”DTC-organisationen arbejder med planer om at gøre brug af et alternativt spor under afvikling af løb. I første omgang er det udelukkende på FDM Jyllandsringen, men bliver dette en succes vil Ring Djursland måske også anvende dette nye tiltag for at eliminere monotone løb,” fortæller Peter Elgaard. ”Tanken er kort og godt, at deltagerne én gang under såvel de to kvalifikationsheat som finalen i DTC-serien skal køre igennem et alternative spor.”
Det er de to forløb optegnet med gult, der indgår i overvejelserne omkring et alternativt spor og anden placering af strafbanen på FDM Jyllandsringen
Konkret har en del af det køretekniske anlæg efter bremsezonen efter sving 9 på FDM Jyllandsringen været under overvejelse – enten som alternativt spor eller som en ny strafbane, så den nuværende strafbane kan blive anvendt som alternativt spor. Det er nemlig vigtigt at publikum på banen kan se deltagerne gennemkøre det alternative spor.
”DTC vil til den første testdag på FDM Jyllandsringen gennemføre test af det nye oplæg for derefter at tage den endelige beslutning for regelsættet,” fortæller Jens Munkholm fra Aarhus Automobil Sport – klubben bag bilsportsløbene på FDM Jyllandsringen. ”Er første løb en succes, forsætter DTC gennem alle løbene og hvis ikke, ja så er det udelukkende til Åbningsløbet, at dette afvikles.”
DTC-organisationen har igennem vinterhalvåret været i tæt dialog med DASU’s Banesportsudvalg, der i sidste ende skal godkende det nye forslag. Banesportsudvalget har i denne proces også tidligere givet sin accept af, at man i DTC-klassen indfører et stop-and-go-felt i selve strafbanen. Dette skyldes et ønske om, at det skal være muligt at give mere varierede straffe og skabe en mellemløsning mellem den eksisterende strafbane og den hidtidige stop-and-go-straf, som ved afsoning i pitten er en meget hård straf.
Systemet med alternativt sport er kendt fra rallycrosssporten, hvor det har været en stor succes.
MASCOT DTC
FDM-DTC Motorsport A/S
|