Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Historisk Rally

Jubilæumsløb for klassiske biler i Struer blev en stor succes

Historisk Rally 
13/11/17 

- Tilfredse deltagere og en tæt afgørelse om sejren.
Struer & Omegns Motor Sport – SOMS stod lørdag som arrangør af Midnight Run - Dahl Biler jubilæumsløbet. Løbet der var et såkaldt pålidelighedsrally for klassiske biler, og var en jubilæums markering for hele 3 forskellige jubilæer. Ud over at den arrangerende klub, SOMS har 60 års jubilæum i år var løbet også motorklubbens bidrag til markeringen af Struers 100 års købstads jubilæum.
 

Det var derfor også borgmester Mads Jakobsen, der midt i en travl valgkamp, havde fundet tid til at starte de første biler i løbet. Starten foregik hos den 3. jubilar i arrangementet, Dahl Biler der i år markerer, at det er 40 år siden de etablerede firmaet i Struer.

Mørkt og vådt
Ruten i årets Midnight Run - Dahl Biler jubilæumsløbet var 191 km og gik fra Struer og over Vejrum, Hjerm, Ølby, Klosterheden, Fousing, og Linde inden pausen ved Bækmarksbro. Efter pausen gik ruten forbi Ulfborg, Stråsø, Vind, Tvis, Mejrup og til mål i Borbjerg.
Midnight Run er et løb der køres en gang årligt om med forskellige arrangører, men fælles er at det køres om natten og at der bruges en del grusveje. Den sidste tids megen regnvejr gjorde omegnens grusveje til både våde og beskidte. Så løbet levede helt op til løbets slogan om at det bliver mørkt, vådt og beskidt.


I anledning af Struers 100 års købstadsjubilæum, var det borgmester Mads Jakobsen der løftede startflaget. Her Per Vilslev og Erik Andersen fra Hillerød, der deltog i en flot Opel Kadett GT/E fra 1978. Bilen har bl.a. kørt VM rallyet i Monte Carlo i 1979.

Tæt afgørelse i toppen
Midnight Run - Dahl Biler jubilæumsløbet var godt besøgt af tophold fra hele landet. Der ud over var 3 norske hold til start i ekspertklassen. Nordmændene måtte dog rejse hjem uden præmier, da det var de jyske hold der tog sig af topplaceringerne. To hold sluttede nøjagtig lige med 18 strafsekunder. Der gives 1 strafpoint for hver sekunds afvigelse ved de opstillede tidskontroller og med 21 hemmelige tidskontroller var det under et sekunds afvigelse i forhold til den opgivne gennemsnitshastighed pr. tidskontrol.
Far og søn Henrik og Martin Møller-Nielsen fra Århus sluttede med samme antal strafpoint som søn og far holdet Rene og Jørgen Skjøt fra Randers. Det var Møller-Nielsen familien der løb med sejren på reglen om, at ved pointlighed vinder der mandskab, der kører i den ældste bil. Da Henrik Møller-Nielsens Ford Cortina er fra 1969 er den klart ældre end Familien Skjøts Honda CRX fra 1986.

Henrik Møller-Nielsen har holdt sin Ford Cortina i historiske termer. Derfor er det originale 48 watts ekstralygter der er monteret på Cortinaen. "Jeg må indrømme, at der er mørkt i de store vestjyske skove, og at vores ekstralygter ikke kunne lyse helt så meget op som konkurrenternes nyere ekstralygter, så det var med hele tiden at være på mærkerne når gennemsnitshastigheden på 50 km/t skal holdes på snoede grusveje" udtalte Henrik Møller-Nielsen oven på sejren i Midnight Run - Dahl Biler jubilæumsløbet.

Lige efter de to forreste fulgte Hilmar Andersen og Henning Friborg fra Kjellerup i en Volvo 142 fra 1970. Andersen og Friborg der med kun 12 strafpoint var bedst på de indlagte sekundetaper, men en fejlkørsel på en af orienteringsetaperne, der betød at holdets Volvo sad fast, betød at de måtte notere 10 strafpoint for at komme 1 minut for sent til en opgiven tidskontrol og dermed 22 strafpoint i alt. Det sidste mandskab, der nåede i præmierækken var Struer klubbens Poul Bo Madsen der var kortlæser for Lars Palle fra Grindsted i en Subaru Justy fra 1990. Palle og Madsen opnåede 30 strafpoint.
I Sport klassen, den næsthøjeste klasse, blev det til en sejr til Karsten Simonsen og Teddy Simonsen fra Varde i en Opel Rekord fra 1974. I Touring klassen blev det til tysk sejr, da Richard Lehr og Christian Rettig i en Ford M151A2 fra 1968 var bedst med 89 strafpoint, mens den åbne klasse for nyere biler blev vundet af Henrik Døssing og Jens Døssing fra Kjellerup i en Toyota Corolla.


Løbet blev vundet af Henrik og Martin Møller Nilsen fra Århus i en Ford Cortina fra 1969. Netop bilens alder blev afgørende for at far og søn kunne køre sejren hjem.

Banekører var god til sekundjagt
I begynderklassen var der debut inden for pålidelighedsrally til Struer kører Morten Dons. Morten Dons der hele sæsonen har kørt for et engelsk team i den Europæiske Le Mans Serie (ELMS) rundt på de europæiske baner, havde barndoms kammeraten Rasmus Holst med som kortlæser i deres første fælles løb. At Morten Dons også er god til sekundjagt på vestjyske grusveje blev flot illustreret, da han og kortlæser Rasmus Holst kun ramte 17 sekunder forkert på de 21 tidskontroller på sekundetaper. Dermed var Dons og Holst næstbedst af alle til at ramme tiden på sekundetaperne, ganske imponerende af det unge Struer mandskab.

Ros til arrangørerne
Det var SOMS formand Jørn Mørup, der var løbsleder for arrangementet og med i løbsledelsen var Niels Holst og Jan Kuipers. Trekløveret havde delt opgaverne imellem sig, hvor Niels Holst havde ansvaret for beregningen og Jan Kuipers stod for at lave rutebogen, mens Jørn Mørup havde ansvaret for ruterne.

Og der var ros over hele linjen til den arrangerende klub. Deltagerne var meget tilfredse med arrangementet. Rosen blev delt med de mange officials som klubben havde i gang. Med hele 28 tidskontroller var der mange hjælpere i spil både fra arrangørklubben og naboklubberne i Lemvig og på Mors. Uden de mange officials var det ikke muligt at arrangere så stort et løb. Der var derfor fortjente klapsalver til officials og arrangører efter præmieoverrækkelsen, der blev afviklet lige efter tidsplanen og inden lørdag blev til søndag.

Struer & Omegns Motor Sport
Jørn Mørup