Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Bil nyt

Komplet nyudviklet Porsche Panamera

Bil nyt 
01/07/16 

Den nye Porsche Panamera kombinerer mere end nogensinde to modsatrettede karakterer: præstationerne fra en ægte sportsvogn og komforten fra en luksuslimousine. Gran Turismo på en ny måde. Anden generation af Panamera har udviklet sig til at være luksusklassens performance-ikon. Hertil har Porsche videreudviklet Panamera-konceptet på en konsekvent måde – med en firedørs bil, som er nyudviklet og nydesignet ned i mindste detalje.
 

Motorerne og gearkasserne er nykonstruerede, undervognen er blevet perfektioneret, og visnings- og betjeningskonceptet har fået en fremtidsorienteret fortolkning. Derudover udvider den nye Panamera grænserne mellem universet for den avancerede sportsvogn og den komfortable langtursbil med køredynamiske højdepunkter som bagakselstyring, aktiv krængningsstabilisering og 3-kammer-luftaffjedring.


Porsche Panamara Turbo
(Foto: Porsche)

911-designsprog med en markant mere dynamisk flyline
Rent visuelt afspejles den store Porsches enestående konstruktion i et nyt, udtryksfuldt design: umiskendeligt en Panamera, umiskendeligt en sportsvogn – med langstrakte, dynamiske proportioner, markante skuldre, atletiske sider samt en ekstremt hurtig taglinje, som er sænket med 20 mm ved bagsædet. Denne Porsche typiske flyline er en stilistisk henvisning til Porsches designikon 911.


Porsche Panamara Turbo
(Foto: Porsche)

Masser af funktionalitet og nem interaktion i Porsche Advanced Cockpit
Det Porsche typiske interiør er blevet fortolket på en fremtidsorienteret måde til den nye Panamera. Blackpanel-overflader og interaktive displays kombinerer den klare visualitet og intuitive betjeningsoverflade fra smartphones og tablets med den praksisorienterede styring af en bil. Antallet af klassiske knapper og konventionelle instrumenter er blevet reduceret markant. I stedet er det nye Porsche Advanced Cockpit domineret af berøringsfølsomme paneler og displays, der kan konfigureres individuelt. Med store fordele for føreren, forsædepassageren og bagsædepassagererne: Trods det markant forøgede udbud af kommunikations-, komfort- og assistentsystemer er anvendelsen og betjeningen af de forskellige funktioner blevet mere overskuelig og intuitiv. Porsche Advanced Cockpit overfører det analoge univers til nutidens digitale mobilitet. Og giver alligevel plads til passion: Som et centralt punkt i kombiinstrumentet er omdrejningstælleren i midten stadig analog – en hyldest til Porsche 356 A fra 1955.


Porsche Panamara 4S
(Foto: Porsche)

Nye V6- og V8-biturbomotorer med høj ydelse og en fremragende lyd
En Porsche har altid imponeret – både med sin ydelse og med sin effektivitet. For at løfte denne formel til et nyt niveau er alle motorer til anden generation af Panamera blevet nykonstrueret. Alle motorerne er blevet stærkere, og samtidig er forbrugs- og emissionsværdierne blevet markant bedre. Ved lanceringen fås tre nye biturbomotorer med direkte indsprøjtning: i Panamera Turbo, i Panamera 4S og i Panamera 4S Diesel. De er alle – for første gang også dieselmodellen – udstyret med permanent firehjulstræk og en ny 8-trins Porsche dobbeltkoblingsgearkasse (PDK). En 550 hk stærk V8-benzinmotor sørger for fremdriften i Panamera Turbo, mens der ligger en V6-benzinmotor med 440 hk i Panamera 4S. I Panamera 4S Diesel kommer den kraftfulde fremdrift fra en V8'er med 422 hk – og et maksimalt drejningsmoment på 850 Nm.


Porsche Panamara 4S Diesel
(Foto: Porsche)

En luksuslimousine, der føler sig hjemme på racerbanen
På linje med den nye Panameras helhedskoncept kombinerer undervognen også rejsekomforten fra en luksuslimousine med præstationerne fra en ægte sportsvogn. Det sikres af en række systemer som supplement til bilens grundkonstruktion: adaptiv luftaffjedring med ny 3-kammer-teknologi inklusive Porsche Aktive Suspension Management (elektronisk støddæmperregulering PASM), det videreudviklede Porsche Dynamic Chassis Control Sport (PDCC Sport) inklusive Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) og aktiv krængningsstabilisering samt et nyt elektromekanisk styretøj. Den integrerede undervognsregulering Porsche 4D-Chassis-Control analyserer og synkroniserer alle undervognssystemerne i realtime og optimerer den nye Panameras køreegenskaber. Med den ligeledes nye bagakselstyring – hentet fra 918 Spyder og 911 Turbo – sørger Porsche desuden for styrepræcision og køreegenskaber fra en sportsvogn i Gran Turismo-klassen. Derudover er bremserne også blevet endnu mere kraftfulde.


