Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Bil nyt

Den nye SEAT Leon – flottere design, mere teknologi, mere funktionalitet

Bil nyt 
22/02/17 

SEAT fortsætter koncernens største produktoffensiv nogensinde med den nye SEAT Leon, som er en af mærkets fem søjler. Den nye model har alle de nødvendige egenskaber – komfort, teknologi og kvalitet. Den har også de emotionelle egenskaber som design, dynamik, køreglæde og begejstring. Og alt dette udgør succesformlen for en bil, som har skabt dele af SEATs historie – en formel baseret på design og funktionalitet – ”Leon-formlen”. Opdateringerne af SEAT Leon handler primært om teknologi og design.
 

”Med den nye SEAT Leon ønsker vi at videreføre succeshistorien for en af SEATs mest ikoniske modeller, som nu omfatter endnu flere teknologier, når det gælder førerassistentsystemer, sikkerhedssystemer og selvfølgelig opkoblingsmuligheder, ” tilføjede Dr. Matthias Rabe, som er Vice-President for R&D.


(Foto: SEAT)

Et skarpere, mere harmonisk design
Selv om der ikke er nogen tvivl om, at en af de vigtigste årsager til Leons succes er dens førsteklasses design, så har man alligevel lavet nogle diskrete ændringer. Man kan sige, at alt er blevet ændret næsten uden nogen forandring. Ifølge SEATs designchef Alejandro Mesonero Romanos ”er Leon en meget attraktiv model, og det er ikke nødvendigt at ændre dens udtryk, men blot styrke det yderligere. Målsætningen er at harmonisere alle dele på bilen, især fronten og bagenden, med bilens sider”.

Leon-familien har været karakteriseret af et fantastisk design, og det har afspejlet sig i salgstallene. En af de vigtigste årsager er, at Leon passer til mange forskellige målgrupper. Et eksempel på denne succes er den familievenlige ST-model, som har stået for næsten 35 % af salget.

Fronten og bagenden har fået skarpere, mere fremtrædende linjer end den nuværende model med skarpe sidelinjer, som er mindre markante forrest og bagest. Det har været intentionen at understrege dette skarpe udtryk endnu mere og opnå et mere sammenhængende look på den nye Leon. Det ses især på kofangerens nye design. En anden målsætning har været at øge den opfattede størrelse af bilen ved at strække kølergrillen yderligere 40 mm og tilføre mere krom, som man normalt kun ser på biler i luksusklassen. Bilens karakter er også blevet styrket både indvendigt og udvendigt, når det gælder kvaliteten. Det er også værd at bemærke, at den nye Leon også er blevet endnu mere støjsvag. I kabinen kan lysstyrken for ambientebelysningens lysdioder reguleres efter førerens ønske via den nydesignede8”-skærm (ekstraudstyr), som gør mange af knapperne og regulatorerne på midterkonsollen i den eksisterende model overflødige.

Det er især værd at nævne bilens markant forbedrede udvendige lys takket være de nye baglygter og forlygter komplet i Full-LED-teknologi, som leverer fremragende udsyn under selv de værste vejrforhold. LED-teknologien anvendes også til blinklygterne og tågelygterne. Den nye SEAT Leon vil kunne fås i de to eksisterende karrosserivarianter – den 5-dørs og familiebilen ST.


(Foto: SEAT)

Det nyeste inden for førerassistentsystemer og opkoblingsteknologi
Efter lanceringen af Ateca med et imponerende udvalg af førerassistentsystemer er det nu Leons tur til at få alle de nyeste teknologiske udviklinger ombord. Eksempelvis køassistenten, som er en funktion, der giver stor komfort ved stop-and-go-kørsel i tæt trafik. Takket være kombinationen af Lane assist og adaptive fartpilotkan bilen manøvrere, accelerere og bremse automatisk i forbindelse med køkørsel – inden for systemets grænser. Op til en hastighed på ca. 60 km/h assisterer systemet med hastigheden, samtidig med at det holder bilen i den korrekte vognbane.

