Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Bil nyt

Den nye Nissan LEAF: Verdens mest solgte elbil er nu verdens mest avancerede og tilgængelige af sin slags

Bil nyt 
05/02/18 

Blot tre måneder efter annonceringen af den nye Nissan LEAF kunne Nissan i dag offentliggøre, at der allerede er modtaget bestillinger på over 12.000 eksemplarer af den nye model. Det svarer til, at der er solgt en ny Nissan LEAF hvert 12. minut i Europa.
 

Den nye Nissan LEAF er næste generation af verdens mest solgte nul-emissions-elbil. Over 283.000 kunder har købt den første generation af LEAF, siden den kom til salg i 2010. Og ny byder den helt nye model på endnu længere rækkevidde, forbedret dynamisk design, klassens førende avancerede førerassistentteknologier og forbedrede opkoblingsmuligheder.


(Foto: Nissan)

Philippe Saillard, som er Senior Vice President, Sales and Marketing hos Nissan Europe, udtalte følgende:
“Den nye Nissan LEAF er den mest avancerede og tilgængelige 100 % eldrevne bil. Den er også et ikon for Nissan Intelligent Mobility, som er vores strategi for en fremtid, der skal nytænke, hvordan kunderne kører, hvad biler skal drives af, og hvordan biler kan integreres i samfundet. Det er en bil, som er mere underholdende, mere opkoblet og mere spændende at køre i end nogen anden mainstream elbil. Den er simply amazing”.

Efter den nye LEAFs europæiske debut i forbindelse med Nissan Futures 3.0-eventen i oktober har bilen allerede skabt hidtil uset stor interesse blandt både nye og eksisterende elbilsejere. Indtil nu har kunder bestilt over 12.000 eksemplarer af den nye Nissan LEAF, selv om bilen først kommer ud i de europæiske showrooms fra februar 2018 (I Danmark fra midt marts 2018).

En ny måde at tænke på
Den nye Nissan LEAF er et udtryk for Nissan Intelligent Mobility. Det er en helt ny køreoplevelse, som skal transportere mennesker med mere begejstring, tryghed og opkobling til verden omkring dem.

Nissan Intelligent Mobility omfatter tre primære søjler: Intelligent Power, som kommer til udtryk med LEAFs avancerede nye 40 kWh-eldrivlinje med forbedret energieffektivitet, højere drejningsmoment og højere ydelse, så førerne får en sjovere køreoplevelse. Intelligent Driving, som er en teknologi, der er udviklet til at forbedre trygheden under kørsel, øge sikkerheden og reducere stress. Og Nissan Intelligent Integration, som forbinder bilen med samfundet via opkobling generelt og til energinettet via den unikke tovejs opladningsteknologi.

Meget mere end blot en 100 % eldrevet bil – den nye Nissan LEAF er et mobilt kraftværk, som giver kunderne mulighed for at styre deres energiforbrug med løsninger til hjemmet eller kontoret.

Flot design
Med en længde på 4,49 m, en bredde på 1,79 m, en højde på 1,54 m og en akselafstand på 2,70 m byder den nye Nissan LEAF også på en elegant profil, et skarpt aerodynamisk look med fremragende aerodynamik og en cW-værdi på 0,28. Alle, der kender Nissans design, vil genkende de boomerangformede signaturlygter, V-motion-fronten, mens de blå elementer som eksempelvis kølergrillen og listen på den bageste kofanger fremhæver bilens nul-emissions-karakter som 100 % eldrevet.

Bilen er tilgængelig med følgende 10 karrosserifarver: White (Solid), Solid Red, Silver Metallic, Spring Cloud(Metallic), Dark Metal Grey, Chestnut Bronze, Black Metallic, Pearl White& Black, Pearl White og Magnetic Red.

Førercentreret interiør
Interiøret i den nye Nissan LEAF er helt nydesignet med fokus på føreren, og det kombinerer intelligent pladsudnyttelse med maksimal funktionalitet. Designet, som minder om en ”svævende vinge”, har dynamiske blå syninger på sæder, instrumentpanel og rat og skaber en afslappet atmosfære og en følelse af høj kvalitet. Med en bagagerumskapacitet på 435 l og nedklappeligt 60/40 splitbagsæde byder bilen på gode opbevaringsmuligheder og anvendelighed, hvilket gør den nye Nissan LEAF til en perfekt familiebil. Den maksimale bagagerumskapacitet med sæderne klappet frem er 1.176 l.


(Foto: Nissan)

Større rækkevidde, mere begejstring
Den nye elektriske drivlinje i den nye Nissan LEAF yder 150 hk og et drejningsmoment på 320 Nm, så accelerationen fra 0-100 km/h er forbedret til 7,9 sek. Det er præstationer i toppen af C-segmentet. Den nye Nissan LEAF har en rækkevidde på 378 km NEDC. Desuden er den nye Nissan LEAF den første elbil, der har gennemgået WLTP*, som viser, at kunderne kan køre op til 415 km på en enkelt opladning ved bykørsel. Den test afspejler de reelle kørselssituationer mere præcist. Det betyder, at førerne kan køre længere takket være det omfattende europæiske netværk af CHAdeMO-lynopladere.

