Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Sejr til Vettel i Monaco

Formel 1 
28/05/17 

Vandt ved pitstoppene
Kimi Raikkonen kom fra bedst fra start i Monaco, men ved pitstoppene smækkede Vettel lige et par hurtige omgange af, inden han selv skulle skifte dæk - og det viste sig at være nok til at komme ud foran Raikkonnen. Løbet var en lang procession indtil SC kom på banen, med 18 omgange tilbage. Det samlede feltet og skabte lidt spænding til det sidste.
 

Det ultimative i en sportsgren er spænding om resultatet. I motorsport betyder det, at bilerne helst skal have mulighed for at bytte plads, på den ene eller den anden måde. I dag blev Monaco ramt af, at ingen af de måder, som man traditionelt bruger, virkede. Banen er smal, det har den altid været - så det er ikke nogen overraskelse. En smal bane gør det sværere at overhale, sådan er det! Så første måde, til at skabe rum for omrokeringer i feltet - at banen er designet til det - er ikke en mulighed. Den anden mulighed er, at bilerne kan køre tæt - men det ved vi, de ikke kan, så den mulighed eksisterer heller ikke, selvom den burde. Tilbage er der pitstop. Her har Pirelli svigtet! Bevares, de forgangne års dæk, der var specialdesignet til at miste performance, virkede latterlige.

Men i år, hvor de ikke skal miste performance på samme måde, er vi havnet lidt i den anden grøft. Når man kan køre et helt løb på ultra-soft i Monacos bagende varme, så er de der dæk en smule for holdbare. Det betød, at der kun var et stop, og vel egentlig mest fordi man jo skal køre på to slags dæk. Altså var der kun én mulighed for at have den rigtige strategi - når man affyret sit pitstop, var der lukket. Derfor blev Monaco 2017 en kedelig affære.

Der var ellers kun 13 der gennemførte, en høj gennemførselsrate er ellers normalt også et at sportens problemer. Men lidt usædvanligt, så var det kunne de ubetydelige biler, stort set, der forsvandt. De tre store teams besatte seks af de syv første pladser. Kun Hamilton faldt udenfor de andre, men han var også startet som nr. 14. At slutte som nr. 7 i Monaco er mere en godkendt. Han gjorde mod slutningen flere forsøg på at finde en vej forbi Sainz, men Monaco er smal - og Hamilton var ikke i en position hvor han kunne tillade sig en alt-eller-intet manøvre. For ham gjaldt det om at reducere pointtabet til Vettel mest muligt.

Vettel kom foran Raikkonen efter pitstoppet. Ricciardo kom forbi både Verstappen og Bottas. Dermed fik australieren 3. pladsen, foran Bottas, mens Verstappen blev nr. 5. Den unge hollænder var ikke helt tilfreds med at være blevet sorteper i den pitstop runde, men sådan var vilkårene. Han fik dog mulighed for selv at gøre noget ved det. Da SC kom på banen, havde Verstappen så stort et forspring at han kunne snuppe sig et sæt friske dæk. Men på trods af denne manøvre, kunne han ikke finde en vej forbi Bottas.

Grosjean blev nr. 8 efter en fin eftermiddag. Undervejs blev han presset lidt af holdkammeraten Magnussen. Danskeren havde lavet en flot start og var rykket op som nr. 9 inden første sving. Men efter pitstoppet var uheldet ude efter ham. Han punkterede på vej gennem St. Devote - samme sted som også Ocon punkterede. Det betød et ekstra stop til Haas køreren, og selvfølgelig nogle placeringer. Da SC kom på banen var han ved at indhente Massa, men Vettel havde lige overhalet Magnussen med en omgang - mens han ikke var nået til Massa endnu. Det gav brasilianeren mulighed for et gratis pitstop. Godt nok blev Magnussen senere lukket forbi og kom op til Massa, men da løbet blev givet frit, var danskerens muligheder begrænsede - dels er det svært at overhale, dels havde ham foran friskere dæk. Så det lignede en skuffende 12 plads til danskeren.

Men efter SC var der tæt kamp om pladserne - og den kamp blev lige lidt for tæt, da Perez smaskede ind i siden på Kvjat ved Rascasse. Dermed rykkede både Massa og Magnussen to pladser frem - til 9. og 10. pladsen.

SC blev udløst da Button forsøgte at smutte indenom Wehrlein ved indgangen til tunnellen. Det lykkedes ikke - og Sauber raceren kom op at ride på McLaren raceren forhjul og endte på højkant, ind mod barrieren. Button udgik med et ødelagt hjulophæng. Men det skulle blive værre for de to teams. For da de kørere der var blevet taget med en omgang, blev lukket forbi SC, kiksede Ericsson første sving og ramte barrieren. Da løbet senere blev givet frit, røg også Vandoorne af i St. Devote.

Så et trivielt løb, sluttede med action og en 12 gode omgange. Resten var lidt trist.... Næste løb er Canada.

Martin Møller-Thomsen

Læs mere om:
  • Monaco
  • 28/05/17 - Monaco - Formel 1 - FIA F1
  •