Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Bil nyt

Audi TT diesel fås nu også med quattro

Bil nyt 
03/01/17 

På verdensplan er hver anden solgte Audi TT med quattro firehjulstræk. I Danmark er det ca. 30 %. Nu fås også en firehjulstrukket variant af dieselmotoren, der blev lanceret med forhjulstræk med tredje generation af TT.
 


(Foto: Audi)

quattro-drivlinjen gør brug af en elektrohydraulisk lamelkobling til fordeling af trækkraften på begge aksler. I mange kørselssituationer i dagligdagen overfører den primært motorkræfterne til forhjulene. Hvis vejgrebet ikke er optimalt her, overfører koblingen kræfterne trinløst til bagakslen i løbet af nogle få millisekunder. I grænseområdet arbejder quattro-drivlinjen tæt sammen med torque vectoring, som er en intelligent softwarefunktion i den elektroniske stabilitetskontrol ESC. Den gør køreegenskaberne endnu mere flydende og stabile ved hjælp af fint doserede bremseindgreb på de inderste hjul i svinget. På en vejbane med lav friktionsværdi giver det permanente firehjulstræk dog mulighed for kontrollerede, sikre drifts.


(Foto: Audi)

Ud over quattro-drivlinjen er den firecylindrede dieselmotor med til at give Audi TT de stærke præstationer. Fra en slagvolumen på 1.968 cm3 leverer den 184 hk, og dens maksimale drejningsmoment på 380 Nm er til rådighed mellem 1.750 og 3.250 omdr./min. Common rail-systemet sprøjter brændstoffet ind gennem dyser med otte huller med et tryk på op til 2.000 bar. Det høje tryk giver mulighed for en fin forstøvning og dermed en effektiv forbrænding med få emissioner.

Ladeluftkøleren er placeret i indsugningsmanifoldmodulet. Ud over den kompakte konstruktion giver denne løsning korte gasvandringer, en høj reguleringskvalitet og som en konsekvens heraf en spontan respons samt en høj virkningsgrad.


(Foto: Audi)

TT Coupé 2.0 TDI quattro accelererer fra 0-100 km/h på 6,7 sek. Tophastigheden ligger på 234 km/h. Roadster klarer standardsprinten på 7,0 sek. og har en tophastighed på 230 km/h. I henhold til NEDC-målemetoden kører TT Coupé 2.0 TDI quattro S tronic 19,2 km/l, hvilket svarer til 137 g CO2 pr. kilometer. For TT Roadster hedder tallene 18,5 km/l og 142 g CO2 pr. kilometer.

Med lanceringen af 2.0 TDI quattro S tronic omfatter udvalget til Audi TT nu i alt syv motor-gearkasse-varianter, heraf fem benzinvarianter. Den forhjulstrukne 2,0-liters dieselmotor med 6-trins manuel gearkasse forbliver fortsat i programmet.

Audi TT 2.0 TDI quattro kommer til Danmark i begyndelsen af 2017.

AUDI Danmark