Opladningstiden fra tom til 100 % med en almindelig husholdningsstikdåse med 10 A varer 21 timer, og det tal falder 10-12 timer med en ladeboks med 16A og til ca. 5-6 timer med en ladeboks med 32A. Opladningstiden fra advarsel til 80 % (lynopladning med 50 kW) varer ca- 40-60 min.

Avanceret sikkerhedsudstyr
Den nye Nissan LEAF giver også kunderne ekstra tryghed, når det gælder sikkerheden. Standardudstyret fra indstigningsmodellen omfatter seks airbags (front-, side- og gardinairbags), ISOFIX-beslag, antiblokeringssystem (ABS), elektronisk bremsekraftfordeling (EBD), Bremseassistent (BA) og Hill Start Assist (HSA). Skiltegenkendelse og advarsel om biler i den blinde vinkel er også standard fra udstyrsversionen Visia, og det samme gælder intelligent nødopbremsning med registrering af biler, fodgængere og cyklister.

Avancerede sikkerhedsteknologier som vognbaneassistent, intelligent vognbaneassistent og Rear Cross Traffic Alert er også en del af standardudstyret i den nye Nissan LEAF.

Avancerede førerassistentteknologier
Den nye Nissan LEAF er spækket med nytænkende Intelligent Mobility-teknologi inkl. førerassistentsystemet ProPILOT, som giver en mere sikker og komfortabel køreoplevelse, og ProPILOT Park med helt autonom parkering med et tryk på en knap.

ProPILOT er beregnet til brug i en enkelt vognbane på motorveje, og det er optimeret til brug i tæt trafik eller ved kørsel med høj hastighed.

Det er lige så nemt for føreren at aktivere ProPilot, som det er at aktivere en konventionel fartpilot med indstilling af den ønskede hastighed. Ved hjælp af radar- og kamerasystemer tilpasser ProPilot hastigheden til trafikken forude og holder bilen midt i vognbanen. Den klarer endda køsituationer, så den daglige pendling bliver mere afslappende.

I køsituationer regulerer ProPILOT automatisk afstanden til det forankørende køretøj og bremser om nødvendigt bilen, til den holder stille. Når bilen holder helt stille, bliver den holdende, selv om føreren ikke har foden på bremsepedalen. Når trafikken igen begynder at flyde, begynder bilen automatisk at køre igen. Hvis trafikken standser i over 3 sek., aktiveres ProPILOT igen blot ved at berøre speederen eller ved at trykke på på rattet.

ProPILOT Park betyder parkering uden brug af hverken hænder eller fødder. ProPILOT Park fungerer til parallelparkering og vinkelret parkering (fremad eller bagud) og parkerer nemt den nye Nissan LEAF, når føreren vælger en af de parkeringsbåse, som systemet foreslår. Når man trykker på ProPILOT Park-knappen, overtager den nye Nissan LEAF hele parkeringsmanøvren og aktiverer automatisk parkeringsbremsen, når parkeringen er klaret.

e-Pedal
Den nye Nissan LEAFs revolutionerende e-Pedal-teknologi ændrer den måde, man kører bil på, fordi man kan accelerere, decelerere og standse helt blot ved at øge eller reducere trykket på speederen. Når foden fjernes helt fra speederen, decelererer bilen og standser helt – selv på bakker, uden at man behøver at træde på bremsepedalen. Med en decelerationsrate på op til 0,2 G gør e-Pedal det unødvendigt for føreren hele tiden at skulle flytte foden fra speederen til bremsepedalen for at sænke hastigheden eller standse. Det hjælper med at reducere træthed og stress i den daglige bykørsel, fordi føreren kan bruge bremsepedalen op til 90 % mindre end i konventionelle biler.

Infotainment
Den nye Nissan LEAFs forbedrede 7” farvedisplay (TFT) viser vigtige funktioner inkl. informationer fra audio- og navigationssystemerne. Den nyeste udgave af Nissan Connect EV-navigationssystem omfatter Bluetooth-opkobling og DAB-radio. Foruden de almindelige navigationsfunktioner omfatter det også informationer i realtid om de nærmeste ladestationer. Apple CarPlay og Android Auto er også blevet integreret for at maksimere opkoblingsmulighederne (afhængigt af land).


(Foto: Nissan)

En af de mest populære funktioner, som også var tilgængelig i den oprindelige LEAF, er muligheden for at indstille bilens klimaanlæg til at blive aktiveret på et bestemt tidspunkt, så bilen bliver opvarmet eller afkølet før en køretur. Det giver kunderne mulighed for at spare på batteriets opladning ved at opvarme eller afkøle bilen med strøm fra strømkilden, mens bilen oplades.

* Efter krav fastlagt i henhold til EU-lovgivningen anvendes Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP) til at måle personbilers brændstofforbrug og CO2-emissioner samt deres forurenende emissioner.

Nissan Nordic Danmark