Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Så godt som det kunne blive

Formel 1 
27/11/16 

Hamilton vinder, Rosberg mester
Det var det mest oplagte resultat - Hamilton vandt løbet og Rosberg blev nr. to og dermed verdensmester. Men forudsigeligheden af resultatet til trods, blev løbet så underholdende som man realistisk set kunne forvente. Hamilton forsøgte at gøre, hvad han kunne, men dybest set blev han ramt af, at Mercedes bilerne er for gode.
 

Det tyske team har været så overlegen, at dobbeltsejrene har været normen. Denne driftsikkerhed blev i dag Hamiltons fjende, for hvis den regerende mester skulle gøre sig forhåbninger om et ekstra år på tronen, så skulle Rosberg slutte uden for podiet. Det er bare en ret svær opgave, når nu bilen er så overlegen at de andre realistisk set ikke kan true den.

Hamiltons eneste chance var derfor at sænke tempoet i løbet så meget, at de andre kunne lege med. Det gjorde han, med det resultat at vi fik det tætteste opløb i år. Selvom det var en på en lidt kunstig baggrund, er det nu alligevel mere spændende med fem biler i opløbet end med én. Taktikken fra Hamilton var logisk - hvis han sænkede tempoet kunne Red Bull og Ferrari følge med og måske kile sig ind i mellem ham og Rosberg. Når så Rosberg var passeret kunne Hamilton hæve tempoet igen - og køre sejren hjem uden problemer.

Det krævede selvfølgelig at de andre kunne komme forbi Rosberg, men en moderne F1 racer er ikke bygget til at overhale med, så det var en svær opgave. Også for Sebastian Vettel, der var manden der tilkæmpede sig retten til at være førsteudfordrer med sit aggressive valg af dækstrategi. Fra sit sidste pitstop kæmpede han sig forbi både Ricciardo og Verstappen (og Raikkonen), men Rosberg kunne han ikke røre. Det med overhalinger går begge veje - havde det været nemmere at overhale, kunne Hamilton også været kommet meget mere under pres af Rosberg.

Kort fortalt - Hamilton forsøgte med det eneste våben han havde, og det virkede ikke. Rosberg forblev 2'er og blev verdensmester. Vettel sluttede på 3. pladsen og årets måske bedste præstation fra hans side. Han virkede også glad på podiet - om det var på grund af løbet i dag, eller fordi en meget lang og træls sæson sluttede, må man så selv tænke over.

De to Red Bull racere fulgte, med Verstappen forrest. Den flyvede hollænder forsøgte sig ellers som ballerina allerede i første sving, da han efter en dårlig start ramlede ind i Hülkenberg. Der skete ikke noget med tyskeren, men Verstappen skulle nu køre sig op fra sidste pladsen. Et sats på kun ét stop virkede, selvom han mod slutinngen af sine stints beklagede sig over dækkene. Men en fjerdeplads under de omstændigheder, er så godt som det bliver. Ricciardo burde have kunnet tage kampen op med, men ikke i dag. Næste år kan der blive kamp i stalden hos tyrene.

Kimi Raikkonen sluttede sæsonen med en 6. plads efter at have taget 3. pladsen i starten. Efter ham fulgte Force India duoen - med Hülkenberg forrest i sit sidste løb for teamet. Det var en duel der blev afgjort på det første omgange, da tyskeren pressede sig forbi sin mexicanske kollega - og så skete der ikke mere med dem i det løb.

Med to point for en 9. plads sluttede Felipe Massa sin lange karriere. En karriere der nåede sit højdepunkt i de ekstatiske sekunder efter han vandt i Brasilien i 2008 til Hamilton lavede den alt afgørende overhaling lige før målstregen og snupsede den VM titel. Meget sigende for Massa - en flink fætter, der var lige ved, men som sandt skal siges i virkeligheden overpræsterede lige det år. Og som siden aldrig blev helt den samme efter sit uheld i 2009.

Fernando Alonso har udtalt at han aldrig har kørt bedre - og måske har han ret. Han har fået relativt meget ud af hvad der stadig er en ret svag kombination af McLaren og Honda. Han har haft sine ironiske udbrud i radioen, men at han aldrig har været bedre lyder meget plausibelt. Men når man er på toppen af sin egne præstationsevne, skal man også have noget at præstere med.

Hans holdkammerat, Jenson Button, havde ligesom Massa, sidste arbejdsdag. Sådan som løbet udfoldede sig, havde der nok alligevel ikke været point i sigte, så som sådan gik han glip af noget, da hjulophænget knækkede og han måtte udgå. Således fik han også publikums udelte opmærksomhed på et tidspunkt, hvor der alligevel ikke skete så meget i løbet.

Også Valtteri Bottas og Kevin Magnussen måtte udgå, sammen med de to Toro Rosso racere. Magnussen fik en dårlig start og ramlede sammen med en Manor, måtte i pit og have ny snude på Renault'en - men det var en forgæves operation, da han kort efter blev trukket ud med hjulophængsproblemer. Palmer i den anden Renault forsøgte også at skabe lidt opmærksomhed om sig. Efter en god start kiksede han i en duel med Sainz, knaldede dem begge af banen. Sainz måtte udgå, mens Palmer fortsatte og måtte indkasserede fem sekunders straf - og sluttede dermed sidst.

Mod slutningen af løbet kom der flere henvendelser på radioen til Hamilton, hvor han blev bedt om at sætte hastigheden op fordi Vettel var ved at indhente dem. Et mærkelig spil for galleriet eller et eller andet. Det var ganske tydeligt hvad det var Hamilton forsøgte, og at han ikke kunne sætte hastigheden op uden samtidig at ødelægge den eneste mulighed han havde for at vinde VM. Han reagerede relativt diplomatisk med først at svare, at han syntes de skulle lade dem køre deres løb ude på banen - og senere, at han jo førte løbet! Mercedes har ikke altid været helt gode til at styre det der med, at lade to kørere kæmpe en titlen.

Sæsonen er slut - Rosberg vandt endelig en titel. På en dag, hvor en mester gik på pension, fik sporten så en ny, den 33. af slagsen. En sæson der på én gang blev tættere end de to forgående, og samtidig mere triviel, da Mercedes sejre er grå hverdag. 2016 blev også en skuffelse fordi man i reglernes tredie år med rette kunne forvente at konkurrenterne var tættere på end tidligere, men det virkede snarere omvendt - Mercedes var i endnu mere særklasse, mens specielt Ferrari skuffede og fik igen en sæson uden sejre. Red Bull var skarpere end sidste år - måske primært fordi Renault leverede et bedre produkt til dem. Williams tog endnu et skridt baglæns, mens Force India overhalede dem. Haas var et positivt kendskab, mens Renault ikke engang formåede at indfri de lave forventninger man kunne have til dem. Sauber sloges med økonomiske problemer og kan vel sådan set være tilfreds med at have overlevet.

Næste løb i er i Australien - til foråret (eller efteråret, hvis man kigger på de lokale forhold). Nyd mørket!

Martin Møller-Thomsen

Læs mere om:
  • Yas Marina Circuit
  • 27/11/16 - Yas Marina Circuit - Formel 1 - FIA F1
  •