Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Bil nyt

Nissans Brain-to-Vehicle-teknologi redefinerer fremtidens mobilitet

Bil nyt 
17/01/18 

Det nyeste gennembrud i Nissan Intelligent Mobility, hvor biler nu lærer fra føreren
Nissan præsenterer nu forskning, som vil gøre bilerne i stand til at fortolke signaler fra førerens hjerne, hvilket er banebrydende i den måde, hvorpå mennesker interagerer med deres biler.
 

Koncernens Brain-to-Vehicle-teknologi – eller B2V – viser, at førernes reaktionstid bliver hurtigere og vil føre til biler, der kontinuerligt tilpasser sig med henblik på at gøre kørslen til en større fornøjelse.


(Foto: Nissan)

Nissan viser mulighederne med denne eksklusive teknologi i forbindelse med CES-messen 2018 i Las Vegas. B2V er den nyeste udvikling inden for Nissan Intelligent Mobility, som er koncernens vision for, hvordan biler køres, drives og integreres i samfundet i fremtiden.

”Når de fleste tænker på selvkørende biler, har de en meget upersonlig vision for fremtiden, hvor mennesket overlader kontrollen til maskinen. Men B2V-teknologien gør det modsatte ved at bruge signaler fra menneskers hjerne til at gør kørslen endnu mere medrivende og sjov”, fortæller Daniele Schillaci, som er Executive Vice President hos Nissan. “Ved hjælp af Nissan Intelligent Mobility er vores målsætning at hjælpe mennesker i retning af en bedre verden ved at give dem mere frihed, mere elektrificering og mere opkobling.”

Denne seneste nyhed fra Nissan er resultatet af forskning i hjerneafkodningsteknologi med henblik på at forudsige førernes handlinger og registrere utryghed:


(Foto: Nissan)

Forudsige: Ved at opfange tegn på, at førerens hjerne er ved at iværksætte en bevægelse – som eksempelvis at dreje rattet eller træde på speederen – kan førerassistentsystemerne påbegynde handlingen hurtigere. Det kan forbedre reaktionstiderne og optimere den manuelle kørsel.

Registrere: Ved at registrere og evaluere utryghed hos føreren kan kunstig intelligens ændre kørekonfigurationen eller kørestilen i selvkørende funktion.

Andre anvendelsesområder omfatter tilpasning af bilens interne miljø, fortæller Dr. Lucian Gheorghe, som er senior innovation researcher hos Nissan Research Center i Japan og leder af B2V-forskningen. Teknologien kan eksempelvis bruge ”augmented reality” til at tilpasse, hvad førerne ser og således skabe en mere afslappende atmosfære.

“Teknologiens potentielle anvendelsesmuligheder er utrolige”, fortalte Gheorghe. ”Denne forskning vil fungere som katalysator for flere Nissan innovationer i vores biler i de kommende år.”


(Foto: Nissan)

Nissans B2V-teknologi er verdens første system af sin slags. Føreren bærer et apparat, der måler hjerneaktiviteten, som derefter analyseres af autonome systemer. Ved at forudsige tilsigtede bevægelser kan systemerne stort set ubemærket foretage handlinger – som eksempelvis at dreje rattet eller sænke hastigheden – 0,2-0,5 sek. hurtigere end føreren.

Nissan vil bruge en køresimulator til at demonstrere nogle elementer af teknologien i forbindelse med CES, og Gheorghe er til stede for at besvare spørgsmål.

Nissan Nordic Danmark