Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Nye toner fra podiet

Formel 1 
01/09/19 

Første sejr til Leclerc
Efter en noget svag første halvdel, startede Ferrari bedst efter sommerferien. Og det var manden på pole, Charles Leclerc der efter 44 omgange kunne krydse målstregen som vinder af sin første F1 sejr. Og det var en god første sejr, hvor monegaskeren dominerede løbet og havde den rigtige taktik i ryggen.
 

Musik er dejligt, men når man hører det samme nummer igen og igen, kan man godt blive træt af det. I år har vi for eksempel hørt en engelsk/tyske combo lidt for ofte. Men dennegang fik vi fornøjelsen af noget nyt. Monacos nationalmelodi i kombination med den italienske. Den italienske har været spillet tit, men den monagaskiske har aldrig været spillet ved et F1 løb. Leclerc er den første vinder fra det diminutive land, men han er faktisk ikke den første der kom på podiet. Hans landsmand Louis Chiron blev nr. 3 på hjemmebane i 1950!

På Spa starter vi med et skarpt sving. Og derfor er første omgangs første sving ofte det mest dramatiske tidspunkt i løbet. Således også i dag. Der var dog ikke tale om massesammenstød af 1998 slagsen, men lidt mere afdæmpet. Det var Verstappen der fik en dårlig start og blev overhalet af flere. Da han så ville dreje om hårnålen mødte han Kimi Raikkonen der havde samme rimeligt ordinære idé. Verstappen var på indersiden, Raikkonen forrest. Alfa Romeo raceren blev sendt på en lillebitte flyvetur, og flere andre fik også lidt problemer. Men værst var det gået ud over Verstappen. Forhjulsophænget havde det lidt skidt og på toppen af Eau Rouge var hollænderen blevet reduceret til passager i bilen, der knaldede ind i barrieren. Efter gårsdagens tragedie holdt man vejret et ekstra sekund, men heldigvis var der ikke sket noget med Verstappen, der måtte gå hjem til pitten.

Det betød selvfølgelig en SC periode. De fik fjernet bilen, og gjorde klar til at lade SC trille i pit, da Carlos Sainz' McLaren holdt stille i det ellers ret store afkørselsareal ved Bus Stop. Så SC fik en ekstra omgang - men det var så også det sidste vi så til den. Leclerc fik lagt afstand til resten, Vettel var bag ham - efter at have tabt starten til Hamilton men taget 2. pladsen tilbage på langsiden. Herfra gik der taktik i løbet.

Ferrari pittede først. Vettel en del tidligere end Leclerc. Så tidligt at det senere blev et problem for ham. Da også Leclerc havde været i pit fik Hamilton og derefter Bottas nogle minutter i front for løbet, inden Leclerc var tilbage. Krøllen på historien er, at Leclerc faktisk kom ud på banen som 4'er - efter Vettel. Men strategien var klar - Leclerc havde friskere dæk og skulle forbi. Og det kom han uden de store problemer.

Hamilton og Bottas hentede ind på de Ferrari biler. Mest på Vettel, der over radioen gjorde det klart, at de dækkene ikke ville holde hjem. Han kom dog først i pit, efter at de to Mercedes racere havde passeret ham på banen. Mod slutningen begyndte Hamilton at hente kraftigt ind på Leclerc og det så ud som om den sidste omgang kunne blive spændende, men så meget mere liv dækkkene var der heller ikke hos Hamilton. Da samtidig Giovinazzi chrashede i anden sektor på sidste omgang, så var der ikke rigtig noget tilbage for Hamilton, udover at håbe på det værste for Leclerc. Men det skete ikke.

Efter de fire førte burde Lando Norris være kommet. Den unge englænder kørte et nydeligt løb og holdt sig fra af alle andres små bataljer og lignede en der skulle hente en smuk 5. plads hjem. Men på vej ud på sidste omgang parkerede han på målstregen. Og da de følgende kørere var på omgangshøjde med ham, blev det til en pointløs 11. plads for Norris som belønning for en flot og moden indsats.

I stedet gik 5. pladsen til Alexander Albon i sit første løb for Red Bull. Tidligere i løbet havde han været overraskende anonym og det virkede til at kusinerne fra Toro Rosso ville klare sig bedre. Og så, da der gik lidt mode i pitsop nummer to røg han fremad i feltet og fik dermed en ganske flot debut for sit nye team. Perez i Racing Point fejrede sin kontraktforlængelse med en 6. plads, foran Kvjat i Toro Rosso og arbejdssøgende Hülkenberg i Renault.

På 9. pladsen kom Pierre Gasly i sit første løb tilbage hos Toro Rosso. En nydeligt comeback for en kører, der må være lidt rystet ovenpå sin degradering. Det sidste heldige point gik til Lance Stroll, der som den sidste var på omgangshøjde med Norris.

Sejren blev fejret med pokaler, nationalsange og et slurk af champagnen og afdæmpede vink til publikum. Lørdagens tragedie var tydeligt at spore i tonen og følelserne hos kørerne. Trist for Leclerc at hans første sejr skulle komme på ryggen af en kollegas død.

Var Belgien 2019 et godt løb? Njaj - men det var heller ikke et dårligt løb. Der var dueller, overhalinger og med fire omgange til mål kunne man ikke med sikkerhed udpege vinderen. Man kan ikke få festfyrværkeri hver gang, og når bare et løb er over middel, hvilket Spa 2019 var, så kan man ikke klage. Vi ses på Monza

Martin Møller-Thomsen

Læs mere om:
  • Charles Leclerc
  • Spa-Francorchamps
  • 01/09/19 - Spa-Francorchamps - Formel 1 - FIA F1
  •