Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Bottas fortjent vinder i Japan - OPDATERET

Formel 1 
13/10/19 

Spændende start på ordinært løb
Det startede godt, løbet i Japan. Der var gang i dueller, overhalinger og overraskelser. Men da løbet ramte det obligatoriske dødvande, der er i et langt racerløb, var det stort set slut. Det kom ikke til det store showdown, men en lille duel om 2. pladsen i løbet.
 

Det første afgørende øjeblik for Bottas, var da starten gik, og Vettel, der holdt lige foran ham, missede starten så gevaldigt, at han nærmest gav sig selv en stop&go på gridden. Bottas stormede udenom Vettel og i front for løbet. Derfra sad finnen i front for løbet og skulle bare undgå at lave fejl. Det gjorde han så. Men lidt presset blev han alligevel, da han efter sit andet stop fik at vide, at Hamilton også skulle pitte. Bottas virkede lidt usikker på om teamet nu var sikre på at englænderen faktisk ville køre i pit. Men de forsikrede ham, at det var de. Og det var det andet afgørende øjeblik, da Hamilton blev hentet i pit til sit andet stop og gled fra 1. pladsen ned til 3. pladsen.

Hamilton kom ud nogle sekunder efter Vettel, der trods sin dårlige start, havde formået at holde sig til i front løbet igennem. Hamilton på friskere dæk var hurtig til at indhente Vettel, men lidt slidte talemåde, om, at det er én ting at indhente en anden, noget helt andet at komme forbi, viste sin sandhedsværdi i dag. Selvom han havde friskere dæk og var tæt på, kom det aldrig til et rigtig forsøg. Vettel vidste lige præcis hvordan han skulle køre banen. Og da ingen af dem lavede fejl, så endte det med at de begge holdt deres placering.

På vej rundt i de første sving havde Leclerc og Verstappen et lille sammenstød. Verstappen snurrede rundt og var pludselig bagerst. At han havde fået problemer med bilen var tydeligt, med den mangel på fremskridt han gjorde. En del senere trak de ham ud af løbet. Leclerc kørte umiddelbart videre, med et stykke løs vinge. Det røg af og splintredes ud over banen og monegaskeren måtte en tur i pit, og kom ud bag Verstappen. Forskellen mellem de to var tydelig, da Leclerc relativt uproblematisk kom forbi og fortsatte sin fremgang gennem feltet for til sidst at slutte på på 6. pladsen.

Men deres sammenstød betød, at Alexander Albon fik en 4. plads i løbet. Og det ser jo meget fornuftigt ud på papiret, men med to konkurrenter ude af spillet, var han alligevel den sidste af de tre store teams. Og da løbet sluttede var han næsten et minut efter. Så reelt set var det en præstation på niveau med det Gasly klarede, da han sad i bilen. Fornuftigt, men ikke specielt imponerende.

Carlos Sainz blev nr. 5 efter tidlige løfter om mere. Både ham og Lando Norris lå godt på de første omgange, men Norris havde først kontakt med Albon da denne skulle forbi, dernæst fik han et problem med rester af Leclercs vinge og måtte en tur i pit og resten af løbet var han reduceret til en statist.

I stedet var det Ricciardo der blev nr. 7. En slutspurt der sendte ham en del pladser frem i feltet gjorde at han rykkede fra ingen point til seks. Gasly kom på 8. pladsen efter et fornuftigt løb. Det er tilsyneladende lidt lige meget om han sidder i den ene eller den anden bil, der reklamerer for røde tyre. Hans præstationer er stort set de samme, det ser bare ud af mere, når man kører for det lille team.

Hülkenberg blev nr. 9 efter at have kæmpet sig ind i pointene relativt sent, ved at passere Stroll, der ellers længe lå godt. Som så oftest før, når Stroll ligger godt, er det mere omstændigheder end noget tilkæmpet. Canadieren røg da også ud af pointene, og var efterfølgende heldig med at holdkammeraten Perez ramlede ind i barrieren efter en duel med Gasly. Det sendte både Hülkenberg og Stroll frem i regnskabet.

Et klassisk F1 løb, hvor spændingen lå i starten, og lidt i slutningen. Ikke de store forskydninger, meget få overraskelser, selvom den levende start ellers indikerede at der kunne ske spændende ting.

UPDATE. Efter løbet er det kommet frem, at det ternede flag blev vist til kørerne allerede da de kørte ud på omgang 53. Og da reglerne er ret firkantede på det område - når flaget bliver vist, ER løbet slut - så betyder det altså løbet sluttede efter 52 omgange i stedet for 53. Det betyder også at Lance Stroll ryger ud af pointene, fordi Perez først udgik på omgang 53. Og da løbet nu sluttede efter omgang 52 udgår Perez altså ikke. Det betyder at mexicaneren bliver nr.9 i stedet for Hülkenberg, der ryger ned som nr. 10, mens Stroll altså, ender på 11. pladsen.

Senere er også Leclerc blevet straffet. Dels for kollisionen med Verstappen, dels for at blive ude på banen, med en beskadiget vinge. De 15 sekunders straf sender ham ned bag Ricciardo.

Martin Møller-Thomsen

Læs mere om:
  • Suzuka
  • 13/10/19 - Suzuka - Formel 1 - FIA F1
  •