Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Overraskende sejr til Bottas

Formel 1 
17/03/19 

Ferrari skuffer i Melbourne
At det var en Mercedes der var først over stregen var, efter kvalifikationen, ikke den store overraskelse. Men at nationalmelodipotpourriet var finsk-tysk i stedet for britisk-tysk, var der ikke mange der forventede klokken 6.10 da bilerne trillede afsted på årets første opvarmningsomgang.
 

Bottas kørte nogle fine løb for Williams og fik nogle fornemme podieplaceringer. For Mercedes har han før vundet løb, men aldrig har han været så selvsikker i sin kørsel som i dag. Løbet startede, Hamilton startede langsomt og væk var Bottas. Ligeså stille fik finnen lagt en distance mellem sig selv og den teamkammerat han tilbringer sin tid i skyggen af. I dag kiggede han ud i solen.

Det var ikke nogen heldig sejr, det var ikke nogen lille sejr. Det var en sejr på over 20 sekunder, og undervejs blev det også til hurtigste omgang, og dermed er Bottas' forspring til Hamilton ikke på de vanlige syv point, men otte. Kan man indvende noget med det hele. Måske, en lille smule. Specielt hvis man hedder Hamilton. For englænderen kom meget tidligere i pit end sin teamkollega. I Mercedes logikken var det for at forsvare sig mod Vettel. Altså en defensiv strategi. Og meget kan man mene om Hamilton, men han er sjældent belastet af defensiv tankegang. En sportsmand er aldrig begejstret for nederlag, men mange af dem kan bedre kapere det, hvis de taber på at være offensive end defensive. Hvordan løbet havde udfoldet sig for Hamilton, Bottas og alle mulige andre, hvis Mercedes havde været mere offensive i deres strategi med Hamilton, giver ikke mening at spekulere for meget på. De gjorde, som de gjorde - og resultatet kan vi se på den nyeste side i historiebogen.

Men ikke nok med at Hamilton var langt efter sin holdkammerat, så var han også under pres fra Max Verstappen - der også havde skiftet dæk senere end verdensmesteren. Hollænderen var på sin side tilfreds. En tredieplads i årets første løb, med en ny motor og to Ferrari racere bag sig! Slet ikke en dårlig start på makkerskabet med Honda. Den unge Max kørte et afbalanceret løb - han var en enkelt tur ud over græsset i sin jagt på Hamilton mod slutningen, men ellers var det et modent løb. På trods af hvad han sommetider siger, virker det alligevel til at han lærer af sine fejl.

Ferrari havde en dårlig dag. En rigtigt skidt dag. At de alligevel blev nummer fire og fem fortæller hvor stor forskel, der stadig er på top og midterfelt i F1. Tidligt i løbet lagde Vettel lidt pres på Hamilton, inden den fik lagt afstand mellem dem. Efter sit pitstop var han ingen steder og måtte se sig overhalet af Verstappen der ilede videre i sin jagt på Hamilton. Leclerc hentede også Vettel men valgte(?) at blive bagved, så de røde biler kunne køre i tandem over målstregen til et småskuffende resultat. Efter de to vintertest i februar havde Ferrari virket stærkere end de var i dag. De virkede faktisk til at være de bedste, men det kan man aldrig helt stole på. Men, man kunne med rimelighed have forventet, at de ville være tættere på Mercedes. Men nej, Ferrari virkede som skygge, der ikke rigtigt havde noget at byde på.

Best-of-the-rest var Kevin Magnussen der allerede i starten kom forbi Grosjean i den anden Haas. Franskmanden udgik senere i en deja-vu hændelse, med et løst forhjul efter et pitstop. Sidste år var det dog baghjulet (og begge biler), så lidt udvikling er der da! Men danskeren fik kørt et fint løb og fik holdt Hülkenberg bag sig. Mod slutningen havde tyskeren travlt med at forsvare sig mod Raikkonen, så det gav lidt ekstra luft til Magnussen, der nu aldrig virkede rigtig presset.

Overraskelsen i midterfeltet var vel Racing Point, der hentede to point ved hjælp af Lance Stroll, mens Sergio Perez endte uden for top 10. Ikke det mest oplagte, slet ikke deres startpositioner taget i betragtning. Det sidste point gik til tilbagevendte Kvjat, der holdt Gasly i Red Bull bag sig. Efter et pitstop kom franskmanden ud lige foran russeren, men Kvjat havde bedre dæk og kom forbi - og der blev han. Fint comeback af russeren, lidt skuffende Red Bull debut for Gasly.

Et andet comeback var Robert Kubica. Sådan helt mindeværdig var det ikke. Tre omgange efter vinderen - og lidt flere pitstops end gennemsnittet. Men Williams bilerne har jo ikke kørt så meget i vintertesten, så at begge biler kom i mål har givet god data til teamet.

Udover Grosjean måtte to andre kørere forlade løbet. Carlos Sainz stod af, da hans racer begyndte at opfatte sig selv som et mobilt lejrbål. Med flammer ud af enden parkerede spanieren ved pitindkørslen og gik hjem. Daniel Ricciardo, der har overtaget Sainz' plads hos Renault, måtte også ud tidligt. En tur over græsrabatten i starten rev hans frontvinge af, og ødelagde et barge-board - og måske andre ting. Han fik en ny næse, men udgik efter 28 omgange, sandsynligvis som følge af det lille uheld i starten.

Og hvad var det så vi fik i årets første løb? Ikke mange overhalinger, for det får man sjældent i Albert Park. Men det er heller ikke overhalinger i sig selv, der er målet. Det er muligheden for at de kan forekomme. Og sammenlignet med sidste år, var der nogle fornuftige dueller i midterfeltet. Men midterfeltet er stadig hægtet af, og top tre virker faktisk mere spredt end sidste år. Så, som altid efter første løb, kan man tillade sig at være forsigtig optimist med hensyn til sæsonens kvalitet.

Martin Møller-Thomsen

Læs mere om:
  • Albert Park
  • 17/03/19 - Albert Park - Formel 1 - FIA F1
  •