Porsche Panamara 4S
(Foto: Porsche)

Næste generations assistentsystemer
Panamera er udstyret med en lang række assistentsystemer, der enten er standardudstyr eller fås som ekstraudstyr, og som gør kørslen mere komfortabel og sikker. Et af de vigtigste nye systemer er natsynsassistenten. Den gør brug af et infrarødt kamera, som kan registrere personer og større dyr og markere dem med farve som en advarsel i cockpittet. Hvis bilen er udstyret med de nye LED-Matrix-forlygter med 84 pixels, bliver der desuden lyst et kort øjeblik på personer langt væk fra nærlysets synsfelt, hvis de befinder sig i den beregnede køreretning, så føreren kan reagere endnu tidligere. Den nye natsynsassistent hører til de assistentsystemer, som kan være med til at afværge kritiske situationer, inden de opstår. Det nye Porsche InnoDrive inklusive afstandsregulering er ekstra forudseende: På baggrund af navigationsdataene samt radar- og videosensorerne beregnes de optimale accelerations- og decelerationsværdier samt perioder med kørsel i gear og i rullefunktionen, der så også aktiveres tilsvarende af systemet. I den forbindelse tager denne elektroniske co-pilot automatisk hensyn til sving, stigninger og tilladte hastigheder.


Porsche Panamara 4S Diesel
(Foto: Porsche)

De nye motorer i detaljer – større ydelse, lavere forbrug
De er nye, stærke og økonomiske – V6- og V8-turbomotorerne i Panamera. Og når det gælder konstruktionen, har de et fælles kendetegn, som motorudviklerne beskriver som ”varme sider indvendigt”. Oversat betyder det, at turboladerne i de nye Panamera-motorer er integreret centralt i cylinderrækkernes V. Dette såkaldte Central Turbo Layout giver en lang række fordele: Motorerne er mere kompakte, så de dermed kan placeres længere nede, og det har positiv indflydelse på bilens tyngdepunkt. Den korte vandring mellem de to turboladere og forbrændingskamrene giver også en spontan respons. Responsen kan øges yderligere via Mode-kontakten med Sport Response Button. Mode-kontakten, som blev lanceret for første gang i Porsche 918 Spyder, er en ring på rattet, som kan drejes intuitivt, og som bruges til aktivering af de fire køreindstillinger (Normal, Sport, Sport Plus og Individual). I midten af kontakten sidder Sport Response Button. Ved hjælp af den kan man med et tryk på knappen få Panamera til at yde sit maksimale i op til 20 sekunder.

Den i første omgang stærkeste benzinmotor i modelrækken ligger i Panamera Turbo. Dens 4,0-liters biturbo-V8-motor yder 550 hk (ved 5.750 omdr./min.) og et maksimalt drejningsmoment på 770 Nm (mellem 1.960 og 4.500 omdr./min.). Sammenlignet med forgængeren er ydelsen øget med 30 hk og det maksimale drejningsmoment øget med 70 Nm. Med den ottecylindrede maskine accelererer Panamera Turbo fra 0 til 100 km/h på 3,8 sek., mens det blot tager 3,6 sek. med Sport Chrono-pakke. Tophastigheden for denne Porsche ligger på 306 km/h. Suveræne tal, der understreger, at motoren med et vægt-ydelses-forhold på kun 3,6 kg/hk har let spil med Panameraen. De usædvanlige præstationer skal ses i forhold til et brændstofforbrug på 10,6 km/l, som er forbedret med op til 1,2 km/l ved blandet kørsel (New European Driving Circle/NEDC) i forhold til forgængeren; den tilsvarende CO2-udledning ligger på 214 g/km.

Porsche anvender avanceret konstruerede twin-scroll-turboladere til at forsyne forbrændingskamrene i V8’eren med luft. De to modsatdrejende ladere giver store drejningsmomenter allerede ved lave omdrejningstal. Som den første Porsche motor er maskinen i Panamera Turbo desuden udstyret med en ny adaptiv cylinderstyring. Systemet gør i dellastområdet midlertidigt den ottecylindrede motor til en firecylindret, uden at man mærker det. Det giver en reduktion af forbruget i de firecylindrede faser på op til 30 procent afhængigt af den ydelse, der er brug for.