En anden ny feature er det radarstyrede Adaptive fartpilot -system, som kan bremse automatisk i nødsituationer inden for specifikke hastighedsintervaller. Fodgængerbeskyttelsessystemet registrerer både køretøjer og fodgængere, således at sikkerheden altid er i forreste række både ved bykørsel og på motorvejen.


(Foto: SEAT)

Den nye SEAT Leon har også fået en ny midterkonsol med elektrisk parkeringsbremse, vejskiltegenkendelse og avanceret parkeringsteknologi, nødsituationsassistent og fjernlysassistent. Kameraet og navigationssystemet er begge blevet forbedret, så systemet nu kan genkende et større antal vejskilte.

Den nye SEAT Leon byder på det allerhøjeste niveau af opkoblingsmuligheder med den nyeste generation af Easy Connect-infotainmentsystemerne, SEAT Full Link og den eksklusive SEAT ConnectApp, som omfatter stemmegenkendelse og betjening med bevægelser, der gør det muligt at aktivere funktioner med blot en lille fingerbevægelse på systemets touchscreen. Media System plus med 8”-skærm er højdepunktet blandt den nye generation af infotainmentsystemer. Den nye SEAT Leon er for første gang udstyret med en Connectivity Box i midterkonsollen, der giver mulighed for trådløs opladning af smartphones. Ikke at forglemme SEAT Full Link, som sikrer opkoblingsmulighederne for brugere af næsten alle slags smartphones. Ud over MirrorLink omfatter Full Link også funktionerne i Apple CarPlay og Android Auto. Til områder med dårlig satellitmodtagelse er systemet også udstyret med en GSM-signalforstærker.


(Foto: SEAT)

Nye motorer og den nye XCELLENCE-udstyrslinje
Fra start fås den nye SEAT Leon i fire forskellige udstyrslinjer. Indstigningsversionen Reference, Style- og FR-udstyrslinjen. Det nye højdepunkt er udstyrslinjen XCELLENCE, som er udstyret med et særligt markant og komfortabelt sædeindtræk (Alcantara og læder som ekstraudstyr), udvidede dekorelementer og ambientebelysning i mange farver. Udvendigt imponerer den nye SEAT Leon med kølergrill i kromdesign, nye kofangere foran og bagpå, nye kromlister omkring ruderne, og den fås også med LED-blinklygter bagpå. Indvendigt har den nye SEAT Leon aluminiumspanellister med XCELLENCE-påskrift, LED-kabinelyspakke og nøglefri betjening.

FR- og XCELLENCE-udstyrslinjerne vil kunne fås til samme pris for at give forskellige kunder de optimale valgmuligheder. FR er til dem, der er på udkig efter en sportslig og mere dynamisk oplevelse, mens XCELLENCE har fokus på komfort, elegance og den nyeste teknologi. CUPRA er den femte udstyrsvariant, og den vil blive lanceret i nær fremtid.


(Foto: SEAT)

Motorerne til den nye SEAT Leon
Motorprogrammet til den nye SEAT Leon kan tilfredsstille en lang række forskellige behov, og det omfatter diesel og benzinmotorer. Dieselprogrammet omfatter en ny 1.6 TDI-motor med 115 hk, og til Leon ST fås den aktuelle 2.0 TDI med 150 hk nu med 6-trins DSG-gearkasse. Når det gælder benzinmotorerne, rækker ydelsen i SEAT Leon fra 86 til 180 hk, hvor den trecylindrede 1,0-liters TSI-motor med 115 hk er det nyeste højdepunkt. Når det gælder gearkasser, omfatter udvalget 5- eller 6-trins manuelle gearkasser samt dobbeltkoblingsgearkassen DSG med seks eller syv trin.

Alle versioner af Leon er kendetegnet ved stor effektivitet og den allernyeste teknologi, som fx 1,4-liters-versionen med ACT. Alle disse drivlinjer leverer fremragende præstationer og høj kvalitet, som ofte kun ses i sportsvogne.

Og når vi snakker om sport, så skal det også nævnes, at CUPRA-versionen af den nye SEAT Leon vil være tilgængelig i nær fremtid – med sine helt egne overraskelser. Men det er en anden historie.

Den nye SEAT Leon introduceres i Danmark den 4.-5. marts 2017.

SEAT Danmark