Det var hans anden sejr i træk, da han også trak sig sejrrig ud af konkurrencen i Tierp i Sverige i juni. Begge løb var de to første afdelinger af NMC, det nordiske mesterskab, som Mogens Lund nu fører suverænt. Han fører også i EDRS, som er en europæisk drag racing serie, hvor løbene på de to nævnte baner også tæller med.
Mogens Lund (Foto: Patrik Jacobsson)
Tidligere i år er der kørt to afdelinger af det europæiske mesterskab, nemlig i Ungarn og på den legendariske Santa Pod Raceway i England, og i det mesterskab er Mogens, inden de to sidste afdelinger i henholdsvis Hockenheim i Tyskland og Santa Pod, på fjerdepladsen.
Mogens er imidlertid optimistisk i forhold til chancerne i Europamesterskabet. Han har nemlig kørt rigtig stærkt i de to seneste løb. Ved løbet i Finland var han således et halvt sekund hurtigere end de nordiske konkurrenter, og han har i år sat personlig rekord med tiden 7,0661 sekunder og en topfart på 330,88 kmt. De tider, Mogens kørte på var banerekord på begge baner og kun 12 hundrededele fra Europarekorden i klassen. Tider og hastigheder, der giver anledning til, at de øvrige europæiske topkørere er begyndt at ryste lidt i bukserne.
Nyt topstykke
Sidste år var en forholdsvis problematisk sæson for den danske drag racer. En forkert kalibreret lambdasonde og en løbsdag, der regnede væk i Hockenheim, var medvirkende årsager til, at det sidste år “kun” blev til en 8.plads i EM for.
Men hvorfor er forbedringerne så kommet i denne sæson for Mogens og hans Suzuki Hayabusa.
"Det skyldes de ting, vi har arbejdet med i vinteren. Vi har arbejdet på at få en lavere temperatur i forbrændingskammeret, og så har jeg fået lavet et nyt topstykke i Sverige. Det har betydet, at jeg i Tierp kunne køre 7 ture ned af banen med fuldstændigt stabile tider”, forklarer Mogens Lund.
Mogens Lund (Foto: Patrik Jacobsson)
Europamesterskabet, hvor Mogens hidtil bedste placering er en 3. plads, har første prioritet for Mogens Lund i denne sæson.
Her resterer der som nævnt to afdelinger. Inden den sidste EM-afdeling køres, kan det danske publikum opleve Mogens Lund og den lynhurtige Hayabusa i Danmark. Det sker, når Mogens kører med ved Mosten Race Day den første weekend i september i Bode Enge ved Allingåbro.
Her har Mogens Lund været en fast deltager lige siden han startede sin karriere i street bike klassen. Nu 14 år senere er Ribe-køreren et prominent medlem af klassen for de allerhurtigste motorcykler, der stadig kører med mønster på dækkene og ligner originale gadecykler.
Jens Olaf Hersom
DMU
Fakta
Drag racing for motorcykler i Danmark arrangeres af én klub, Drag Racing Club Denmark, der arrangerer løb og Danmarksmesterskaber for både biler og motorcykler.
Der findes ingen faste baner i Danmark, så løbene arrangeres rundt om på eksisterende og nedlagte flyvepladser. Det betyder, at danske kørere, der vil være med i den europæiske elite, må ty til f.eks. vore nabolande, Sverige, Norge og Tyskland for at udvikle sig.
|