Den 2,9 liter store V6-biturbomotor i Panamera 4S yder maksimalt 440 hk (plus 20 hk i forhold til forgængeren), som allerede er til rådighed ved 5.650 omdr./min. Mellem 1.750 og 5.500 omdr./min. sender den nye sekscylindrede motor kraftfulde 550 Nm (plus 30 Nm) i retning af de trækkende aksler. Efter 4,4 sek. (med Sport Chrono-pakke 4,2 sek.) rammer Panamera 4S allerede 100 km/t. Med en tophastighed på 289 km/t nærmer denne Porsche sig også 300-km/t-mærket. Forbruget ved blandet kørsel ligger i henhold til NEDC på 12,2 km/l (186 g/km CO2). I forhold til første generation af Panamera 4S svarer det til en forbedring på op til 1,3 km/l eller 11 procent.

Lige som den ottecylindrede motor i Panamera Turbo har den sekscylindrede motor i Panamera 4S også injektorer til den direkte benzinindsprøjtning, som er placeret centralt i forbrændingskamrene. Denne placering af injektorerne giver en optimal forbrænding, stor effektivitet og en fremragende respons. 4S og Turbo er desuden kendetegnet ved en udpræget velklingende og autentisk lyd.

Den nye Panamera kommer med en ny ottecylindret dieselmotor, der for første gang er kombineret med permanent firehjulstræk. Den stærkeste dieselmotor, som Porsche nogensinde har monteret i en serieproduceret bil, leverer en ydelse på 422 hk (ved 3.500 omdr./min.) og et imponerende maksimalt drejningsmoment på 850 Nm – endda konstant i omdrejningsområdet fra 1.000 til 3.250 omdr./min. Med en tophastighed på 285 km/t er Porsche Panamera 4S Diesel p.t. den hurtigste serieproducerede bil i verden med dieselmotor. Gran Turismoen rammer 100-km/t-mærket efter 4,5 sek. (4,3 sek. med Sport Chrono-pakke). Det står i forhold til et forbrug ved blandet kørsel på 14,7 km/l (178 g/km CO2). Dieselmotoren har også biturbotrykladning i Central Turbo Layout. Dens common rail-motor (maksimalt indsprøjtningstryk på 2.500 bar) er dog udstyret med registertrykladning. Den gør det muligt at drive motoren som biturbo eller monoturbo afhængigt af driftstilstanden. Ved lave og mellemhøje omdrejningstal bliver hele udstødningsstrømmen styret gennem én af de to turboladere, og det giver motoren en forbedret respons. Først i et omdrejningsområde på over 2.700 omdr./min. bliver den ellers passive anden turbolader også aktiv. Begge ladere er udstyret med variabel turbinegeometri (VTG) – et princip, som allerede kendes fra 911 Turbo.

Det nye design i detaljer – endnu mere dynamiske proportioner
Også udvendigt er Panameras karakter blevet skærpet med skiftet til anden generation af modellen. Grundlaget herfor udgøres af de særligt dynamiske proportioner: Den nye Panamera er 5.049 mm (+34 mm) lang, 1.937 mm (+6 mm) bred og 1.423 mm (+5 mm) høj. Til trods for den let forøgede højde virker firedørs bilen markant lavere og mere langstrakt. Det skyldes primært, at højden alene over bagsædet er blevet reduceret målrettet med 20 mm – uden at det er gået ud over den gode hovedhøjde, og det giver en komplet forandret helhedsfremtoning. Akselafstanden er vokset med 30 til 2.950 mm, og det giver også mere langstrakte proportioner. Forhjulene er rykket fremad, hvilket giver et mindre overhæng foran og et endnu større prestigemål – afstanden mellem A-stolpen og forakslen. Det bageste overhæng virker længere og dermed mere kraftfuldt.

Panamera er kun vokset 6 mm i bredden, men det føles som flere centimeter. En effekt, der blandt andet opstår via det nu A-formede udadvendte luftindtag på den komplet nydesignede front. Samtidig understreger en præcist udført tværliste i kølergrillen bilens bredde. Den pileformede motorhjelm strækker sig nu rent optisk længere og dybere frem end nogensinde før – det skyldes den markant udformede powerdome med linjer, der rækker helt ned i stødfangeren. De nye, mere kompakte motorer gør det muligt at give bilen en lavere front. Til venstre og højre for powerdomen udgår de mere kraftigt udformede skærme på en præcis måde fra motorhjelmen – et af de typiske Porsche designkendetegn. Grafikken med 4-punkts LED-dagskørelys i LED-forlygterne, der fås i tre forskellige varianter, giver også et præg af suverænitet.

