Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Rally Sprint

Godt og skidt for Lasse M. Sørensen

Rally Sprint 
15/05/17 

Hammel-teenageren vandt i Sverige, men udgik i Tyskland
Det har været i udlandet, at Lasse M. Sørensen på det seneste har huseret med sin Opel Adam R2-rallybil. Først ved Lille Mats-rallysprintet i Sverige og dernæst ved det tyske Rallye Sulinger Land. Og det var to løb, der endte med to vidt forskellige udfald. Det svenske løb gav en klassesejr, mens Hammel-teenageren sammen med Mette Jensen sluttede det andet i en tysk grøft.
 

”Jeg deltog i det svenske rallysprint for at få noget mere træning med min nye Opel Adam,” siger Lasse M. Sørensen. ”Forberedelserne var lidt svære, for vi måtte ikke køre hastighedsprøven rundt i bil, da vi skulle tage noter, og det gjorde det lidt svært. For når man går rundt, kan svingene godt virke smallere end de ville være i bilen.”


Der var masser af udfordringer for Lasse M. Sørensen og Mette Jensen

Efter det første heat valgte Lasse M. Sørensen og Mette Jensen da også at justere lidt i noterne inden de næste heat.

”Det var et fantastisk rallysprint med underlag, der skiftede fra beton til supergod asfalt. Der var også nogle brosten, som godt kunne være glatte, og så var der også 100 meter grus. Det skabte stor variation,” forklarer Lasse M. Sørensen. ”Og løbet sluttede rimeligt godt. Første heat blev brugt til at finde rytmen, og i de næste to gik det rigtig godt, så vi endte med at vinde vores klasse.”

Weekenden efter Lille Mats-rallysprintet deltog Lasse M. Sørensen i sin største udfordring til dato. Det var det tyske Rallye Sulinger Land.

”Mange havde fortalt mig, at det skulle være et godt, men også rimeligt hårdt rally, og det viste sig at være rigtigt,” siger han. ”Det var veje, som snoede sig helt vildt. Der var en blanding af asfalt og grus, en enkelt prøve med 80 % grus. Mange hop, og så den berygtede 25 kilometer lange Steyerberg-prøve på et lukket militærområde.”

Desværre blev det et rally, hvor det blev svært for Lasse M. Sørensen og Mette Jensen at finde rytmen. Såvel fredag aften som lørdag formiddag var der hastighedsprøver, som blev aflyst grundet uheld forårsaget af de tidligere startende.

”Lørdag morgen startede ellers godt, hvor vi fik en god rytme på den første hastighedsprøve, men så blev den næste annulleret, og da der gik et par timer, inden vi skulle køre, forsvandt rytmen,” forklarer Lasse M. Sørensen.

”Da vi kom til Steyerberg-prøven kom vi hurtigt ind i rytmen igen. 13-14 kilometer inde på prøven, var der nogle hurtige svingkombinationer på et sted, hvor der stadig var lidt vådt på asfalten på grund af træerne. Jeg kom lidt for hurtigt og fik bremset for sent. Jeg trak håndbremsen og undgik den største stub, men endte i grøften, hvor vi sad fast. Der skulle otte mand og en firhjulstrækker til at trække bilen fri.”

Selv om det skulle være lykkedes Lasse M. Sørensen og Mette Jensen at komme op af grøften ved egen kraft, ville de ikke kunne have fortsat ret længe, da såvel køler som bundkar var ødelagt.

”Det var på præcis samme hastighedsprøve, at min far udgik for fire år siden, men jeg er opsat på, at jeg skal tilbage næste år og have revanche,” siger han.

Lasse M. Sørensen