Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

World Endurance Championship

Ready, steady, Go... TOYOTA

FIA WEC 
22/01/21 

World Endurance ChampionshipI en tid hvor det meste af motorsports Danmarks opmærksomhed er rettet mod Kevin Magnussens debut i Chip Ganassi Racings Cadillac i IMSA og især i det forestående Daytona 24 Hours, har Toyota Gazoo Racing løftet sløret for deres helt nye WEC / Le Mans Hypercar og deres 2021 kører-besætning.
 

De regerende Le Mans- og WEC-mestre fortsætter med det succesrige mandskab fra 2020: Verdensmestrene Kamui Kobayashi, Mike Conway og José Maria Lopez skal køre nr. 7 GR0 10 Hybrid, mens Sébastien Buemi, Kazuki Nakajima og Brendon Hartley sidder i nr. 8. Nick de Vries fortsætter som test- og reservekører.

Toyota GR0 10 hybrid bilen er udviklet over det sidste halvandet år i et samarbejde mellem ingeniørerne i Toyota Gazoo Racings hovedkvarter i Køln (Tyskland) og ”electric hybrid”- eksperterne i Higashi-Fuji i Japan. Resultatet er en kraftfuld 4WD racing hybrid med en 3,5 liters V6 Turbo-motor.

Den nye meget flotte designede bil, blev første gang vist offentligt ved nogle demo-runder ved sidste års 24 timers løb på Le Mans, hvilket ikke rigtig nåede ud til den store offentlighed… jeg bemærkede trods intensiv årvågenhed i Le Mans transmissionerne ikke noget vedr. den nye Gazoo-racer.


(Foto: Toyota / Volmeyer.com)

Man må tage hatten af for Toyota Gazoo Racing ! Mange har i de senere år været efter Toyota og ment, at de vandt både Le Mans og WEC på ”en billig baggrund” uden større modstand. Sandt nok, men Toyota har trods alt holdt fanen højt og er stærkt medvirkende til, at WEC stadig har en kongeklasse og at nye teams nu kommer til. I 2021 Alpine og Glickenhaus. Jeg er ikke klar over om Alpine er fabriksteam, men Glickenhaus er et ”privat-team”. Det skulle være sikkert at Peugeot er med fra 2022 og Audi fra 2023 og rygterne vil vide, at også Porsche har vist mere end almindeligt interesse! Det lover rigtig godt for fremtidig sportscar racing, desværre ser det så ud til, at GT-Pro klassen er noget amputeret med Aston Martins farvel..

Toyota Gazoo Racing markerer den ny æra med et specielt design som forbinder de stærke bånd mellem racing og gadebiler.

Præsidenten for ACO (arrangør af Le Mans og med stor indflydelse på WEC) Pierre Fillon:
”Den succes som Toyotas brand har fået i LMP1, viser deres store engagement i Endurance racing og deres særlige konkurrence gen. De blev de sidste verdensmestre i LMP1 og må nu tilbage til tegnebrættet og i gang med helt nye specifikationer og fremtidige mål. Det bliver en helt ny udfordring. Det at have Toyota, et verdensførende bilmærke med i feltet i både WEC og især Le Mans, er en stor ære for ACO. Det viser, at der er valgt rigtigt med den nye retning vi har valgt at gå. For Toyota og de øvrige bilfabrikker som vælger at deltage i WEC og Le Mans kan det jo blive en fantastisk måde at vise deres ypperste for publikum”.

Frederic Lequien, CEO of WEC:
”Først og fremmest er vi meget glade for, at en stor producent som Toyota vælger at fortsætte; nu for niende sæson i træk i WEC. Toyota Gazoo Racing har været en meget vigtig brik i WEC i de senere år. Toyota har, trods diverse kriser, valgt at blive i WEC. Herfra skal lyde et stort tillykke til Toyota Gazoo Racings afdelinger i Køln og i Higashi-Fuji med den nye fantastiske Hydrid-bil. Vi tror på, at det bliver starten på en helt ny æra med først og fremmest Toyota, næste år Peugeot og senere igen Audi og på rygtebasis Porsche!! Ikke at forglemme, at Scuderia Glickenhaus, der som privatteam bygger to biler… trods de svære pandemi-tider er der lys”!.

Them