For første gang fås Audi RS 3 desuden med et head-up-display, som foruden gearskifteindikatoren projicerer relevante informationer til forruden – direkte i førerens synsfelt.


(Foto: Audi Sport)

Rat med kl. 12-markering og RS Mode-knap
Som standard er RS 3 udstyret med et RS Sport-multifunktionslæderrat med flad bund og skiftekontakter i høj kvalitet fremstillet af støbt zink. Som ekstraudstyr fås desuden en kl. 12‑markering, så man hurtigt kan se rattets position ved dynamisk kørsel. Alternativt fås et rundt RS-rat med hands-on-detection – altså kapacitiv registrering af grebet om rattet til assisterede styrefunktioner. Fælles for begge typer er den nye RS Mode-knap, der kan bruges til at vælge Audi drive select-indstillingerne RS Performance, RS Individual eller den senest valgte indstilling.


(Foto: Audi Sport)

Audi RS 3 i Danmark
Audi RS 3 introduceres i Danmark i løbet af 3. kvartal 2021. Der foreligger endnu ikke danske priser, ligesom udbuddet af udstyr heller ikke er fastlagt.


(Foto: Audi Sport)

AUDI Danmark