Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Manden der stoppede på toppen

Formel 1 
02/12/16 

Nico Rosberg har forladt scenen
Med et kraftspring forlod Nico Rosberg på Yas Marina sin racerbil. Bilens skæbne kender vi - som verdensmesterens redskab venter der et liv på museer, hvor den kan blive passet, plejet og beundret i et langt otium. Rosbergs fremtid kendte vi også - troede vi. Men i stedet for et titelforsvar, er springet ud af bilen også et spring ud af sporten.
 


En mand på vej mod titel og pension
(Foto: Daimler - Wolfgang Wilhelm)

Det er ikke første gang vi ikke har nogen regerende verdensmester i sporten. Mike Hawthorn stoppede efter sin VM titel i 1958, fordi det var for farligt. Englænderen havde mistet to venner, og syntes ikke det var risikoen værd. Det hjalp ham ikke meget, i januar 1959 mødte han alligevel sit endeligt i et sammenstødet med et vejtræ.

Jochen Rindt triste skæbne er velkendt. Den 28 årige østriger døde inden han blev verdensmester. Få år senere stoppede hans ven og konkurrent Jackie Stewart, efter at den tredie VM titel var kommet i hus. Stewart holdt sin beslutning for sig selv, hverken hans nærmeste eller pressen kendte noget til den, førend sæsonen var slut.

I 90'erne skete det også et par gange. I 1992 vandt Nigel Mansell VM, men blev så fornærmet over at teamet havde hyret Alain Prost til den kommende sæson, at han smækkede med døren og skiftede til CART serien i USA. Prost vandt VM i 1993 og meddelte at han som 38 årig nu også stilede mod en fremtid som pensionist.

Og så altså Nico Rosberg. Hans begrundelser er både de samme som de andre, og helt anderledes, fordi omstændighederne er forskellige fra dengang til nu. Det, der er ens, er at det kommer inde fra ham selv. Han gør det, en sportsmand skal gøre - han lytter og hører at han ikke har lyst til at ofre det, det koster. I Rosbergs tilfælde handler det om familie.

To år i træk tabte Nico Rosberg slaget om VM - og det var tydeligt, at hvis han skulle smække hænderne på den store pokal, skulle han finde noget ekstra i sig selv. Det beviste han, at han kunne finde. Han fik tænkt sig til et år hvor alting lykkedes for ham. På den måde minder hans VM om Damon Hills for 20 år siden. Hill er ligesom Rosberg en tænksom fyr, der også havde misset titlen et par år i træk - godt nok ikke til en teamkollega. Hill gravede i 1996 dybt i sig selv og fandt sin indre verdensmester frem. Han blev i Formel 1 tre år efter, men sulten var væk. Rosberg har også gravet dybt og nok i vid udstrækning gået på kompromis med sig selv og det han har lyst til at være. Fordi han også ville være verdensmester i Formel 1. Mesterskabet kom i hus - og ærgerrigheden er ikke stor nok til at gøre det om igen.

Selv forklarer han det med, at han helst vil vinde, men indsatsen der skal til at vinde, har han ikke lyst til at yde. Logikken er derfor klar - man skal stoppe. At gå med et verdensmesterskab i hånden er ikke den værste måde at gå på. Han har nået det han ville, i al fald indenfor sporten. Dybest set er der to slags racerkørere - de, der for hvem det at køre ræs er en del af livet - og de, for hvem at køre ræs ER livet. Rosberg er den første, Hamilton den anden. Rosberg har andet han vil i livet - lige nu først og fremmest at være far.

Vigtigt er det, at man stopper når man føler, det er rigtigt. Det er en luksus selv at kunne afgøre hvornår man skal pensioneres. De fleste F1 kørere glider på et eller andet tidspunkt bare ud af sporten. Men Rosberg tog en beslutning, og folk der beslutter sig skal man have respekt for. At stoppe op som 31 årig, og sige farvel til den bedste bil, i en af de største sportsgrene i verden, og dermed også en indtægt der ligger et stykke over min samlede livsindkomst - det er en mand, der gør det, han føler er det rigtige!

Men det efterlader et lillebitte hul hos Mercedes til 2017. Hvordan Mercedes fylder det hul ud, bliver spændende. Den nærmeste tid kommer til at flyde over med spekulationer - indtil videre har man set en fem - seks kørere nævnt. Men i Formel 1 er det også sådan at huller bliver fyldt ud - der er altid en der er parat til at tage et skridt frem. Når 2017 er historie, og Rosberg træder et skridt tilbage, til rækken af tidligere mestre, vil man ikke spekulere meget over, hvad han ville have præsteret. Savnet vil han ikke rigtig blive - nogle andre skal nok tage over.

Martin Møller-Thomsen