Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

En sæson banker på

Formel 1 
14/03/19 

Optakt til 2019
Det er rigtig nok. Foråret er på vej. Og Formel 1 2019 er også på vej. Med regelændringer, der måske, måske ikke, gør det hele lidt mere underholdende. Samtidig er det politiske fokus rettet mod 2021, hvor de rigtig store ændringer kommer. Men den nære fremtid er også på spil - Liberty er i gang med at lave nye aftaler for en række løb. Så mens kampen på banen er ved at være i gang, er dramaet i kulisserne noget med potentiale til at stjæle overskrifterne.
 

Og så var der Charlie. Han skulle slet ikke have været nævnt. Ikke i en optakt. Men alligevel er det ham, der får lov til at indlede. At folk dør - også for tidligt - er en del af virkeligheden. Og alligevel mærkes det. Whiting har været manden med magten i mange år. En mand der vidste alt om regler, regulativer, biler og som i vid udstrækning var ham der bestemte hvad der var rigtigt og forkert. Som altid med den slags mennesker betød han mest, når det var svært. Nogle gange var man enig med ham, andre gange ikke. Men han var der, og han stod altid på mål for sine beslutninger, uanset hvor upopulære de måtte. Og når han med logik forklarede sin bevæggrunde for en bestemt beslutning, kunne man forstå hvorfor han mente som han gjorde. Sporten har mistet, ikke en udøver, men et af de stærkeste led i kæden, der binder showet sammen. Æret været Charlie Whitings minde!

Det store spørgsmål for den kommende sæson er, om det er blevet tættere. Et de store teams tættere på hinanden og er midterfeltet tættere på toppen? Kan vi se flere vindere? Flere forskellige biler i top 3? Måske - vi kan håbe. Næste spørgsmål er hvem der har fået de bedste kort. Ferrari har fået ny ledelse og det kan måske aflæses i resultaterne. Måske! Arriverbene havde måske det sejeste navn, men han viste også, at han måske ikke var i stand til at styre et team, når tingene ikke fungerede. Og det er som regel der man har brug for styring. Men håbet er at der kommer en ordentlig kamp med Mercedes mod Ferrari - og en kamp, der ikke slutter før tid, fordi Ferrari vælter over deres egne ben og ikke kan gøre noget rigtigt.

At Mercedes og Ferrari vil være i front, er en rimelig antagelse. Alt andet vil være vildt overraskende. Red Bull ligger til at lege tredie mand i front igen i år. Bilen har virket fornuftig, men det er jo også deres stærke side. Spørgsmålet er om Honda er klar. Årene med McLaren var ikke lykkelige, meget bedre gik det sidste år hos Toro Rosso. Det har så ført dem frem til Red Bull. Men test er én ting, racerløb er noget andet. Og indtil de står på podiet, vinder sejre og ligger afstand til midtergruppen, indtil da, er alt muligt - også at de fejler. Det her er den virkelige test for Honda.

Selve midterkampen kan blive intens. Det er vel kun Williams, der ikke kvalificerer sig til at være med i den kamp. Så forskellen mellem succes og fiasko for midterholdende kan være meget smal. Så der skal nok blive spænding der. For Carlos Sainz og Daniel Ricciardo gælder det, at de skal sætte sig selv i front for deres team. Man er ikke bedre end det man præsterer - og de skal begge være den dominerende faktor i deres respektive nye teams.

Alfa Romeo med Kimi Raikkonen i front vil også blande sig i kampen om at være best-of-the rest. Renault mener at de bør vinde den (det har de nok ret i, at de burde), mens Haas gerne vil gøre det en tak bedre end sidste sæson. Hos det amerikanske team sidder Kevin Magnussen rimelig sikkert i sædet, mens Grosjean har fået et år til at bevise at han stadig har det, som en gang gjorde at de hentede ham til teamet. Allerede der har Haas vist at de ikke er helt som de andre. Der er ikke mange teams, der ville have beholdt franskmanden efter sidste sæson. Men Haas gør tingene på deres måde - og deres måde er ikke overilede beslutninger.

Så er der Racing Point. På mange måder stadig Force India, men så alligevel ikke. Hvad har de nye ejere betydet for teamet. Og så er der spørgsmålstegnet ved Lance Stroll. For efter to sæsoner i F1 trænger vi til at se ham gøre sig selv relevant i sporten. Men Williams har ikke været på toppen, så måske kan han undskyldes. Specielt hvis han viser en helt masse nu. Hvis ikke, så ender han sikkert med at køre ligeså længe som far betaler, men så også kun derfor.

Så er der Williams, der ikke har det nemt. Slet ikke nemt. Det er lidt sørgeligt at se. Forkerte beslutninger har hobet sig op, sammen med en slatten økonomi. Kørerne sidse år var ringe. i år er de muligvis bedre, men pt. er man ikke helt overbevist om at bilen er bedre!

Der er mange ting at holde øje med på banen. Der er også alt det uden for banen, men det vender vi tilbage til en anden gang. Så nyd sæsonen - og glæden ved at stå tidligt op søndag.

Martin Møller-Thomsen

Læs mere om:
  • Albert Park
  • 17/03/19 - Albert Park - Formel 1 - FIA F1
  •