Det nye sideparti – der ligesom motorhjelmen, bagklappen, taget og skærmene fremstilles komplet af aluminium – afspejler med tagets dynamiske forløb mere end nogensinde silhuetten fra en sportsvogn. På bagenden overgår tagets forløb til den karismatiske Porsche flyline – den markante linjeføring, som pryder alle mærkets coupéer. To præcist førte kanter i siderne af tagets forløb sænker silhuettens tyngdepunkt rent optisk. Siderudegrafikken har også fået ny udformning – et rent optisk gennemgående areal, som med linjeføringen hen mod bagenden bevidst spiller på et stilistisk slægtskab med Porsche 911. Døre og skærme har et tredimensionelt præg, og konvekse og konkave former udnyttet lysindfaldet til at skabe en muskuløs spænding på overfladerne. En integreret del af designet i dette område er luftudtagene bag forhjulene. De brede skærmforøgere er også kraftfulde: Under dem er der plads til de 19” (4S/4S Diesel), 20” (Turbo) og som ekstraudstyr 21” letmetalfælge.

At Panamera er en firedørs coupé og ikke en konventionel sedan ser man på den mest tydelige måde bagfra. Det såkaldte glashus – tag, tagstolper, rudearealer – støttes her på et kraftfuldt og bredt skulderparti. Helt klart en Panamera, tydeligvis en sportsvogn. Det absolut mest markante kendetegn på bagenden er de tredimensionelle baglygter med LED-teknik med integrerede 4-punkts stoplygter. Bagenden forbindes via et smalt LED-lysbånd. Tilsammen former alle elementerne et umiskendeligt natdesign. Hækspoileren, der kan køres ud, er nu udført i bilens farve, og den er integreret på en absolut elegant måde i bagklappen, der som standard har elektrisk åbning og lukning. Når det gælder Panamera Turbo, deles spoileren endda, når den køres ud, hvorved den får en endnu større overflade. Forneden afsluttes bagenden af en diffusor, der i venstre og højre side har integrerede dobbelte afgangsrør fra udstødningssystemet i ædelstål. Panamera 4S og 4S Diesel kan genkendes på runde afgangsrør, mens Panamera Turbo har trapezformede afgangsrør.


Porsche Panamara Turbo
(Foto: Porsche)

Porsche betjeningsfilosofien – fortolket på en fremtidsorienteret måde
Den nye Panamera er kendetegnet ved et komplet nydesignet interiør. Berøringsfølsomme overflader afløser mange steder de klassiske knapper, og displays med høj opløsning smelter sammen med kabinen. Den digitalisering af Porsche interiøret, som startede i 918 Spyder, har dermed i næste udviklingstrin holdt sit indtog i segmentet for luksuslimousiner i form af det nye Porsche Advanced Cockpit i Panamera. Fra sin sportsvognstypiske lave siddeposition kigger føreren ikke kun ud over en fantastisk smuk front med skærme og powerdome, men også på to 7”-displays, som er placeret ergonomisk perfekt i synsfeltet. I midten af disse to displays er omdrejningstælleren placeret, og den er fortsat analog. Instrumentpanelet mellem føreren og forsædepassageren domineres af den 12,3” store touchscreen til nyeste generation af Porsche Communication Management (PCM). Føreren og forsædepassageren kan konfigurere dette display individuelt. I PCM er der naturligvis integreret features som onlinenavigation, onlinefunktionerne fra Porsche Connect, smartphoneintegrering via Apple CarPlay og en ny stemmebetjening, der reagerer på naturlige kommandoer. PCM-området med highend-displayet med høj opløsning fortsætter harmonisk over i blackpanel-konceptet i midterkonsollen med shift by wire-kulisse til PDK-gearkassen. I midterkonsollen styres en række funktioner på en intuitiv måde via et nyt betjeningspanel med berøringsfølsomme knapper. Selv lamellerne i den centrale luftdyse reguleres med sensitive skydeknapper. Bagsædepassagererne har i forbindelse med det 4-zoners klimaanlæg, der er ekstraudstyr, et 7” stort blackpanel til betjening af klima- og infotainmentfunktionerne.


Porsche Panamara Turbo
(Foto: Porsche)

Derudover er Porsche Panamera med splitbagsædet, der kan klappes frem i forholdet 40:20:40 (bagagerumsvolumen på 495-1.304 l), den mest fleksible og dermed hverdagsanvendelige model i luksusklassen. Komfortoplevelsen i Panamera løftes til et helt nyt niveau af nye udstyrsmuligheder som panoramavippetaget, massagesæderne, ambientebelysningen og et 3D-highend-soundsystem fra Burmester.

Den nye Porsche Panamera kun bestilles allerede nu hos Danmarks to Porsche Centre og lander hos forhandlerne fra den 6. november 2016. Priserne starter i Danmark ved kr. 2.200.937 inklusive moms og afgift for Panamera 4S. Panamera 4S Diesel koster fra kr. 2.277.375 og Panamera Turbo fra kr. 2.943.767 inklusive moms og afgift.

Porsche Danmark